T-shirts of tasjes bedrukken

De kinderen markeren met breed tape een vak op een t-shirt of een tasje, waarbinnen ze met smaller tape een patroon afplakken. Vervolgens rollen ze dit vak in met textielverf, trekken ze de tape er weer af en brengen ze opnieuw tape aan voor een tweede kleur. Deze workshop is een feestelijke en creatieve activiteit […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Tweede Wereldoorlog van 12 april t/m 2 november 2025

Speciaal bij de tentoonstelling ‘Hoeksche Waard ’40 – ’45: van mobilisatie naar wederopbouw’ is er een lesprogramma voor de groepen 7 en 8 samengesteld. Het concept van Actie in Oost-Leeuwenstein wordt gebruikt: in groepjes voeren de leerlingen diverse activiteiten uit. Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van QR-codes, denk- en doe-opdrachten. Enkele van de onderwerpen: het […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

CultuurDate

Voor deze leuke middag, waar we de scholen verbinden met de cultuuraanbieders, bedenken we weer een leuk, verrassend programma. Maak kennis met alle disciplines en ook vooral elkaar. Woensdag 18 maart 2026 14.00 – 17.00 uur De locatie wordt later bekend gemaakt. Zet hem alvast in je agenda! Deze activiteit is gratis en aanmelden verplicht […]

Lessenserie: Filosoferen met kunst en cultuur

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. In de serie ‘Filosoferen met kunst en cultuur’ laten we ons verbazen en verwonderen door schilderijen, muziek, architectuur […]

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

De drie biggetjes – Poppentheater Koekla

Wie bouwt het sterkste huis? Nif, Naf en Noef trekken de wijde wereld in. Al snel wordt het herfst en ze besluiten ieder een huisje te bouwen. Noef heeft geen geduld en bouwt zijn huisje lekker makkelijk van stro. Nif wil snel klaar zijn en bouwt zijn huisje van takken. Naf besluit dat ze een […]

TOETI – IJsbeerINC.

Een smakelijke reis over ijs maken in een veranderende wereld Twee broers, Gio en Cipe, zitten in een vieze vuile stad aan het water te vissen. Ze vangen niks… Ze willen ijsmakers worden van het lekkerste ijs ter wereld: Citroen basilicum ijs. IJs voor iedereen, een toeti per tutti! Maar waar haal je ijs vandaan..? […]

Spelen met licht

1 uur
In deze fotografieworkshop leer je meer over licht en lichtval. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met portretfotografie, gebruik makend van de camera op mobiele telefoons en hulpmiddelen uit de fotostudio.

Activiteiten op maat

Naast Rekendans® en Taaldans® biedt Sport- en Dansstudio Binnenmaas dans-, drama- en musicallessen op maat. De programma’s zijn naar de wensen en behoeften van de school in te vullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Aanbod leerlijnen

Als CmK ontwikkelen we met aanbieders leerlijnen voor scholen. Leerlijnen zijn vooropgezette lessen gedurende het gehele schooljaar voor alle groepen.

Meer Muziek in de Klas

Muziekschool Hoeksche Waard werkt sinds 2019 samen met de stichting Méér Muziek In De Klas. Muziekaanbieders zoals de Popschool, Muziekmees, Groove Industries, Opera Tralala en Orgelkids evenals de PABO’s uit de omgeving en Codarts werken mee aan MMIDK. In het Muziek-Akkoord is samen met de Gemeente Hoeksche Waard vastgelegd dat zij gezamenlijk zorg dragen voor structureel muziekonderwijs op alle basisscholen in de Hoeksche Waard. Voor scholen vergoed het CmK het eerste jaar Meer Muziek in de Klas.

Ook Meer Muziek in de Klas op school? Stuur dan een mail naar info@muziekschoolhoekschewaard.nl.

Instrumentenfonds

Er is een Muziekinstrumentenfonds opgericht waaruit instrumentarium kan worden aangeschaft dat in de scholen gebruikt gaat worden. We zorgen dat de kinderen kennis maken met alle instrumentengroepen: blaas-, toets-, snaar- en slaginstrumenten. Dit doen we samen met de harmonie- en fanfareorkesten die zich hebben aangesloten.

Meer Kunst in de Klas

Voor schooljaar 23/24 gaan we met een aantal pilotscholen Meer Muziek in de Klas uitbreiden met de andere disciplines van cultuureducatie. Dat wil zeggen dat de school de ene week muziekles krijgt en de week erna een andere discipline in blokken van 6 weken. Iedere discipline komt dus drie keer naar alle groepen toe. Zo ontwikkelen we voor scholen een compleet aanbod cultuureducatie voor alle leeftijden. Interesse in deze leerlijn? Mail dan naar hwagemakers@debhw.nl

Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs

Het CMK ziet dat de ontwikkeling van creativiteit en alle daaraan gekoppelde kwaliteiten steeds meer plaats maken voor technische opdrachten waarbij de uitkomst en het leerproces van ieder kind hetzelfde zijn. Steeds meer kinderen zeggen al jong ‘ik kan niet tekenen’ en stoppen er al vroeg mee door het idee van een zekere hoge verwachting. CMK Hoeksche Waard zette Arne van der Ree daarom aan om zijn visie op creatief onderwijs door te ontwikkelen tot een heuse lesmethode.

De lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaande uit veertig tekenopdrachten en een begeleiders handleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van het meedoen met de lessen waarin voor de begeleiders een belangrijke rol is weggelegd. Want de opdrachten zijn oordeelvrij en zijn zo opgesteld dat de begeleider met weinig moeite de leerlingen aan kan zetten tot creatieve processen.

CMK Hoeksche Waard biedt de methode kosteloos aan Hoeksche Waardse scholen aan inclusief een teamtraining van Arne. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl

Leerlijn ‘Filosoferen en burgerschap’

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. De leerlijn ‘Filosoferen en burgerschap’ is een uitgewerkte leerlijn waarmee je het filosoferen een plek geeft in je curriculum. De leerlijn is gebaseerd op het kader van 10 burgerschapsthema’s zoals uitgewerkt door Curriculum.nu. De opzet en toelichting bij de burgerschapsleerlijn biedt een verantwoording voor de onderwijsinspectie met betrekking tot de burgerschapsopdracht van basisscholen.

De onderstaande video geeft een indruk van de leerlijn en het ervaringen van scholen.

Hoeksche Waardse scholen willen starten met de leerlijn krijgen een gratis teamtraining ‘Filosoferen op School – de basis’ aangeboden van CmK. Aanbieder FILOSOFEREN OP SCHOOL geeft de scholen die deze training hebben afgerond eenmalig 50% korting op het jaarabonnement op de website filosoferenopschool.nl met toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en cursusdocumentatie. Dit aanbod geld voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl.

Multi-Sensory Storytelling

MSST is een interactieve vertelvorm die meerdere zintuigen wil aanspreken. En dat sluit aan bij een brede doelgroep: het jonge kind in het algemeen, kinderen met taal-spraakproblematiek, kinderen met beperkte (auditieve) concentratie, beweeglijke kinderen etc. Interactieve en zintuiglijke momenten in een prentenboek vormen het startpunt aangevuld met kinesthetische en auditieve componenten (bewegingen, geluiden, muziek). Deze worden aangevuld met zintuiglijke ervaringen op het gebied van geur, tast en smaak.

CMK Hoeksche Waard biedt de leskisten kosteloos aan de Hoeksche Waardse scholen aan. Aanvragen kan via mail naar pvanderwijk@debhw.nl.