Poppentheater Madelief

Poppentheater Madelief heeft een koffer vol leuke liedjes en verhalen. Zoals voor groep 1 en 2 Panda gaat naar zee en voor groep 3 en 4 We hebben er een geitje bij. Mail voor een prijsopgave of andere mogelijkheden naar Martine van Wensveen martinevanwensveen@gmail.com

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

ICC date

Als cultuurcoördinator heb je af en toe behoefte om ervaringen te delen en tips te krijgen over de aanpak van cultuureducatie op school en het aanbod. We organiseren daarom een ICC date alleen voor cultuurcoördinator. Praat bij met collega’s en stel je vragen aan het CmK. Datum: Maandag 30 oktober 2023 16.15 – 17.30 Locatie: […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Workshop Leesplezier (reprise)

Leesplezier is de basis van lezen. Vanuit dit plezier kun je verder bouwen naar leesvoorkeur en leescompetentie. Basisscholen stellen zich tot doel om leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen”. Geef leesbevordering een prikkel binnen het […]

Losse ICC modules

Een aantal van de lessen uit de ICC training worden ook als losse modules aangeboden. Ben je al ICCer maar wil je een opfrisser? Dan kan dat tijdens deze modules; Woensdag 22 november 2023 – Cultuurbudgetten – begroting – draagvlak Woensdag 13 maart 2024 – Creatief Proces – Leerlijnen – Procesgerichte didactiek Woensdag 3 april […]

Wat is de waarde van cultuureducatie?

Door cultuureducatie ontdekken leerlingen zichzelf en de wereld om hen heen. Door middel van muziek, theater, dans, erfgoed, beeldend en nieuwe media ontwikkelen ze hun sociale en creatieve vaardigheden en talenten.

Kinderen en jongeren krijgen niet altijd vanuit thuis de kans om in aanraking te komen met kunst en cultuur. En dus niet de kans om die creativiteit te ontwikkelen. Vandaar dat het belangrijk is dat het laagdrempelig op de scholen wordt aangeboden.

Kunstprojecten zijn leuk, maar worden kinderen er ook wijzer van? Mark Mieras, schrijver en wetenschapsjournalist, is gespecialiseerd in de hersenen. In dit filmpje gaat hij in op wat kunstonderwijs kan betekenen voor de ontwikkeling van de creativiteit van leerlingen.

Aanbod CMK

Vind hier de losse workshops van al onze aanbieders of filter direct op aanbod van Cultuur Educatie met Kwaliteit via de knop CMK. De aanbieders maken zelf een afspraak met de school over de planning.

Poppentheater Madelief

Poppentheater Madelief heeft een koffer vol leuke liedjes en verhalen. Zoals voor groep 1 en 2 Panda gaat naar zee en voor groep 3 en 4 We hebben er een geitje bij. Mail voor een prijsopgave of andere mogelijkheden naar Martine van Wensveen martinevanwensveen@gmail.com

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

ICC date

Als cultuurcoördinator heb je af en toe behoefte om ervaringen te delen en tips te krijgen over de aanpak van cultuureducatie op school en het aanbod. We organiseren daarom een ICC date alleen voor cultuurcoördinator. Praat bij met collega’s en stel je vragen aan het CmK. Datum: Maandag 30 oktober 2023 16.15 – 17.30 Locatie: […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Workshop Leesplezier (reprise)

Leesplezier is de basis van lezen. Vanuit dit plezier kun je verder bouwen naar leesvoorkeur en leescompetentie. Basisscholen stellen zich tot doel om leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen”. Geef leesbevordering een prikkel binnen het […]

Losse ICC modules

Een aantal van de lessen uit de ICC training worden ook als losse modules aangeboden. Ben je al ICCer maar wil je een opfrisser? Dan kan dat tijdens deze modules; Woensdag 22 november 2023 – Cultuurbudgetten – begroting – draagvlak Woensdag 13 maart 2024 – Creatief Proces – Leerlijnen – Procesgerichte didactiek Woensdag 3 april […]

Cultuurmix

Met de Cultuurmix bieden we scholen jaarlijks drie zorgvuldig samengestelde programma’s uit het lokale aanbod cultuureducatie in de Hoeksche Waard. Elke Cultuurmix concentreert zich op twee culturele competenties, zoals beschreven in de Culturele Kieswijzer. Daardoor is het mogelijk om door de schooljaren heen de culturele competenties van leerlingen in de breedte te ontwikkelen of juist te verdiepen.
Het workshopprogramma is te combineren met een excursie- en voorstellingsprogramma, of met een tweede workshopprogramma. Daarnaast is altijd mogelijk een programma op maat te maken met behulp van de Culturele Kieswijzer van het Netwerk Cultuureducatie Hoeksche Waard.

Bekijk hier de Cultuurmix 2023-2024

Leerlijnen

Als CmK ontwikkelen we met aanbieders leerlijnen voor scholen. Leerlijnen zijn vooropgezette lessen gedurende het gehele schooljaar voor alle groepen.

Meer Muziek in de Klas
Muziekschool Hoeksche Waard werkt sinds 2019 samen met de stichting Méér Muziek In De Klas. Muziekaanbieders zoals de Popschool, Muziekmees, Groove Industries, Opera Tralala en Orgelkids evenals de PABO’s uit de omgeving en Codarts werken mee aan MMIDK. In het Muziek-Akkoord is samen met de Gemeente Hoeksche Waard vastgelegd dat zij gezamenlijk zorg dragen voor structureel muziekonderwijs op alle basisscholen in de Hoeksche Waard. Voor scholen vergoed het CmK het eerste jaar Meer Muziek in de Klas.

Ook Meer Muziek in de Klas op school? Stuur dan een mail naar info@muziekschoolhoekschewaard.nl

Instrumentenfonds
Er is een Muziekinstrumentenfonds opgericht waaruit instrumentarium kan worden aangeschaft dat in de scholen gebruikt gaat worden. We zorgen dat de kinderen kennis maken met alle instrumentengroepen: blaas-, toets-, snaar- en slaginstrumenten. Dit doen we samen met de harmonie- en fanfareorkesten die zich hebben aangesloten.

Meer Kunst in de Klas
Voor schooljaar 23/24 gaan we met een aantal pilotscholen Meer Muziek in de Klas uitbreiden met de andere disciplines van cultuureducatie. Dat wil zeggen dat de school de ene week muziekles krijgt en de week erna een andere discipline in blokken van 6 weken. Iedere discipline komt dus drie keer naar alle groepen toe. Zo ontwikkelen we voor scholen een compleet aanbod cultuureducatie voor alle leeftijden. Interesse in deze leerlijn? Mail dan naar hwagemakers@debhw.nl

Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs
Het CMK ziet dat de ontwikkeling van creativiteit en alle daaraan gekoppelde kwaliteiten steeds meer plaats maken voor technische opdrachten waarbij de uitkomst en het leerproces van ieder kind hetzelfde zijn. Steeds meer kinderen zeggen al jong ‘ik kan niet tekenen’ en stoppen er al vroeg mee door het idee van een zekere hoge verwachting. CMK Hoeksche Waard zette Arne van der Ree daarom aan om zijn visie op creatief onderwijs door te ontwikkelen tot een heuse lesmethode.

De lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaande uit veertig tekenopdrachten en een begeleiders handleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van het meedoen met de lessen waarin voor de begeleiders een belangrijke rol is weggelegd. Want de opdrachten zijn oordeelvrij en zijn zo opgesteld dat de begeleider met weinig moeite de leerlingen aan kan zetten tot creatieve processen.

CMK Hoeksche Waard biedt de methode kosteloos aan Hoeksche Waardse scholen aan inclusief een teamtraining van Arne. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl

Leerlijn ‘Filosoferen en burgerschap’
Wil je meer met je leerlingen in gesprek over maatschappelijke thema’s? Met deze leerlijn krijg je de eerste handvatten aangereikt om te oefenen met filosofische gespreksvoering in de groepen. De leerlijn ‘Filosoferen en burgerschap’ is gebaseerd op de leergebieden zoals geformuleerd door Curriculum.nu. De opzet en toelichting bij de burgerschapsleerlijn biedt een verantwoording voor de onderwijsinspectie met betrekking tot de burgerschapsopdracht van basisscholen.

Scholen die gebruik willen maken van de leerlijn en het gespreksmateriaal betalen een jaarlijks abonnement. De leerkrachten krijgen een gratis teamtraining ‘Filosoferen in de basisschool’ aangeboden van CmK. Als cadeau ontvangen de scholen een poster voor in de klas met ‘15 tips voor meer burgerschap en democratie’. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl

Multi-Sensory Storytelling
MSST is een interactieve vertelvorm die meerdere zintuigen wil aanspreken. En dat sluit aan bij een brede doelgroep: het jonge kind in het algemeen, kinderen met taal-spraakproblematiek, kinderen met beperkte (auditieve) concentratie, beweeglijke kinderen etc. Interactieve en zintuiglijke momenten in een prentenboek vormen het startpunt aangevuld met kinesthetische en auditieve componenten (bewegingen, geluiden, muziek). Deze worden aangevuld met zintuiglijke ervaringen op het gebied van geur, tast en smaak.

CMK Hoeksche Waard biedt de leskisten kosteloos aan de Hoeksche Waardse scholen aan. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl.

Deskundigheidbevordering

Een van onze doelen is om de deskundigheid van leerkrachten en cultuuraanbieders te bevorderen op het gebied van cultuureducatie. We doen dit op aanvraag van de scholen maar we bieden ieder jaar zelf ook workshops aan. Deze workshops komen voor de leerkrachten van CSG de Waard en de Hoeksche School in hun scholingsaanbod te staan. Het aanbod komt ook in onze nieuwsbrief te staan voor alle andere leerkrachten. Zie hieronder het aanbod voor komend schooljaar. Deelname aan workshops en trainingen is gratis voor leerkrachten en cultuuraanbieders.

Mochten er speciale wensen zijn voor teams of leerkrachten dan kan er altijd een aanvraag worden gedaan voor een teamtraining of workshop of cursus. Mail hier voor meer informatie.

Wat doet het CMK

Cultuureducatie met Kwaliteit is een landelijk programma dat cultuuronderwijs in het primair en voorgezet onderwijs wil verbeteren. Het CmK ondersteunt scholen om cultuureducatie (weer) de school in te halen en te verankeren in het schoolplan en het schoolrooster door middel van methodes, culturele leerlijnen en projecten.
We denken graag mee over hoe dat voor jullie school het meest effectief kan werken. Is er contact nodig met het culturele veld, een Intern CultuurCoördinator (ICC) in de school of cultuurtrainingen voor het team? Het CmK heeft het netwerk en de mogelijkheden om dit voor de school te realiseren.

In de Hoeksche Waard worden we ondersteund door de gemeente Hoeksche Waard, de Bibliotheek Hoeksche Waard is coördinator en het Kunstgebouw onze penvoerder.

Projectplan CmK 2021 – 2024
Ons projectplan is samengesteld door de deelnemers van de stuurgroep. In deze stuurgroep nemen mensen deel van de Gemeente Hoeksche Waard, scholenbesturen, bibliotheek HW, Meer Muziek in de Klas, Kunstgebouw. Lees hier het projectplan 2021-2024

CmK Hoeksche Waard

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=MgxVQ8j3Mms?version=3&rel=1&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&fs=1&hl=nl-NL&autohide=2&wmode=transparent&w=900&h=507]

CmK Landelijk:
https://www.cultuureducatiemetkwaliteit.nl/

CMK Specials

Bram Roza Festival
Sinds een paar jaar organiseren we in juni voor het Bram Roza Festival de educatieve activiteiten. Samen met het BRF bepalen we de inhoud en plannen we de workshops op het Gors in Nieuw Beijerland. Dit jaar staat in het teken van het 50 jarig jubileum van het Hoeksche Waards Landschap en vinden in de week van 12 juni de activiteiten voor het PO en VO plaats. Meedoen met je school? Het BRF betaalt de kosten.  Mail naar hwagemakers@debhw.nl

De Kunstroute Oud-Beijerland
In het centrum van Oud-Beijerland staat behoorlijk wat kunst. Het ene werk heel herkenbaar, het andere abstract. Wat zijn het voor werken en wat doen ze daar? Ga met je leerlingen op pad door het centrum met de route KIJK-Nou! aan de hand van leuke vraag- en doe-opdrachten.

De route is geschikt voor brugklasleerlingen en wordt gratis ter beschikking gesteld door het CmK. Er is een lesbrief en geprint materiaal beschikbaar. Neem daarvoor contact op met pvanderwijk@debhw.nl

Busritje Streekbusmuseum
Namens de gemeente Hoeksche Waard mogen we ieder jaar een busritje weggeven aan alle basisscholen van de HW. Met een bus van het Streekbusmuseum rij je naar een van de musea van de Hoeksche Waard. Zo willen we het voor scholen makkelijker maken om een museum te bezoeken. Meer weten of een ritje boeken? Mail dan naar hwagemakers@debhw.nl

Contact

Heb je vragen of opmerkingen?
Je kunt via e-mail contact opnemen met de cultuurcoördinatoren Hoeksche Waard. De cultuurcoördinatoren van het CmK Hoeksche Waard zijn:

Helma Wagenmakers HWagemakers@deBHW.nl

Pauline van der Wijk PvanderWijk@deBHW.nl

 

Kantoor: CreActief, Koninginneweg 126, Oud-Beijerland. Factuur & Postadres: Rijksstraatweg 74, 3281 HL Numansdorp.

Meld je aan voor de digitale nieuwsbrief van CmK en ontvang ca. 1x per maand het laatste nieuws, leuke tips en bijzondere projecten in je inbox.

Schrijf je hier in. >>