‘De drie biggetjes’ – Poppentheater Koekla

Wie bouwt het sterkste huis? Nif, Naf en Noef trekken de wijde wereld in. Al snel wordt het herfst en ze besluiten ieder een huisje te bouwen. Noef heeft geen geduld en bouwt zijn huisje lekker makkelijk van stro. Nif wil snel klaar zijn en bouwt zijn huisje van takken. Naf besluit dat ze een […]

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Dans in Thema

3 kwartier tot 1 uur
Met dansante bewegingen ontdekken hoe je kunt verplaatsen in de ruimte. Ruimte van het lichaam en de ruimte om je heen.

Peuter- en kleuterdans op maat

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops en lessen aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. Tijdens de lessen kan er gewerkt worden in het thema waar de peuters/kleuters mee […]

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]

Mission Symphonic

Mission Symphonic bestaat uit verschillende onderdelen waarin leerlingen kennis maken met symfonische muziek. De missie start online in de klas met het bekijken van een serie filmpjes over de muziekstukken. Bij de volgende stap gaan de leerlingen via de online methode van ZangExpress muziek uit de missie oefenen. Tenslotte komt de hoofdmissie: de voorstelling in […]

Projectfinanciering

Cultuuraanbieders, culturele organisaties en scholen kunnen op diverse manieren geld aantrekken om projecten te financieren. Mogelijkheden zijn:

  • subsidie aanvragen bij landelijke, regionale of lokale overheden;
  • werven bij ideële fondsen;
  • crowdfunding, sponsorloop of andere inzamelingsacties bij particulieren;
  • sponsering aantrekken bij bedrijven of serviceclubs.

Landelijke en lokale subsidies

Actuele landelijke subsidieregelingen zijn te vinden bij het Fonds voor Cultuurparticipatie: www.cultuurparticipatie.nl/subsidie-aanvragen

De lokale uitvoering van de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit, die ondersteund wordt door zowel de landelijke overheid als de gemeente Hoeksche Waard, ligt bij Bibliotheek Hoeksche Waard en het Kunstgebouw. CmK ondersteunt scholen en aanbieders bij het ontwikkelen van leerlijnen, deskundigheidsbevordering in het onderwijs en de uitvoering van projecten. www.cultuurhw.nl/contact/

Lokale cultuursubsidies vind je bij de gemeente Hoeksche Waard:
www.gemeentehw.nl/direct-regelen/belastingen-en-subsidies

Voor individuele leerlingen die ondersteuning nodig hebben voor cultuurparticipatie en cultuureducatie is er het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Scholen of cultuuraanbieders kunnen een aanvraag doen voor hun leerling(en).

Subsidieregelingen en fondsen kennen specifieke doelen, voorwaarden en criteria. Het is belangrijk om eerst te bekijken of je project of organisatie hierbinnen vallen. Subsidieregelingen hebben over het algemeen lange aanvraag- en behandeltijden en vaste indiendata. Ook zijn er meestal formats of formulieren te downloaden voor je projectplan of aanvraag.

Fondsen

De meest bekende fondsen voor cultuurprojecten zijn:

Prins Bernhard Cultuurfonds: www.cultuurfonds.nl/aanvragen

VSB Fonds: www.vsbfonds.nl/kunst-cultuur

Stichting Doen: www.doen.nl/aanvraag-doen

BankGiroLoterij Fonds: www.bankgiroloterijfonds.doen.nl

Oranjefonds: www.oranjefonds.nl/geld-aanvragen

Enkele interessante lokale fondsen:

Subsidiefonds Streekcentrum Hoeksche Waard: www.subsidiefondshw.nl/subsidiefonds

A. en M. Verhoeven Fonds: www.cultuurfonds.nl/fonds/a-en-m-verhoeven-fonds

Daarnaast zijn er vele andere, kleinere fondsen. Je vindt deze bijvoorbeeld in het (online) Fondsenboek (in te zien op het kantoor van CmK).

Geld inzamelen bij particulieren

Particulieren zijn voor educatieprojecten een belangrijke bron van inkomsten. Scholen, verenigingen en instellingen hebben al snel een grote groep betrokken particulieren die je kunt benaderen voor een financiële bijdrage. Hoe pak je dat aan?

  • Breng in kaart wie je mogelijke donateurs zijn: leerlingen, ouders, familie, vrienden, bekenden, buurtbewoners;
  • Maak een inschatting welke individuele bijdrage je redelijkerwijs kunt verwachten;
  • Denk na over de beste manier om deze mensen te benaderen: via social media, de schoolnieuwsbrief, een brief of poster;
  • Denk na over een tegenprestatie: een sponsorloop, een lesmarathon, een cadeautje, een vrijkaartje.

Natuurlijk kunnen je activiteiten zelf inkomsten genereren, zoals kaartverkoop bij een voorstelling, de catering bij een feest, een boekje bij een project of een kunstveiling.

Je kunt (een bredere groep) particuliere financiers via crowdfunding aansporen tot een financiële bijdrage aan je project. Hiervoor zijn diverse platforms te vinden. Let er wel op dat deze platforms niet gratis zijn.

Sponsoring

Sponsoring is financiële of materiële steun van particuliere organisaties of het bedrijfsleven, meestal in ruil voor een tegenprestatie zoals reclame. Materiele steun kan bijvoorbeeld bestaan uit korting op aankopen, het beschikbaar stellen van gebouwen of faciliteiten, gratis catering of drukwerk. Sponsorende ondernemers kunnen ouders zijn van de school of bedrijven uit de buurt.

Lokale banken of supermarkten hebben soms een beleid ten aanzien van het ondersteunen van kleine maatschappelijke initiatieven. Denk verder ook eens aan serviceclubs zoals Rotery of Lions.

Let erop dat sponsoring van het onderwijs aan overheidsregels is gebonden en niet mag indruisen tegen het schoolbeleid.