Spelen met licht

1 uur
In deze fotografieworkshop leer je meer over licht en lichtval. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met portretfotografie, gebruik makend van de camera op mobiele telefoons en hulpmiddelen uit de fotostudio.

Beweegkriebels

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. De workshop Beweegkriebels duurt 45 minuten en hierin worden de kinderen meegenomen […]

Planeten in pastel

Na een korte inleiding over planeten en over het gebruik van lichte en donkere kleuren gaan de kinderen aan de slag met pastelkrijt. Ze kleuren cirkels op een gekleurde ondergrond. Deze knippen we uit en plakken we op een groot, donker vel papier.

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden de kinderen verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje. Daar luisteren ze naar het verhaal Van een kabouter die niet met vakantie wilde. Vervolgens kunnen de kinderen vrij spelen in één van de hoeken rond de kabouterwereld van Rien Poortvliet: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De Meccano-speeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek […]

Hip Hop Workshop

tussen de 30 - 60 minuten
Op dit moment een van de populairste dansstijlen voor alle leeftijden en dus geschikt voor zowel de onderbouw als de bovenbouw. Tijdens deze te gekke, energieke workshop leren de leerlingen een hip hop choreografie. Het niveau van deze choreografie wordt aangepast op de leeftijd van de leerlingen. Ook heel leuk voor de stoere jongens!

Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Schoollidmaatschap Filosoferen op School

Jaarabonnement voor scholen voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt daarmee optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens toegang tot de cursusdocumentatie met achtergrondinformatie […]

Droedelen

1 tot 2 uur
Droedelen is een begeleide tekenoefening met veel individuele vrijheid. Met droedelen stimuleert Arne van der Ree het creatief denken en doen van de deelnemer. Het is een goede, vrolijke oefening voor het zelfvertrouwen van zowel kind als volwassene. Tijdens de workshop geeft Arne een korte presentatie van zijn illustratiewerk. Een mooie start om de creativiteit […]

Projectfinanciering

Cultuuraanbieders, culturele organisaties en scholen kunnen op diverse manieren geld aantrekken om projecten te financieren. Mogelijkheden zijn:

  • subsidie aanvragen bij landelijke, regionale of lokale overheden;
  • werven bij ideële fondsen;
  • crowdfunding, sponsorloop of andere inzamelingsacties bij particulieren;
  • sponsering aantrekken bij bedrijven of serviceclubs.

Landelijke en lokale subsidies

Actuele landelijke subsidieregelingen zijn te vinden bij het Fonds voor Cultuurparticipatie: www.cultuurparticipatie.nl/subsidie-aanvragen

De lokale uitvoering van de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit, die ondersteund wordt door zowel de landelijke overheid als de gemeente Hoeksche Waard, ligt bij Bibliotheek Hoeksche Waard en het Kunstgebouw. CmK ondersteunt scholen en aanbieders bij het ontwikkelen van leerlijnen, deskundigheidsbevordering in het onderwijs en de uitvoering van projecten. www.cultuurhw.nl/contact/

Lokale cultuursubsidies vind je bij de gemeente Hoeksche Waard:
www.gemeentehw.nl/direct-regelen/belastingen-en-subsidies

Voor individuele leerlingen die ondersteuning nodig hebben voor cultuurparticipatie en cultuureducatie is er het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Scholen of cultuuraanbieders kunnen een aanvraag doen voor hun leerling(en).

Subsidieregelingen en fondsen kennen specifieke doelen, voorwaarden en criteria. Het is belangrijk om eerst te bekijken of je project of organisatie hierbinnen vallen. Subsidieregelingen hebben over het algemeen lange aanvraag- en behandeltijden en vaste indiendata. Ook zijn er meestal formats of formulieren te downloaden voor je projectplan of aanvraag.

Fondsen

De meest bekende fondsen voor cultuurprojecten zijn:

Prins Bernhard Cultuurfonds: www.cultuurfonds.nl/aanvragen

VSB Fonds: www.vsbfonds.nl/kunst-cultuur

Stichting Doen: www.doen.nl/aanvraag-doen

BankGiroLoterij Fonds: www.bankgiroloterijfonds.doen.nl

Oranjefonds: www.oranjefonds.nl/geld-aanvragen

Enkele interessante lokale fondsen:

Subsidiefonds Streekcentrum Hoeksche Waard: www.subsidiefondshw.nl/subsidiefonds

A. en M. Verhoeven Fonds: www.cultuurfonds.nl/fonds/a-en-m-verhoeven-fonds

Daarnaast zijn er vele andere, kleinere fondsen. Je vindt deze bijvoorbeeld in het (online) Fondsenboek (in te zien op het kantoor van CmK).

Geld inzamelen bij particulieren

Particulieren zijn voor educatieprojecten een belangrijke bron van inkomsten. Scholen, verenigingen en instellingen hebben al snel een grote groep betrokken particulieren die je kunt benaderen voor een financiële bijdrage. Hoe pak je dat aan?

  • Breng in kaart wie je mogelijke donateurs zijn: leerlingen, ouders, familie, vrienden, bekenden, buurtbewoners;
  • Maak een inschatting welke individuele bijdrage je redelijkerwijs kunt verwachten;
  • Denk na over de beste manier om deze mensen te benaderen: via social media, de schoolnieuwsbrief, een brief of poster;
  • Denk na over een tegenprestatie: een sponsorloop, een lesmarathon, een cadeautje, een vrijkaartje.

Natuurlijk kunnen je activiteiten zelf inkomsten genereren, zoals kaartverkoop bij een voorstelling, de catering bij een feest, een boekje bij een project of een kunstveiling.

Je kunt (een bredere groep) particuliere financiers via crowdfunding aansporen tot een financiële bijdrage aan je project. Hiervoor zijn diverse platforms te vinden. Let er wel op dat deze platforms niet gratis zijn.

Sponsoring

Sponsoring is financiële of materiële steun van particuliere organisaties of het bedrijfsleven, meestal in ruil voor een tegenprestatie zoals reclame. Materiele steun kan bijvoorbeeld bestaan uit korting op aankopen, het beschikbaar stellen van gebouwen of faciliteiten, gratis catering of drukwerk. Sponsorende ondernemers kunnen ouders zijn van de school of bedrijven uit de buurt.

Lokale banken of supermarkten hebben soms een beleid ten aanzien van het ondersteunen van kleine maatschappelijke initiatieven. Denk verder ook eens aan serviceclubs zoals Rotery of Lions.

Let erop dat sponsoring van het onderwijs aan overheidsregels is gebonden en niet mag indruisen tegen het schoolbeleid.