Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

De Baron die Alles Verzon – Studio Dondersteen

Ergens in een klein en verlaten theater loopt een mannetje binnen. Het is de directeur. Het theater is rijp voor de sloop en aan hem de taak om het laatste decor en het aangevreten script op te ruimen… Tot zijn verbazing ontdekt hij ineens publiek op de tribune! Hij wil de mensen niet teleurstellen en […]

Picasso’s portret

Tijdens deze les bekijken we kunstwerken van schilder en beeldhouwer Pablo Picasso en laten we zien dat hij veel inspiratie haalde uit de Afrikaanse kunst. Natuurlijk gaan de kinderen ook zelf aan de slag. Van verschillende soorten en kleuren papier bouwen we al tekenend, knippend en plakkend een portret op in de stijl van Pablo […]

Het klaslokaal als drukkerij

1 uur (10 tot 20 kinderen) 1,5 uur (20 tot 30 kinderen)
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Lessenserie: Beter leren filosoferen

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. De serie ‘Beter leren filosoferen’ is bedoeld voor scholen die al enigszins bekend zijn met filosoferen en nieuwe […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Podium opbouwen

Wil jij degene zijn die ervoor zorgt dat het podium er te gek uitziet? Volg dan de workshop ‘Podium opbouwen’ en leer het podium zo goed mogelijk in te delen, zodat de ruimte optimaal wordt benut en naar wens ingericht. Je leert het podium opbouwen voor muziek, theater en andere culturele evenementen. De positionering van […]

Individueel lidmaatschap Filosoferen op School

Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Leraren
Disciplines
  • Filosoferen
Competenties
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Individueel abonnement voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl, bestemd voor zzp'ers in onderwijs, cultuureducatie, kinderfilosofie en kindercoaching. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs.
Je hebt eveneens toegang tot de cursusdocumentatie met achtergrondinformatie en oefeningen voor het filosoferen op school. Als lid ontvang je de maandelijkse themakalender met inspiratie en nieuwe materialen in je mailbox.

Ga naar FILOSOFEREN OP SCHOOL voor actuele prijzen en het aanvragen van je abonnement.

 

Berrie Heesen Publieksprijs 2019

In april 2019 won de database met gespreksmaterialen van FILOSOFEREN OP SCHOOL de Berrie Heesen Publieksprijs. Van de vakjury kreeg de database een eervolle vermelding: De jury waardeert het dat leerkrachten op thema of op ijkpunten in de jaarkalender gepast materiaal kunnen zoeken, voorzien van filosofische vragen. Het doel van de database is om de drempel voor het filosoferen voor de leerkracht te verlagen. Er is inderdaad vraag naar materiaal onder leerkrachten en een database vol Nederlands materiaal is precies wat Nederland en Vlaanderen nodig hebben. De database is levend, hij blijft groeien.”

Aanbieder
Filosoferen
Zelf denken, samen wijzer