Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]

Recycleworkshops

In de Kunstbus werken we met materialen van lokale ondernemers. Via Stichting De Uitdaging zijn wij verbonden met waanzinnige ondernemers. Zo kunnen we ook mensen bewust maken van duurzaamheid en de omgang met materialen. Van overgebleven resthout maken wij een schilderij of we handletteren er een gedicht op. Seizoensgebonden kleding uit de modewinkel gebruiken we voor […]

Bouwen als kunstenaar/ uitvinder Panamarenko

We gaan met de kinderen aan de slag rondom het werk van de Belgische kunstenaar Panamerenko. Panamarenko wordt beschouwd als een van de voornaamste Belgische beeldhouwers uit de tweede helft van de 20e eeuw. Hij maakte veel assemblages die met vliegen te maken hebben. We starten de workshop met het bekijken van een kort filmpje. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Je eigen schetsboek

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Dieren in de jungle

1,5 uur (10 tot 20 kinderen) 2 uur ( 20 tot 30 kinderen)
De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Activiteiten op maat

Naast Rekendans® en Taaldans® biedt Sport- en Dansstudio Binnenmaas dans-, drama- en musicallessen op maat. De programma’s zijn naar de wensen en behoeften van de school in te vullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Peuter en-kleuter dans

Onze workshop peuter en-kleuterdans staat in het teken van plezier, kennismaken met ritme & muziek en bewegen op bekende kindermuziek. Van de grootste kinderdisco hits tot herkenbare liedjes van TV. Alles komt voorbij. Geschikt voor kleine, maar ook grote groepen.

Droedelen

1 tot 2 uur
Droedelen is een begeleide tekenoefening met veel individuele vrijheid. Met droedelen stimuleert Arne van der Ree het creatief denken en doen van de deelnemer. Het is een goede, vrolijke oefening voor het zelfvertrouwen van zowel kind als volwassene. Tijdens de workshop geeft Arne een korte presentatie van zijn illustratiewerk. Een mooie start om de creativiteit […]
Contact Info
Telefoon: 020-7582 360
Eye Filmmuseum
Filmeducatie

Eye Filmmuseum biedt het onderwijs filmeducatie programma’s in het museum, online en in de klas. Met lesmaterialen en programma’s leren leerlingen alles over film, hoe je het maakt, hoe het is ontstaan en hoe filmmakers hun verhaal vertellen met beeld. Leerlingen ontdekken film als kunstvorm en leren kritisch te kijken.

Kinderen groeien op in een maatschappij waarin beeldcultuur leidend is. Met filmeducatie help je je leerlingen de beelden die hen dagelijks omringen te begrijpen.

Eye heeft gastlessen voor alle groepen van het basisonderwijs. Leerlingen beleven het filmmuseum en de collectie in hun eigen klaslokaal. De gastlessen zitten vol grappige, bijzondere, oude en nieuwe korte films uit de museumcollectie. Samen met een museumdocent praten en ontdekken leerlingen aan de hand van creatieve doe- en kijkopdrachten over wat ze zien, wat film met ze doet, hoe het gemaakt is en ze ontdekken het verschil tussen films van vroeger en nu.

"Nu weet ik wat ik wil worden. Filmmaker!" - leerlinge uit groep 5 van Brede School Noorderpolder Theo Thijssen in Zierikzee.

Aanbod

Gastles Film voor de toekomst

120 minuten
Wat wil jij van jouw school bewaren voor over 100 jaar? Eye Filmmuseum bewaart heel veel films in de collectie, maar waarom bewaren we films? En waarom is dat belangrijk? In deze gastles denken de leerlingen na over filmisch erfgoed en onderzoeken het aan de hand van hun eigen school en klas. Want wat willen […]

Gastles Net als in de film

90 minuten
Reis je mee naar de tijd waar je als acteur niet kon praten, films geen muziek hadden en waar green screens niet bestonden? In deze gastles reizen de leerlingen in de tijd. Met films uit de collectie van Eye en door kijk- en doe-opdrachten ontdekken ze slimme trucs die filmmakers vroeger gebruikten. De klas werkt […]

Gastles Animeer je klas

90 minuten
Hoe krijgt een gewone lamp een hoofdrol en hoe laat je een ei lachen en bewegen? Met kijk- en doe-opdrachten bij oude en nieuwe films uit de collectie van Eye ontdekken leerlingen de onbegrensde mogelijkheden van animatie. Spelenderwijs leren ze over belangrijke ontwikkelingen in de filmgeschiedenis, zoals kleur en geluid. Ze verzamelen tips en trucs […]

Gastles Een koffer vol film

60 minuten
Wat spannend, een mysterieuze koffer vol met films in de klas. Wat zit daar allemaal in? In deze gastles kijken en luisteren kleuters naar bijzondere en grappige korte films. Van prijswinnende animatiefilms, tot films van wel 100 jaar oud. Met de spullen uit de koffer nodigt de museumdocent de kleuters uit te reageren op de […]