Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

ICC date

Als cultuurcoördinator heb je af en toe behoefte om ervaringen te delen en tips te krijgen over de aanpak van cultuureducatie op school en het aanbod. We organiseren daarom een ICC date alleen voor cultuurcoördinator. Praat bij met collega’s en stel je vragen aan het CmK. Datum: Maandag 30 oktober 2023 16.15 – 17.30 Locatie: […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Workshop Leesplezier (reprise)

Leesplezier is de basis van lezen. Vanuit dit plezier kun je verder bouwen naar leesvoorkeur en leescompetentie. Basisscholen stellen zich tot doel om leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen”. Geef leesbevordering een prikkel binnen het […]

Losse ICC modules

Een aantal van de lessen uit de ICC training worden ook als losse modules aangeboden. Ben je al ICCer maar wil je een opfrisser? Dan kan dat tijdens deze modules; Woensdag 22 november 2023 – Cultuurbudgetten – begroting – draagvlak Woensdag 21 februari 2024 – Creatief Proces – Leerlijnen – Procesgerichte didactiek Woensdag 3 april […]
Contact Info
Telefoon: 06-385 647 78
Denns Werk
Beeldende kunst en illustratie

Dennis Happé is opgeleid aan het Grafisch Lyceum Rotterdam (afdeling Reclame) en de Kunstacademie St. Joost (afdeling Autonoom). Sinds 2006 heeft hij diverse workshops ontwikkeld, soms in opdracht, andere op eigen initiatief – zowel voor onder schooltijd als naschoolse activiteit. Zijn workshops en lessenseries zijn gericht op het maken van kunst (tekenen, schilderen, werken met afvalmaterialen, e.d.). De basis is steeds het ‘vrij creëren’, het creatieve proces is belangrijker dan het eindresultaat. Fouten maken mag! Naast workshops ontwikkelt Dennis educatieve programma’s onder de naam ‘Professor Lamoraal’.

Ontmoet Dennis in dit filmpje!

 

 

Creatief bezig zijn geeft ruimte om jezelf te zijn, ontdekkingen te doen en je te verwonderen.

Aanbod

Los! met verf

In de workshop ‘Los! met verf’ ontdekken kinderen hun schilderkwaliteiten door zonder vooropgezet plan in het creatieve proces te duiken. De resultaten zijn verrassend expressief. Een kunstenaar moet open staan voor het creatieve proces om verder te komen in zijn werk. Dat is soms best spannend. Loslaten wat je kent en kunt en door te […]

Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]