Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Individueel lidmaatschap Filosoferen op School

Individueel abonnement voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl, bestemd voor zzp’ers in onderwijs, cultuureducatie, kinderfilosofie en kindercoaching. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens […]

Textielworkshops

Ankie Winkelman is textielkunstenaar en oprichter van de Kunstbus. Zij gaat de scholen langs met haar knalgele bus en komt kunst brengen. Haar textielworkshops bevatten allemaal het onderdeel educatie. Waar wordt textiel van gemaakt, waar komt het vandaan en hoe kunnen we het recyclen. De volgende workshops kunnen worden geboekt: Vilten Tijdens deze workshop vilten […]

Scholing en borging

Traject van scholing en begeleiding Begeleiding op school is een effectieve manier om het filosoferen op te starten en op de kaart te zetten. Welke vorm van begeleiding nodig en gewenst is en wat de meest efficiënte inzet is, stemmen we van tevoren af tijdens een persoonlijk gesprek. Op het gesprek volgt een aanbod op […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

De Baron die Alles Verzon – Studio Dondersteen

Ergens in een klein en verlaten theater loopt een mannetje binnen. Het is de directeur. Het theater is rijp voor de sloop en aan hem de taak om het laatste decor en het aangevreten script op te ruimen… Tot zijn verbazing ontdekt hij ineens publiek op de tribune! Hij wil de mensen niet teleurstellen en […]

Peuterdans

Kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar maken op een speelse manier kennis met bewegen op muziek. In een bepaald thema (desgewenst op verzoek) dat aansluit op de belevingswereld van de kinderen, ontdekt de peuter nieuwe dingen in het wereldje om zich heen. Door de sfeer van de muziek of een verhaal komen […]

Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

De bekendheid van een groot deel van de Nederlandse bevolking met de herkomst van hun voedsel is grotendeels verloren gegaan. Doel van het museum is deze bekendheid te hernieuwen: Op diverse manieren ervaren hoe in de Hoeksche Waard voedsel wordt geproduceerd. De voornaamste producten zijn graan, suikerbieten en aardappelen. De teelt van deze drie producten […]

Aanbod leerlijnen

Als CmK ontwikkelen we met aanbieders leerlijnen voor scholen. Leerlijnen zijn vooropgezette lessen gedurende het gehele schooljaar voor alle groepen.

Meer Muziek in de Klas

Muziekschool Hoeksche Waard werkt sinds 2019 samen met de stichting Méér Muziek In De Klas. Muziekaanbieders zoals de Popschool, Muziekmees, Groove Industries, Opera Tralala en Orgelkids evenals de PABO’s uit de omgeving en Codarts werken mee aan MMIDK. In het Muziek-Akkoord is samen met de Gemeente Hoeksche Waard vastgelegd dat zij gezamenlijk zorg dragen voor structureel muziekonderwijs op alle basisscholen in de Hoeksche Waard. Voor scholen vergoed het CmK het eerste jaar Meer Muziek in de Klas.

Ook Meer Muziek in de Klas op school? Stuur dan een mail naar info@muziekschoolhoekschewaard.nl.

Instrumentenfonds

Er is een Muziekinstrumentenfonds opgericht waaruit instrumentarium kan worden aangeschaft dat in de scholen gebruikt gaat worden. We zorgen dat de kinderen kennis maken met alle instrumentengroepen: blaas-, toets-, snaar- en slaginstrumenten. Dit doen we samen met de harmonie- en fanfareorkesten die zich hebben aangesloten.

Meer Kunst in de Klas

Voor schooljaar 23/24 gaan we met een aantal pilotscholen Meer Muziek in de Klas uitbreiden met de andere disciplines van cultuureducatie. Dat wil zeggen dat de school de ene week muziekles krijgt en de week erna een andere discipline in blokken van 6 weken. Iedere discipline komt dus drie keer naar alle groepen toe. Zo ontwikkelen we voor scholen een compleet aanbod cultuureducatie voor alle leeftijden. Interesse in deze leerlijn? Mail dan naar hwagemakers@debhw.nl

Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs

Het CMK ziet dat de ontwikkeling van creativiteit en alle daaraan gekoppelde kwaliteiten steeds meer plaats maken voor technische opdrachten waarbij de uitkomst en het leerproces van ieder kind hetzelfde zijn. Steeds meer kinderen zeggen al jong ‘ik kan niet tekenen’ en stoppen er al vroeg mee door het idee van een zekere hoge verwachting. CMK Hoeksche Waard zette Arne van der Ree daarom aan om zijn visie op creatief onderwijs door te ontwikkelen tot een heuse lesmethode.

De lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaande uit veertig tekenopdrachten en een begeleiders handleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van het meedoen met de lessen waarin voor de begeleiders een belangrijke rol is weggelegd. Want de opdrachten zijn oordeelvrij en zijn zo opgesteld dat de begeleider met weinig moeite de leerlingen aan kan zetten tot creatieve processen.

CMK Hoeksche Waard biedt de methode kosteloos aan Hoeksche Waardse scholen aan inclusief een teamtraining van Arne. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl

Leerlijn ‘Filosoferen en burgerschap’

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. De leerlijn ‘Filosoferen en burgerschap’ is een uitgewerkte leerlijn waarmee je het filosoferen een plek geeft in je curriculum. De leerlijn is gebaseerd op het kader van 10 burgerschapsthema’s zoals uitgewerkt door Curriculum.nu. De opzet en toelichting bij de burgerschapsleerlijn biedt een verantwoording voor de onderwijsinspectie met betrekking tot de burgerschapsopdracht van basisscholen.

De onderstaande video geeft een indruk van de leerlijn en het ervaringen van scholen.

Hoeksche Waardse scholen willen starten met de leerlijn krijgen een gratis teamtraining ‘Filosoferen op School – de basis’ aangeboden van CmK. Aanbieder FILOSOFEREN OP SCHOOL geeft de scholen die deze training hebben afgerond eenmalig 50% korting op het jaarabonnement op de website filosoferenopschool.nl met toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en cursusdocumentatie. Dit aanbod geld voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl.

Multi-Sensory Storytelling

MSST is een interactieve vertelvorm die meerdere zintuigen wil aanspreken. En dat sluit aan bij een brede doelgroep: het jonge kind in het algemeen, kinderen met taal-spraakproblematiek, kinderen met beperkte (auditieve) concentratie, beweeglijke kinderen etc. Interactieve en zintuiglijke momenten in een prentenboek vormen het startpunt aangevuld met kinesthetische en auditieve componenten (bewegingen, geluiden, muziek). Deze worden aangevuld met zintuiglijke ervaringen op het gebied van geur, tast en smaak.

CMK Hoeksche Waard biedt de leskisten kosteloos aan de Hoeksche Waardse scholen aan. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl.