Het Pratende Toverboekje

Het Pratende Toverboekje is een theatervoorstelling voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud. In een heel gewoon dorp, staat een heel gewoon huis. En in dat hele gewone huis, woont een heel gewoon gezin. Een heel gewoon meisje met twee hele gewone ouders. Dit verhaal gaat over dat hele gewone meisje. Nou ja, […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Aan de slag met kunstenaar Steve Nijbroek

1-1,5 uur
Tijdens de workshops van Steve Nijbroek wordt er gezamenlijk of individueel een kunstwerk geproduceerd. Tijdens de les wordt ontdekt en ervaren hoe een kunstwerk ontstaat. Steve geeft hij workshops en lessenseries in de stijl van Cobra Art, met name Corneille en Karel Appel. Felle kleuren, vrolijke onderwerpen en dikke contouren. Opbrengsten Er wordt ervaren, ontdekt, […]

Positive Vibes

1 tot 2 uur - op maat
Positive Vibes is een mix van drama-oefeningen en NLP, een communicatiemodel voor het verkennen van ongekende mogelijkheden. Deze werkwijze is bedoeld om diverse onderwerpen op het gebied van communicatie, sociale en emotionele vaardigheden en groepsdynamica spelenderwijze aan te pakken. Zo wordt gewerkt met kennismaken, jezelf uiten met (lichaams)taal, waarnemen en interpreteren, kijken naar perspectieven en […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Eigen Feestje!

Bij Eigen Feestje! Gaan de leerlingen in groepen aan de slag met het conceptualiseren en maken van hun eigen feestdag. Tijdens de workshop (of lessenserie) denken we na over het eten, de kleding, de activiteiten en de versiering die past bij hun feestdag. Na een grote brainstorm werken we onderdelen van de feestdagen uit, door […]

Zoeken en vinden

Duur 1 tot 1,5 uur
Aantal deelnemers i.o.
Prijs v.a. 60,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 3 en 4
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken.
Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren.

Opbrengsten
  • Beleven door zelf doen
  • Creatief denken door oplossingen te zoeken bij opdrachten
  • Reflecteren door nabespreken, een kleurplaat, een doolhof
  • De details van historische voorwerpen herkennen in de context van een groter geheel
Aanbieder
Erfgoed
Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.