Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

ICC date

Als cultuurcoördinator heb je af en toe behoefte om ervaringen te delen en tips te krijgen over de aanpak van cultuureducatie op school en het aanbod. We organiseren daarom een ICC date alleen voor cultuurcoördinator. Praat bij met collega’s en stel je vragen aan het CmK. Datum: Maandag 30 oktober 2023 16.15 – 17.30 Locatie: […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Workshop Leesplezier (reprise)

Leesplezier is de basis van lezen. Vanuit dit plezier kun je verder bouwen naar leesvoorkeur en leescompetentie. Basisscholen stellen zich tot doel om leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen”. Geef leesbevordering een prikkel binnen het […]

Losse ICC modules

Een aantal van de lessen uit de ICC training worden ook als losse modules aangeboden. Ben je al ICCer maar wil je een opfrisser? Dan kan dat tijdens deze modules; Woensdag 22 november 2023 – Cultuurbudgetten – begroting – draagvlak Woensdag 21 februari 2024 – Creatief Proces – Leerlijnen – Procesgerichte didactiek Woensdag 3 april […]

Aanbieders in het netwerk Cultuureducatie HW

Thecla Bovenberg – de Bree is al jong begonnen met schrijven. Onlangs is onder haar auteursnaam Thecla de Bree het
Beeldende kunst
Thijmen Burgerhout van Studio Burgerhout is een kunsteducator in opleiding. Deze opleiding doet hij aan de Willem de Kooning Academie
Fotografie en media
Sophia van der Kaaden van Fotofie is fotograaf en geeft cursussen op het gebied van fotografie.
Beeldende kunst en illustratie
Kunstlab Eureka biedt beeldende kunst met vele materialen en technieken. Denk bijvoorbeeld aan schilderen, kunstgeschiedenis en de verwerking ervan, speksteen,
Dans
Dansstudio BY KAAT geeft dans- en yogalessen aan kinderen en volwassenen zoals peuterdans, kleuterdans, streetdance en jazz.
Poppentheater
Poppentheater Ludiek is vooral een verhalend theater. De poppenspelers Niek en Jan spelen niet in een poppenkast, maar in een
Dans
DancingWise biedt leerlingen zelfvertrouwen, muziek en fun. In de lessen dagen zij leerlingen uit het meeste uit zichzelf te halen,
Muziek
Bert Knape (Rotterdam 1960) is inmiddels letterlijk een oude rot in het vak! Als professioneel muzikant zag hij een hoop
Theater
Lisette Janse van Zevende Zintuig maakt en speelt theatervoorstellingen en geeft ze theaterlessen op basis- en middelbare scholen.
Beeldende kunst
Ira Louwe is creatief ondernemer en zet zich in om zoveel mogelijk creativiteit en positiviteit te implementeren in iemands leven.
Muziek
Muziek is alles voor Melatti. Dat doorgeven is een passie.
Dans
Lisa Lotte de Geus danst al vanaf haar derde jaar. Toen ze 15 was, startte ze met lesgeven en behaalde
Theater
Lynda Neve geeft leiding aan Theaterhuis Willemstad. Ze volgde de Havo voor Muziek en Dans te Rotterdam en studeerde daarna
Muziek
Sinds zijn 16e jaar is Jeroen Koster al bezig met het schrijven en produceren van eigen muziek. Dit heeft inmiddels
Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) is een initiatief van de overheid en de gemeente om cultuureducatie in de scholen te stimuleren
Erfgoed
Sinds 2009 beheert het Rien Poortvlietmuseum op het eiland Tiengemeten het originele werk van de kunstenaar Rien Poortvliet, die met
Erfgoed
Het Landbouwmuseum Tiengemeten heeft veel te bieden aan erfgoededucatie voor leerlingen uit de Hoeksche Waard, die immers opgroeien in een
Erfgoed
Streekbusmuseum Hoekse Waard zet zich in voor behoud van de Nederlandse stads- en streekbus. Het museum redt de bussen van
Muziek
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest werd opgericht in 1918. Onder Eduard Flipse ontwikkelde het zich vanaf 1930 tot een van de
Erfgoed
Smederijmuseum Het Land van Strijen is gevestigd in een voormalige dorpssmederij met aan de achterzijde, een aangebouwde woning. Het pand
Dans, theater
Gwendolyn de Jong-Verhulst is afgestudeerd HBO dansdocent. Tijdens haar opleiding aan de Rotterdamse Dansacademie (CODARTS) specialiseerde ze in klassieke dans,
Poppentheater
Sinds 2006 speelt Marina Molenaar regelmatig poppenkastvoorstellingen op scholen, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en bibliotheken. Eerder deed ze dat onder de vlag
Dans en drama
Pauline Bruins is expressiecoach. Centraal staat: in contact komen met jezelf en anderen en met woorden en lichaamstaal uiting kunnen
Dans en Musical
Sport- en Dansstudio Binnenmaas biedt verschillende dans-, drama- en musicallessen aan op locatie. We werken met een groep getalenteerde en
Dans en musical
De Dutch Junior Musical Academy biedt kinderen en jongeren lessen in dans, acteren en zang. Kinderen kunnen zich onder professionele
Beeldende kunst en textiel
Tijdens het werk kwam Ankie Winkelman erachter dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen in contact komt met kunst en
Taal en verhaal, mediawijsheid
De Bibliotheek Hoeksche Waard heeft naast 10 locaties met veel boeken, strips en tijdschriften ook een mooi aanbod voor scholen.
Theater
Frieda de Rhoter is professioneel theaterdocent en regisseur. Ze groeide op in Oud-Beijerland en studeerde af aan de Academie voor
Muziek
Bart-Jan van der Linden is geboren en getogen in de Hoeksche Waard. Hij heeft gestudeerd aan het Rotterdams Conservatorium, richting
Beeldende kunst en illustratie
Arne van der Ree is opgeleid aan de Willem de Kooning Academie en het Grafisch Lyceum Rotterdam. Met 20 jaar
Muziek
Raoul Roosenstein heeft ruim 25 jaar ervaring als drummer in o.a. jazz, funk, pop- en wereldmuziek. Hij heeft gewerkt met
Beeldende kunst en illustratie
Steve Nijbroek geeft naast zijn baan in de zorg, als persoonlijk begeleider, diverse workshops vanuit zijn rol als kunstenaar. Tijdens zijn
Theater
Theaterbureau Frijns brengt fantasierijk jeugdtheater. Theater dat een ode brengt aan de verbeelding door middel van bijzondere beelden en muziek. Voorstellingen die
Erfgoed
Museum Hoeksche Waard is een museum voor en door de bewoners van dit prachtige eiland in het zuidwesten van Nederland. Sinds
Taal en verhaal
Nico van Lent is opgeleid aan de Vertelacademie in Utrecht en aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans
Beeldende kunst en illustratie
Dennis Happé is opgeleid aan het Grafisch Lyceum Rotterdam (afdeling Reclame) en de Kunstacademie St. Joost (afdeling Autonoom). Sinds 2006 heeft hij
Tekenen, schilderen en bouwen
Ginny Bekker en Sandra Lievaart bestieren samen Echt zelfgemaakt. Ginny Bekker is jarenlang werkzaam geweest als kinder-ergotherapeut. In haar werk heeft
Filosoferen, schrijven en verbeelden
Judith Wagensveld creëerde met haar Atelier van de Verbeelding een werkplaats voor denkers en doeners: om te filosoferen, te schrijven en
Filosoferen met leerlingen, team en ouders
Judith Wagensveld is cultuurwetenschapper, Socratisch gespreksleider en trainer/coach in het filosofisch gesprek. Ze heeft jarenlange ervaring in het filosoferen op