Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Het klaslokaal als drukkerij

1 tot 1,5 uur
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

Kunst kijken

Kunstdocent Peter Thissen laat je kijken naar kunst zoals je nog nooit hebt gedaan. En hoe kijk je naar kunst met kinderen? Verruim je eigen blik en die van je leerlingen! Woensdag 23 oktober 2024 – 14.00 – 15.30 uur De workshop is gratis en aanmelden is verplicht. Schrijf je in via hwagemakers@debhw.nl  

Activiteiten op maat

Naast Rekendans® en Taaldans® biedt Sport- en Dansstudio Binnenmaas dans-, drama- en musicallessen op maat. De programma’s zijn naar de wensen en behoeften van de school in te vullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]

Je eigen schetsboek

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die de leerlingen passeren krijgen zij een opdracht. Zijn alle opdrachten vervuld, dan gaan de kinderen naar huis met een heus kabouterdiploma. Deze activiteit is gratis. Er zijn knapzakjes met inhoud te koop om […]

Projectfinanciering

Cultuuraanbieders, culturele organisaties en scholen kunnen op diverse manieren geld aantrekken om projecten te financieren. Mogelijkheden zijn:

  • subsidie aanvragen bij landelijke, regionale of lokale overheden;
  • werven bij ideële fondsen;
  • crowdfunding, sponsorloop of andere inzamelingsacties bij particulieren;
  • sponsering aantrekken bij bedrijven of serviceclubs.

Landelijke en lokale subsidies

Actuele landelijke subsidieregelingen zijn te vinden bij het Fonds voor Cultuurparticipatie: www.cultuurparticipatie.nl/subsidie-aanvragen

De lokale uitvoering van de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit, die ondersteund wordt door zowel de landelijke overheid als de gemeente Hoeksche Waard, ligt bij Bibliotheek Hoeksche Waard en het Kunstgebouw. CmK ondersteunt scholen en aanbieders bij het ontwikkelen van leerlijnen, deskundigheidsbevordering in het onderwijs en de uitvoering van projecten. www.cultuurhw.nl/contact/

Lokale cultuursubsidies vind je bij de gemeente Hoeksche Waard:
www.gemeentehw.nl/direct-regelen/belastingen-en-subsidies

Voor individuele leerlingen die ondersteuning nodig hebben voor cultuurparticipatie en cultuureducatie is er het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Scholen of cultuuraanbieders kunnen een aanvraag doen voor hun leerling(en).

Subsidieregelingen en fondsen kennen specifieke doelen, voorwaarden en criteria. Het is belangrijk om eerst te bekijken of je project of organisatie hierbinnen vallen. Subsidieregelingen hebben over het algemeen lange aanvraag- en behandeltijden en vaste indiendata. Ook zijn er meestal formats of formulieren te downloaden voor je projectplan of aanvraag.

Fondsen

De meest bekende fondsen voor cultuurprojecten zijn:

Prins Bernhard Cultuurfonds: www.cultuurfonds.nl/aanvragen

VSB Fonds: www.vsbfonds.nl/kunst-cultuur

Stichting Doen: www.doen.nl/aanvraag-doen

BankGiroLoterij Fonds: www.bankgiroloterijfonds.doen.nl

Oranjefonds: www.oranjefonds.nl/geld-aanvragen

Enkele interessante lokale fondsen:

Subsidiefonds Streekcentrum Hoeksche Waard: www.subsidiefondshw.nl/subsidiefonds

A. en M. Verhoeven Fonds: www.cultuurfonds.nl/fonds/a-en-m-verhoeven-fonds

Daarnaast zijn er vele andere, kleinere fondsen. Je vindt deze bijvoorbeeld in het (online) Fondsenboek (in te zien op het kantoor van CmK).

Geld inzamelen bij particulieren

Particulieren zijn voor educatieprojecten een belangrijke bron van inkomsten. Scholen, verenigingen en instellingen hebben al snel een grote groep betrokken particulieren die je kunt benaderen voor een financiële bijdrage. Hoe pak je dat aan?

  • Breng in kaart wie je mogelijke donateurs zijn: leerlingen, ouders, familie, vrienden, bekenden, buurtbewoners;
  • Maak een inschatting welke individuele bijdrage je redelijkerwijs kunt verwachten;
  • Denk na over de beste manier om deze mensen te benaderen: via social media, de schoolnieuwsbrief, een brief of poster;
  • Denk na over een tegenprestatie: een sponsorloop, een lesmarathon, een cadeautje, een vrijkaartje.

Natuurlijk kunnen je activiteiten zelf inkomsten genereren, zoals kaartverkoop bij een voorstelling, de catering bij een feest, een boekje bij een project of een kunstveiling.

Je kunt (een bredere groep) particuliere financiers via crowdfunding aansporen tot een financiële bijdrage aan je project. Hiervoor zijn diverse platforms te vinden. Let er wel op dat deze platforms niet gratis zijn.

Sponsoring

Sponsoring is financiële of materiële steun van particuliere organisaties of het bedrijfsleven, meestal in ruil voor een tegenprestatie zoals reclame. Materiele steun kan bijvoorbeeld bestaan uit korting op aankopen, het beschikbaar stellen van gebouwen of faciliteiten, gratis catering of drukwerk. Sponsorende ondernemers kunnen ouders zijn van de school of bedrijven uit de buurt.

Lokale banken of supermarkten hebben soms een beleid ten aanzien van het ondersteunen van kleine maatschappelijke initiatieven. Denk verder ook eens aan serviceclubs zoals Rotery of Lions.

Let erop dat sponsoring van het onderwijs aan overheidsregels is gebonden en niet mag indruisen tegen het schoolbeleid.