Eigen Feestje!

Bij Eigen Feestje! Gaan de leerlingen in groepen aan de slag met het conceptualiseren en maken van hun eigen feestdag. Tijdens de workshop (of lessenserie) denken we na over het eten, de kleding, de activiteiten en de versiering die past bij hun feestdag. Na een grote brainstorm werken we onderdelen van de feestdagen uit, door […]

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]

Ik speel, dus ik ben!

60 minuten
In deze theaterworkshop kiezen leerlingen hun eigen rol vanuit een koffer vol kostuums en attributen. De kinderen maken onder begeleiding van Frieda (vakdocent theater) kennis met toneelspel en leren vanuit improvisatiespel creatief gebruik te maken van decor, kostuums en attributen. De leerlingen leren elkaar via toneelspel op een andere manier kennen, ontdekken talenten van zichzelf […]

Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Mensfiguren geinspireerd op Keith Haring

2 lessen van 1 uur
Met verschillende technieken zoals ijzerdraad en klei gaan we aan de slag met het maken van mensfiguren. De leerlingen worden geïnspireerd door Keith Haring en zijn kunst. De leerlingen worden fysiek ook betrokken bij de lessen waardoor hun kunstwerk echt een persoonlijke schat is.

Kidsdance

45 minuten
Tijdens deze kleuterdansles staat plezier en vrij bewegen voorop. Behalve dansspelletjes worden er ook makkelijke dansjes gedaan die de kinderen kunnen nadoen. Last but not least worden er al dansend stiekem vorderingen gemaakt op het gebied van onder andere rekenen, taal, creativiteit en uiting van emoties. Desgewenst kan er in een bepaald thema of met […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Het Pratende Toverboekje

Het Pratende Toverboekje is een theatervoorstelling voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud. In een heel gewoon dorp, staat een heel gewoon huis. En in dat hele gewone huis, woont een heel gewoon gezin. Een heel gewoon meisje met twee hele gewone ouders. Dit verhaal gaat over dat hele gewone meisje. Nou ja, […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum. Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft waar nodig toelichting. Een ontdekkingstocht (voor twee leeftijdsgroepen). Het maken van een crea-opdracht, bijv. schilderen op canvas (vanaf […]

Netwerk van aanbieders

Netwerk Cultuureducatie Hoeksche Waard is een samenwerkingsverband van aanbieders: kunstenaars, kunstvakdocenten, culturele ondernemers en culturele organisaties zoals het museum, de bibliotheek en muziekverenigingen.

Samen streven we ernaar kinderen in de Hoeksche Waard te laten opgroeien met kunst en cultuur: zelf maken, beleven, presenteren en reflecteren. Samen met makers en aanbieders uit de lokale omgeving, want die zijn er genoeg!

Het netwerk is ontstaan dankzij de inzet van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK), een initiatief van de landelijke overheid en gemeenten om cultuureducatie in scholen te stimuleren en te verankeren. In de Hoeksche Waard is CmK de verantwoording van Bibliotheek Hoeksche Waard en het Kunstgebouw. Helma Wagemakers en Pauline van der Wijk zijn de uitvoerend  cultuurcoördinatoren.

De regeling CmK is gestart in 2013 en loopt nog tot 2024. CmK Hoeksche Waard ondersteunt in de lopende periode scholen bij het maken van cultuurplannen en het trainen van leerkrachten op het gebied van kunst en cultuur. De verbindingen die CmK heeft gelegd tussen scholen en cultuuraanbieders zijn waardevol en verdienen na 2024 een zelfstandig vervolg. Op die manier kunnen we zorg dragen voor een lokale voorziening van cultuuronderwijs op scholen.

Nieuwe deelnemers

Je kunt deel uitmaken van het Netwerk CultuureducatieHW als je een ervaren cultuureducatieaanbieder bent met een zelfstandig aanbod van workshops, programma’s of projecten op scholen. Leden van het netwerk wonen en werken in de Hoeksche Waard (of nabije omgeving). Je activiteiten krijgen een plek in het gezamenlijk aanbod en in de Culturele Kieswijzer. Dat betekent dat je je activiteiten verantwoordt vanuit de culturele competenties: je geeft aan welke competentie(s) kinderen ontwikkelen of versterken in jouw activiteit en verantwoordt waarom of waardoor dat gebeurt.

De Culturele Kieswijzer geeft scholen richting en houvast in het opbouwen van hun leerlijnen cultuuronderwijs. Het maakt niet uit of je één of meerdere activiteiten aanbiedt. Je bent zelf verantwoordelijk voor het contact met de scholen, voor het vastleggen en nakomen van gemaakte afspraken en voor de financiële afhandeling. Natuurlijk kun je binnen het netwerk samenwerken met andere leden: samen activiteiten ontwikkelen, elkaar inspireren of voor elkaar invallen bij bijvoorbeeld ziekte.

Wil je meer informatie of aanmelden, neem dan contact op met de werkgroep: werkgroep@cultuureducatiehw.nl

Twijfel je of het iets voor je is? Ook voor aanbieders hebben we een kieswijzer.

flowchart deelnemers CEHW1