Het Vieze Vingers Onderzoeksteam

Kan er uit viezigheid ook iets moois ontstaan? Vanuit het Speurteam voor Preventie en Opsporing van Nationale Smerigheid (SPONS) krijgt de klas de opdracht om op zoek te gaan naar de vieste plekken op school. Gekleed als onderzoekers zullen de leerlingen (het Vieze Vingers Onderzoeksteam) de ruimtes op school onder de loep nemen. De leerlingen […]

T-shirts of tasjes bedrukken

De kinderen markeren met breed tape een vak op een t-shirt of een tasje, waarbinnen ze met smaller tape een patroon afplakken. Vervolgens rollen ze dit vak in met textielverf, trekken ze de tape er weer af en brengen ze opnieuw tape aan voor een tweede kleur. Deze workshop is een feestelijke en creatieve activiteit […]

Dit ben ik in illustraties

De eigen identiteit gaat om wie je bent en wat je doet. De ontwikkeling hiervan gaat geleidelijk en soms ook ongemerkt. Maar wie ben je nu eigenlijk? Wat zorgt ervoor dat ik ben wie ik ben en dat ik doe wat ik doe? Deze workshop maakt leerlingen/kinderen bewust van hun eigen identiteit. Doordat de illustraties […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Gastles Animeer je klas

90 minuten
Hoe krijgt een gewone lamp een hoofdrol en hoe laat je een ei lachen en bewegen? Met kijk- en doe-opdrachten bij oude en nieuwe films uit de collectie van Eye ontdekken leerlingen de onbegrensde mogelijkheden van animatie. Spelenderwijs leren ze over belangrijke ontwikkelingen in de filmgeschiedenis, zoals kleur en geluid. Ze verzamelen tips en trucs […]

Kidsdance

45 minuten
Tijdens deze kleuterdansles staat plezier en vrij bewegen voorop. Behalve dansspelletjes worden er ook makkelijke dansjes gedaan die de kinderen kunnen nadoen. Last but not least worden er al dansend stiekem vorderingen gemaakt op het gebied van onder andere rekenen, taal, creativiteit en uiting van emoties. Desgewenst kan er in een bepaald thema of met […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Activiteit op maat

AnkieSstudio biedt activiteiten op maat binnen de disciplines Beeldende Kunst en Mode en Textiel. Naar aanleiding van de vraag van de school wordt een activiteit ontwikkeld. Neem voor een afspraak contact op met Ankie.

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.
Contact Info
Telefoon: 0186-60 15 35
Museum Hoeksche Waard
Erfgoed

Museum Hoeksche Waard is een museum voor en door de bewoners van dit prachtige eiland in het zuidwesten van Nederland. Sinds de opening in 1968 hebben al vele mensen door de geschiedenis van de Hoeksche Waard gewandeld. Dankzij vele schenkingen en onder de bezielende leiding van conservator drs. J.E. de Rooy, is in dit museum één van de grootste streekhistorische collecties van Nederland gevormd. De gevarieerde collectie wordt ingeschat op ca. 30.000 objecten van groot tot klein. Het museum is gehuisvest in twee kapitale, naast elkaar gelegen, rijksmonumenten: de herenboerderij Oost-Leeuwenstein en het statige Hof van Assendelft. Samen vormen zij een sfeervol historisch complex.

Museumeducatie

Voor scholen heeft Museum Hoeksche Waard een educatief programma. Hierbij worden wonen, leven en werken in de Hoeksche Waard in vroeger tijden belicht. In boerderij Oost-Leeuwenstein is van alles te beleven en leren over de geschiedenis van de Hoeksche Waard. In het Hof van Assendelft laat het museum zien hoe mensen in de tweede helft van de 19de eeuw leefden op een buitenplaats. Het museum heeft speciaal voor het onderwijs opgeleide gidsen beschikbaar. De kinderen worden in groepjes rondgeleid. Naar gelang niveau en leeftijd zijn er luister-, kijk-, puzzel-, zoek- en doe- opdrachten, waarmee de leerlingen op actieve wijze met geschiedenis bezig zijn.

Boek nu je gratis busritje met het Streekbusmuseum via het CmK: hwagemakers@debhw.nl  
De Gemeente Hoeksche Waard biedt iedere school éém busritje per schooljaar aan.

Loop het museum even binnen via dit filmpje.

Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.

Aanbod

Tweede Wereldoorlog van 12 april t/m 2 november 2025

Speciaal bij de tentoonstelling ‘Hoeksche Waard ’40 – ’45: van mobilisatie naar wederopbouw’ is er een lesprogramma voor de groepen 7 en 8 samengesteld. Het concept van Actie in Oost-Leeuwenstein wordt gebruikt: in groepjes voeren de leerlingen diverse activiteiten uit. Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van QR-codes, denk- en doe-opdrachten. Enkele van de onderwerpen: het […]

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Informatie en aanmelding via educatie@museumhw.nl CKV: In beide […]

Actie in Oost-Leeuwenstein

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar […]

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]