Beeldend werken op muziek

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek. We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken. De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek […]

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Als tak geen thuis is – Theater Lapstok

Sammie ontdekt dat hij er een vreemde gast in zijn boom hangt. Het is Tuur, een wandelend blad. Tuur is op de vlucht voor de brand in zijn bos. Sammie besluit het bibberende blad binnen te laten, maakt een bedje voor hem klaar en zet een extra bord op tafel. Maar dan ontdekt Sammie dat […]

Beweegkriebels

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. De workshop Beweegkriebels duurt 45 minuten en hierin worden de kinderen meegenomen […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Informatie en aanmelding via educatie@museumhw.nl CKV: In beide […]

Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Filosoferen over kunst

Een filosofische groepsdialoog over kunst. De leerlingen maken kennis met het filosoferen en onderzoeken samen het wonderlijke fenomeen kunst. Tijdens de workshop ontdekken de leerlingen verschillende (nieuwe) kunstwerken en kunstvormen. We sluiten af met een creatieve verwerking.

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Netwerk van aanbieders

Netwerk Cultuureducatie Hoeksche Waard is een samenwerkingsverband van aanbieders: kunstenaars, kunstvakdocenten, culturele ondernemers en culturele organisaties zoals het museum, de bibliotheek en muziekverenigingen.

Samen streven we ernaar kinderen in de Hoeksche Waard te laten opgroeien met kunst en cultuur: zelf maken, beleven, presenteren en reflecteren. Samen met makers en aanbieders uit de lokale omgeving, want die zijn er genoeg!

Het netwerk is ontstaan dankzij de inzet van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK), een initiatief van de landelijke overheid en gemeenten om cultuureducatie in scholen te stimuleren en te verankeren. In de Hoeksche Waard is CmK de verantwoording van Bibliotheek Hoeksche Waard en het Kunstgebouw. Helma Wagemakers en Pauline van der Wijk zijn de uitvoerend  cultuurcoördinatoren.

De regeling CmK is gestart in 2013 en loopt nog tot 2024. CmK Hoeksche Waard ondersteunt in de lopende periode scholen bij het maken van cultuurplannen en het trainen van leerkrachten op het gebied van kunst en cultuur. De verbindingen die CmK heeft gelegd tussen scholen en cultuuraanbieders zijn waardevol en verdienen na 2024 een zelfstandig vervolg. Op die manier kunnen we zorg dragen voor een lokale voorziening van cultuuronderwijs op scholen.

Nieuwe deelnemers

Je kunt deel uitmaken van het Netwerk CultuureducatieHW als je een ervaren cultuureducatieaanbieder bent met een zelfstandig aanbod van workshops, programma’s of projecten op scholen. Leden van het netwerk wonen en werken in de Hoeksche Waard (of nabije omgeving). Je activiteiten krijgen een plek in het gezamenlijk aanbod en in de Culturele Kieswijzer. Dat betekent dat je je activiteiten verantwoordt vanuit de culturele competenties: je geeft aan welke competentie(s) kinderen ontwikkelen of versterken in jouw activiteit en verantwoordt waarom of waardoor dat gebeurt.

De Culturele Kieswijzer geeft scholen richting en houvast in het opbouwen van hun leerlijnen cultuuronderwijs. Het maakt niet uit of je één of meerdere activiteiten aanbiedt. Je bent zelf verantwoordelijk voor het contact met de scholen, voor het vastleggen en nakomen van gemaakte afspraken en voor de financiële afhandeling. Natuurlijk kun je binnen het netwerk samenwerken met andere leden: samen activiteiten ontwikkelen, elkaar inspireren of voor elkaar invallen bij bijvoorbeeld ziekte.

Wil je meer informatie of aanmelden, neem dan contact op met de werkgroep: werkgroep@cultuureducatiehw.nl

Twijfel je of het iets voor je is? Ook voor aanbieders hebben we een kieswijzer.

flowchart deelnemers CEHW1