Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

ICC date

Als cultuurcoördinator heb je af en toe behoefte om ervaringen te delen en tips te krijgen over de aanpak van cultuureducatie op school en het aanbod. We organiseren daarom een ICC date alleen voor cultuurcoördinator. Praat bij met collega’s en stel je vragen aan het CmK. Datum: Maandag 30 oktober 2023 16.15 – 17.30 Locatie: […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Workshop Leesplezier (reprise)

Leesplezier is de basis van lezen. Vanuit dit plezier kun je verder bouwen naar leesvoorkeur en leescompetentie. Basisscholen stellen zich tot doel om leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen”. Geef leesbevordering een prikkel binnen het […]

Losse ICC modules

Een aantal van de lessen uit de ICC training worden ook als losse modules aangeboden. Ben je al ICCer maar wil je een opfrisser? Dan kan dat tijdens deze modules; Woensdag 22 november 2023 – Cultuurbudgetten – begroting – draagvlak Woensdag 21 februari 2024 – Creatief Proces – Leerlijnen – Procesgerichte didactiek Woensdag 3 april […]

Netwerk van aanbieders

Netwerk Cultuureducatie Hoeksche Waard is een samenwerkingsverband van aanbieders: kunstenaars, kunstvakdocenten, culturele ondernemers en culturele organisaties zoals het museum, de bibliotheek en muziekverenigingen.

Samen streven we ernaar kinderen in de Hoeksche Waard te laten opgroeien met kunst en cultuur: zelf maken, beleven, presenteren en reflecteren. Samen met makers en aanbieders uit de lokale omgeving, want die zijn er genoeg!

Het netwerk is ontstaan dankzij de inzet van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK), een initiatief van de landelijke overheid en gemeenten om cultuureducatie in scholen te stimuleren en te verankeren. In de Hoeksche Waard is CmK de verantwoording van Bibliotheek Hoeksche Waard en het Kunstgebouw. Helma Wagemakers en Pauline van der Wijk zijn de uitvoerend  cultuurcoördinatoren.

De regeling CmK is gestart in 2013 en loopt nog tot 2024. CmK Hoeksche Waard ondersteunt in de lopende periode scholen bij het maken van cultuurplannen en het trainen van leerkrachten op het gebied van kunst en cultuur. De verbindingen die CmK heeft gelegd tussen scholen en cultuuraanbieders zijn waardevol en verdienen na 2024 een zelfstandig vervolg. Op die manier kunnen we zorg dragen voor een lokale voorziening van cultuuronderwijs op scholen.

Deelnemers

Nieuwe deelnemers

Je kunt deel uitmaken van het Netwerk CultuureducatieHW als je een ervaren cultuureducatieaanbieder bent met een zelfstandig aanbod van workshops, programma’s of projecten op scholen. Leden van het netwerk wonen en werken in de Hoeksche Waard (of nabije omgeving). Je activiteiten krijgen een plek in het gezamenlijk aanbod en in de Culturele Kieswijzer. Dat betekent dat je je activiteiten verantwoordt vanuit de culturele competenties: je geeft aan welke competentie(s) kinderen ontwikkelen of versterken in jouw activiteit en verantwoordt waarom of waardoor dat gebeurt.

De Culturele Kieswijzer geeft scholen richting en houvast in het opbouwen van hun leerlijnen cultuuronderwijs. Het maakt niet uit of je één of meerdere activiteiten aanbiedt. Je bent zelf verantwoordelijk voor het contact met de scholen, voor het vastleggen en nakomen van gemaakte afspraken en voor de financiële afhandeling. Natuurlijk kun je binnen het netwerk samenwerken met andere leden: samen activiteiten ontwikkelen, elkaar inspireren of voor elkaar invallen bij bijvoorbeeld ziekte.

Wil je meer informatie of aanmelden, neem dan contact op met de werkgroep: werkgroep@cultuureducatiehw.nl.

Twijfel je of het iets voor je is? Ook voor aanbieders hebben we een kieswijzer.

flowchart deelnemers CEHW1