Gastles Animeer je klas

90 minuten
Hoe krijgt een gewone lamp een hoofdrol en hoe laat je een ei lachen en bewegen? Met kijk- en doe-opdrachten bij oude en nieuwe films uit de collectie van Eye ontdekken leerlingen de onbegrensde mogelijkheden van animatie. Spelenderwijs leren ze over belangrijke ontwikkelingen in de filmgeschiedenis, zoals kleur en geluid. Ze verzamelen tips en trucs […]

Beeldend werken op muziek

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek. We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken. De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek […]

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Lessenserie: Filosoferen met kunst en cultuur

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. In de serie ‘Filosoferen met kunst en cultuur’ laten we ons verbazen en verwonderen door schilderijen, muziek, architectuur […]

Peuter- en kleuterdans op maat

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops en lessen aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. Tijdens de lessen kan er gewerkt worden in het thema waar de peuters/kleuters mee […]

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Inspiratieworkshop Werken met textiel

Tijdens deze inspiratieworkshop geeft Ankie uitleg over het werken met textiel. Hoe ga je te werk met textiel, wat kun je ermee, hoe kun je op een andere manier kijken en werken? Ankie geeft tips en informatie voor vernieuwende activiteiten met kinderen en collega’s, die gericht zijn op passie in plaats van prestaties.

Lessenserie: Filosoferen rondom burgerschap en democratie

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. In de serie ‘Burgerschap en democratie’ oefenen de leerlingen burgerschapsvaardigheden zoals zelfstandig, kritisch denken en oordelen, helder communiceren, […]

Gastles Film voor de toekomst

120 minuten
Wat wil jij van jouw school bewaren voor over 100 jaar? Eye Filmmuseum bewaart heel veel films in de collectie, maar waarom bewaren we films? En waarom is dat belangrijk? In deze gastles denken de leerlingen na over filmisch erfgoed en onderzoeken het aan de hand van hun eigen school en klas. Want wat willen […]

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Eigen Feestje!

Bij Eigen Feestje! Gaan de leerlingen in groepen aan de slag met het conceptualiseren en maken van hun eigen feestdag. Tijdens de workshop (of lessenserie) denken we na over het eten, de kleding, de activiteiten en de versiering die past bij hun feestdag. Na een grote brainstorm werken we onderdelen van de feestdagen uit, door […]

Netwerk van aanbieders

Netwerk Cultuureducatie Hoeksche Waard is een samenwerkingsverband van aanbieders: kunstenaars, kunstvakdocenten, culturele ondernemers en culturele organisaties zoals het museum, de bibliotheek en muziekverenigingen.

Samen streven we ernaar kinderen in de Hoeksche Waard te laten opgroeien met kunst en cultuur: zelf maken, beleven, presenteren en reflecteren. Samen met makers en aanbieders uit de lokale omgeving, want die zijn er genoeg!

Het netwerk is ontstaan dankzij de inzet van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK), een initiatief van de landelijke overheid en gemeenten om cultuureducatie in scholen te stimuleren en te verankeren. In de Hoeksche Waard is CmK de verantwoording van Bibliotheek Hoeksche Waard en het Kunstgebouw. Helma Wagemakers en Pauline van der Wijk zijn de uitvoerend  cultuurcoördinatoren.

De regeling CmK is gestart in 2013 en loopt nog tot 2028. CmK Hoeksche Waard ondersteunt in de lopende periode scholen bij het maken van cultuurplannen en het trainen van leerkrachten op het gebied van kunst en cultuur. De verbindingen die CmK heeft gelegd tussen scholen en cultuuraanbieders zijn waardevol en verdienen na 2024 een zelfstandig vervolg. Op die manier kunnen we zorg dragen voor een lokale voorziening van cultuuronderwijs op scholen.

Nieuwe deelnemers

Je kunt deel uitmaken van het Netwerk CultuureducatieHW als je een ervaren cultuureducatieaanbieder bent met een zelfstandig aanbod van workshops, programma’s of projecten op scholen. Leden van het netwerk wonen en werken in de Hoeksche Waard (of nabije omgeving). Je activiteiten krijgen een plek in het gezamenlijk aanbod en in de Culturele Kieswijzer. Dat betekent dat je je activiteiten verantwoordt vanuit de culturele competenties: je geeft aan welke competentie(s) kinderen ontwikkelen of versterken in jouw activiteit en verantwoordt waarom of waardoor dat gebeurt.

De Culturele Kieswijzer geeft scholen richting en houvast in het opbouwen van hun leerlijnen cultuuronderwijs. Het maakt niet uit of je één of meerdere activiteiten aanbiedt. Je bent zelf verantwoordelijk voor het contact met de scholen, voor het vastleggen en nakomen van gemaakte afspraken en voor de financiële afhandeling. Natuurlijk kun je binnen het netwerk samenwerken met andere leden: samen activiteiten ontwikkelen, elkaar inspireren of voor elkaar invallen bij bijvoorbeeld ziekte.

Wil je meer informatie of aanmelden, neem dan contact op met de werkgroep: werkgroep@cultuureducatiehw.nl

Twijfel je of het iets voor je is? Ook voor aanbieders hebben we een kieswijzer.

flowchart deelnemers CEHW1