Mission Symphonic

Mission Symphonic bestaat uit verschillende onderdelen waarin leerlingen kennis maken met symfonische muziek. De missie start online in de klas met het bekijken van een serie filmpjes over de muziekstukken. Bij de volgende stap gaan de leerlingen via de online methode van ZangExpress muziek uit de missie oefenen. Tenslotte komt de hoofdmissie: de voorstelling in […]

Aan de slag met kunstenaar Steve Nijbroek

1-1,5 uur
Tijdens de workshops van Steve Nijbroek wordt er gezamenlijk of individueel een kunstwerk geproduceerd. Tijdens de les wordt ontdekt en ervaren hoe een kunstwerk ontstaat. Steve geeft hij workshops en lessenseries in de stijl van Cobra Art, met name Corneille en Karel Appel. Felle kleuren, vrolijke onderwerpen en dikke contouren. Opbrengsten Er wordt ervaren, ontdekt, […]

Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]

Weerspiegeling

Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’ van Arne vd Ree, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een […]

Educatieve musicalprojecten op maat

De Dutch Junior Musical Academy kan ingezet worden voor diverse (cultuur)educatieve projecten op maat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan workshops of schoolmusicals. De Dutch Junior Musical Academy biedt kinderen lessen in musical, waarbij de focus ligt op kwaliteit en individualiteit. Dans, drama en zang vormen samen het geheel waarin kinderen zich onder professionele begeleiding op hun […]

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Podium opbouwen

Wil jij degene zijn die ervoor zorgt dat het podium er te gek uitziet? Volg dan de workshop ‘Podium opbouwen’ en leer het podium zo goed mogelijk in te delen, zodat de ruimte optimaal wordt benut en naar wens ingericht. Je leert het podium opbouwen voor muziek, theater en andere culturele evenementen. De positionering van […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Fanny en Nannerl take of!

Ken je dat? Dat je oudere broer of zus alles mag? Of dat je kleine broertje of zusje altijd het schattigst wordt gevonden? Bloedirritant! Zo denken Nannerl Mozart en Fanny Mendelsohn daarover. Zij maken net zulke mooie muziek als hun broertjes en toch krijgen die jongens alle aandacht. Vandaag komt daar verandering in! Fanny & […]

Aanbod leerlijnen

Als CmK ontwikkelen we met aanbieders leerlijnen voor scholen. Leerlijnen zijn vooropgezette lessen gedurende het gehele schooljaar voor alle groepen.

Meer Muziek in de Klas

Muziekschool Hoeksche Waard werkt sinds 2019 samen met de stichting Méér Muziek In De Klas. Muziekaanbieders zoals de Popschool, Muziekmees, Groove Industries, Opera Tralala en Orgelkids evenals de PABO’s uit de omgeving en Codarts werken mee aan MMIDK. In het Muziek-Akkoord is samen met de Gemeente Hoeksche Waard vastgelegd dat zij gezamenlijk zorg dragen voor structureel muziekonderwijs op alle basisscholen in de Hoeksche Waard. Voor scholen vergoed het CmK het eerste jaar Meer Muziek in de Klas.

Ook Meer Muziek in de Klas op school? Stuur dan een mail naar info@muziekschoolhoekschewaard.nl.

Instrumentenfonds

Er is een Muziekinstrumentenfonds opgericht waaruit instrumentarium kan worden aangeschaft dat in de scholen gebruikt gaat worden. We zorgen dat de kinderen kennis maken met alle instrumentengroepen: blaas-, toets-, snaar- en slaginstrumenten. Dit doen we samen met de harmonie- en fanfareorkesten die zich hebben aangesloten.

Meer Kunst in de Klas

Voor schooljaar 23/24 gaan we met een aantal pilotscholen Meer Muziek in de Klas uitbreiden met de andere disciplines van cultuureducatie. Dat wil zeggen dat de school de ene week muziekles krijgt en de week erna een andere discipline in blokken van 6 weken. Iedere discipline komt dus drie keer naar alle groepen toe. Zo ontwikkelen we voor scholen een compleet aanbod cultuureducatie voor alle leeftijden. Interesse in deze leerlijn? Mail dan naar hwagemakers@debhw.nl

Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs

Het CMK ziet dat de ontwikkeling van creativiteit en alle daaraan gekoppelde kwaliteiten steeds meer plaats maken voor technische opdrachten waarbij de uitkomst en het leerproces van ieder kind hetzelfde zijn. Steeds meer kinderen zeggen al jong ‘ik kan niet tekenen’ en stoppen er al vroeg mee door het idee van een zekere hoge verwachting. CMK Hoeksche Waard zette Arne van der Ree daarom aan om zijn visie op creatief onderwijs door te ontwikkelen tot een heuse lesmethode.

De lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaande uit veertig tekenopdrachten en een begeleiders handleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van het meedoen met de lessen waarin voor de begeleiders een belangrijke rol is weggelegd. Want de opdrachten zijn oordeelvrij en zijn zo opgesteld dat de begeleider met weinig moeite de leerlingen aan kan zetten tot creatieve processen.

CMK Hoeksche Waard biedt de methode kosteloos aan Hoeksche Waardse scholen aan inclusief een teamtraining van Arne. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl

Leerlijn ‘Filosoferen en burgerschap’

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. De leerlijn ‘Filosoferen en burgerschap’ is een uitgewerkte leerlijn waarmee je het filosoferen een plek geeft in je curriculum. De leerlijn is gebaseerd op het kader van 10 burgerschapsthema’s zoals uitgewerkt door Curriculum.nu. De opzet en toelichting bij de burgerschapsleerlijn biedt een verantwoording voor de onderwijsinspectie met betrekking tot de burgerschapsopdracht van basisscholen.

De onderstaande video geeft een indruk van de leerlijn en het ervaringen van scholen.

Hoeksche Waardse scholen willen starten met de leerlijn krijgen een gratis teamtraining ‘Filosoferen op School – de basis’ aangeboden van CmK. Aanbieder FILOSOFEREN OP SCHOOL geeft de scholen die deze training hebben afgerond eenmalig 50% korting op het jaarabonnement op de website filosoferenopschool.nl met toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en cursusdocumentatie. Dit aanbod geld voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl.

Multi-Sensory Storytelling

MSST is een interactieve vertelvorm die meerdere zintuigen wil aanspreken. En dat sluit aan bij een brede doelgroep: het jonge kind in het algemeen, kinderen met taal-spraakproblematiek, kinderen met beperkte (auditieve) concentratie, beweeglijke kinderen etc. Interactieve en zintuiglijke momenten in een prentenboek vormen het startpunt aangevuld met kinesthetische en auditieve componenten (bewegingen, geluiden, muziek). Deze worden aangevuld met zintuiglijke ervaringen op het gebied van geur, tast en smaak.

CMK Hoeksche Waard biedt de leskisten kosteloos aan de Hoeksche Waardse scholen aan. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl.