Picasso’s portret

Tijdens deze les bekijken we kunstwerken van schilder en beeldhouwer Pablo Picasso en laten we zien dat hij veel inspiratie haalde uit de Afrikaanse kunst. Natuurlijk gaan de kinderen ook zelf aan de slag. Van verschillende soorten en kleuren papier bouwen we al tekenend, knippend en plakkend een portret op in de stijl van Pablo […]

Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden de kinderen verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje. Daar luisteren ze naar het verhaal Van een kabouter die niet met vakantie wilde. Vervolgens kunnen de kinderen vrij spelen in één van de hoeken rond de kabouterwereld van Rien Poortvliet: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De Meccano-speeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek […]

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Beeldend werken op muziek

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek. We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken. De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Individueel lidmaatschap Filosoferen op School

Individueel abonnement voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl, bestemd voor zzp’ers in onderwijs, cultuureducatie, kinderfilosofie en kindercoaching. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens […]

Toeti – IJsbeerINC.

Een smakelijke reis over ijs maken in een veranderende wereld Twee broers, Gio en Cipe, zitten in een vieze vuile stad aan het water te vissen. Ze vangen niks… Ze willen ijsmakers worden van het lekkerste ijs ter wereld: Citroen basilicum ijs. IJs voor iedereen, een toeti per tutti! Maar waar haal je ijs vandaan..? […]

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Spelen met licht

1 uur
In deze fotografieworkshop leer je meer over licht en lichtval. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met portretfotografie, gebruik makend van de camera op mobiele telefoons en hulpmiddelen uit de fotostudio.

Dans in Thema

3 kwartier tot 1 uur
Met dansante bewegingen ontdekken hoe je kunt verplaatsen in de ruimte. Ruimte van het lichaam en de ruimte om je heen.

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Peuterdans

Kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar maken op een speelse manier kennis met bewegen op muziek. In een bepaald thema (desgewenst op verzoek) dat aansluit op de belevingswereld van de kinderen, ontdekt de peuter nieuwe dingen in het wereldje om zich heen. Door de sfeer van de muziek of een verhaal komen […]
Contact Info
Telefoon: 0186-60 15 35
Museum Hoeksche Waard
Erfgoed

Museum Hoeksche Waard is een museum voor en door de bewoners van dit prachtige eiland in het zuidwesten van Nederland. Sinds de opening in 1968 hebben al vele mensen door de geschiedenis van de Hoeksche Waard gewandeld. Dankzij vele schenkingen en onder de bezielende leiding van conservator drs. J.E. de Rooy, is in dit museum één van de grootste streekhistorische collecties van Nederland gevormd. De gevarieerde collectie wordt ingeschat op ca. 30.000 objecten van groot tot klein. Het museum is gehuisvest in twee kapitale, naast elkaar gelegen, rijksmonumenten: de herenboerderij Oost-Leeuwenstein en het statige Hof van Assendelft. Samen vormen zij een sfeervol historisch complex.

Museumeducatie

Voor scholen heeft Museum Hoeksche Waard een educatief programma. Hierbij worden wonen, leven en werken in de Hoeksche Waard in vroeger tijden belicht. In boerderij Oost-Leeuwenstein is van alles te beleven en leren over de geschiedenis van de Hoeksche Waard. In het Hof van Assendelft laat het museum zien hoe mensen in de tweede helft van de 19de eeuw leefden op een buitenplaats. Het museum heeft speciaal voor het onderwijs opgeleide gidsen beschikbaar. De kinderen worden in groepjes rondgeleid. Naar gelang niveau en leeftijd zijn er luister-, kijk-, puzzel-, zoek- en doe- opdrachten, waarmee de leerlingen op actieve wijze met geschiedenis bezig zijn.

Boek nu je gratis busritje met het Streekbusmuseum via het CmK: hwagemakers@debhw.nl  
De Gemeente Hoeksche Waard biedt iedere school éém busritje per schooljaar aan.

Loop het museum even binnen via dit filmpje.

Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.

Aanbod

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Informatie en aanmelding via educatie@museumhw.nl CKV: In beide […]

Actie in Oost-Leeuwenstein

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar […]

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ‘t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]