Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Mensfiguren geinspireerd op Keith Haring

2 lessen van 1 uur
Met verschillende technieken zoals ijzerdraad en klei gaan we aan de slag met het maken van mensfiguren. De leerlingen worden geïnspireerd door Keith Haring en zijn kunst. De leerlingen worden fysiek ook betrokken bij de lessen waardoor hun kunstwerk echt een persoonlijke schat is.

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Picasso Portret

Deze les duurt max 1.5 uur.
Geïnspireerd op de kunstenaar Pablo Picasso gaan we aan de slag met verschillende materialen zals karton, tijdschriften, stiften en meer! Met deze materialen kunnen de kinderen zelf hun gezicht samenstellen en invullen met patronen, kleuren en vormen uit tijdschriften of eigen fantasie. Deze les kan verlengd worden door met klei aan de slag te gaan […]

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Poppentheater Madelief

Poppentheater Madelief heeft een koffer vol leuke liedjes en verhalen. Zoals voor groep 1 en 2 Panda gaat naar zee en voor groep 3 en 4 We hebben er een geitje bij. Mail voor een prijsopgave of andere mogelijkheden naar Martine van Wensveen martinevanwensveen@gmail.com

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]
Contact Info
Telefoon: 06-40388450
Poppenkast Marienepien
Poppentheater

Sinds 2006 speelt Marina Molenaar regelmatig poppenkastvoorstellingen op scholen, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en bibliotheken. Eerder deed ze dat onder de vlag van de Bibliotheek Hoeksche Waard, sinds 2017 in eigen beheer onder de naam Poppenkast Marienepien. In 2017 heeft ze de Jan Klaassen academie in Amsterdam gevolgd bij Egon Adel, de poppenspeler van de Dam. Hier heeft ze veel geleerd over het authentieke Jan Klaassenspel en de geschiedenis daarvan. Bij de NVP-UNIMA, de Nederlandse Vereniging van Poppenspelers, heeft ze een aantal workshops gedaan waaronder Taalstimulerend poppenspel, schrijven en clownerie. Verder ontwikkelt ze het poppenspel vooral door het te doen, de poppen hun spel te laten spelen en de interactie met het publiek.

Poppenkast Marienepien speelt voorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen en met enige regelmaat maken ze steeds nieuwe voorstellingen. Thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen.  Voor speciale gelegenheden kan in overleg een voorstelling helemaal op maat gemaakt worden, met ook eventueel op maat handgemaakte poppen. Is er sprake van een ziekte of handicap die moeilijk bespreekbaar is met jonge kinderen dan maakt Marina dit met de poppen bespreekbaar.

Maak kennis met Marina via dit filmpje.

De magie van het poppenspel geef ik graag door aan het publiek. Zodra de gordijntjes open gaan en de poppen spelen, speel ik zelf geen rol meer. De poppen en het publiek maken het spel en ik doe mee op de achtergrond.

Aanbod

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]