Als een tak geen thuis is – Theater Lapstok

Sammie ontdekt dat er een vreemde gast in zijn boom hangt. Het is Tuur, een wandelend blad. Tuur is op de vlucht voor de brand in zijn bos. Sammie besluit het bibberende blad binnen te laten, maakt een bedje voor hem klaar en zet een extra bord op tafel. Maar dan ontdekt Sammie dat Tuur […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum. Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft waar nodig toelichting. Een ontdekkingstocht (voor twee leeftijdsgroepen). Het maken van een crea-opdracht, bijv. schilderen op canvas (vanaf […]

Hoeksche Waardse Meesters

Tijdens deze workshop komen de Hoeksche Waardse Meesters in de kunst aan bod. Hoe was hun leven? Hoe was hun kunst? Wat was hun inspiratie? Je kent de workshop Oude Meesters vast wel. Maar in deze workshop gaan we op zoek naar Hoeksche Waardse iconen uit de oudheid zoals bijvoorbeeld Sabina van Egmond. Deze bekende […]

Activiteit op maat

AnkieSstudio biedt activiteiten op maat binnen de disciplines Beeldende Kunst en Mode en Textiel. Naar aanleiding van de vraag van de school wordt een activiteit ontwikkeld. Neem voor een afspraak contact op met Ankie.

Spelen met licht

1 uur
In deze fotografieworkshop leer je meer over licht en lichtval. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met portretfotografie, gebruik makend van de camera op mobiele telefoons en hulpmiddelen uit de fotostudio.

Workshop Graffiti met spuitbussen

60 minuten
Tijdens deze workshop leren kinderen de basis van graffiti met spuitbussen om zo zelf een mooi ontwerp op een canvas te maken die ze vervolgens mogen meenemen naar huis. De workshop begint met een uitleg over graffiti en hoe veilig om te gaan met de spuitbussen. Daarna geef ik wat algemene tips en kan iedereen […]

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Performance workshop

tussen de 30-60 minuten
Dans is voor ons meer dan bewegen op muziek. Het is een manier om jezelf te uiten. Expressie. Wij merken dat onze leerlingen tijdens de lessen niet alleen werken aan hun moves maar ook aan hun zelfvertrouwen. Voor een spiegel bewegen, met een groep, op een podium voor (groot) publiek. Dit is een leerproces waar […]

Bouwen als kunstenaar/ uitvinder Panamarenko

We gaan met de kinderen aan de slag rondom het werk van de Belgische kunstenaar Panamerenko. Panamarenko wordt beschouwd als een van de voornaamste Belgische beeldhouwers uit de tweede helft van de 20e eeuw. Hij maakte veel assemblages die met vliegen te maken hebben. We starten de workshop met het bekijken van een kort filmpje. […]

Museum op z’n kop – Studio Dondersteen

Meneer B. heeft ander werk! Hij mag de wacht houden bij de kostbare museumstukken in het Museum van de Vergeten Tijd. Vanavond is zijn eerste avond in de zaal met belangrijke voorwerpen uit de wereldgeschiedenis. Hij mag het Ei van Columbus bewaken, de Wijnkan van Odysseus, de Hoed van Buffalo Bill en de Hamer van […]

Workshop verhalen vertellen

Duur 1 tot 1,5 uur
Aantal deelnemers max 30
Prijs 65,- tot 150,-
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Taal en verhaal
  • Theater
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Zelfstandig werken
  • Presenteren
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een paar kinderen een stukje van het gehoorde verhaal navertellen. In een langere versie is de opdracht toegevoegd om een verhaal af te maken en dat zelf verzonnen einde te presenteren. Ook is het mogelijk dat in een tweede sessie kinderen een zelf gekozen (of geschreven) verhaal, of deel ervan, presenteren.

Opbrengsten

Al luisterend gaan de kinderen mee op avontuur en beleven ze het verhaal. Ze krijgen kennis van de nodige elementen in een verhaal (hoofdpersoon, opdracht/uitdaging, problemen, oplossing). Door het zelf afmaken van een verhaal wordt een beroep gedaan op de creativiteit. Daarbij moeten ze reflecteren op hetgeen er al gebeurd is en vervolgens rekening houden met het doel en de emoties van de hoofdpersoon om tot een einde te komen. Alvorens ze zelf voor de klas gaan vertellen hebben ze tips ontvangen over (en geoefend met) vertellen en presenteren.

Aanbieder
Taal en verhaal
Een verhaal is een geschenk. Het schenkt een beleving, een emotie. Ik ben verhalenschenker.