Losse ICC-module: over financiën en draagvlak voor cultuureducatie

Wil je meer weten over de mogelijkheden om je cultuurplannen op school te financieren? Of geïnspireerd raken hoe je draagvlak voor cultuureducatie bewerkstelligt op school? Doe dan mee met deze losse ICC-module. De module wordt gegeven door Josje de Regt. Doe je meerdere losse modules? Dan kun je ervoor kiezen om op een later moment […]

Lesmateriaal: Fotografie

Deze leskist fotografie is in samenwerking met een professional ontworpen voor de basisschool leerlingen en hun leraar of lerares. Je kunt de leskist gratis aanvragen via CmK. In dit project staan fotografie en de begrippen en termen die daarbij horen centraal. Het vergroten van de woordenschat van de leerlingen omtrent fotografie en een inhoudelijke verkenning […]

Kidsdance Workshop

tussen de 30-60 minuten
opzoek naar een leuke dansworkshop voor jonge kids? Dan is onze kidsdance workshop zeker geschikt! Dansen op bekende kids hits is natuurlijk super leuk ! Een mengelmoes van dansstijlen komt voorbij. Tik tok moves, streetdance, showdance. Een breed aanbod en dus leuk voor kids t/m 10 jaar.

Peuter- en kleuterdans op maat

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops en lessen aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. Tijdens de lessen kan er gewerkt worden in het thema waar de peuters/kleuters mee […]

Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]

Workshop Graffiti Sketch

60 minuten
Deze workshop is erop gericht kinderen te leren schetsen. De basis van graffiti letters komen aan bod maar ook technieken als 3d en achtergronden. Het begint met een uitleg over graffiti en hoe ik begonnen ben, daarna gaan we over op de kennis achter graffiti schetsen maken en het bijbehorende beeldmateriaal. Vervolgens gaan zij daar […]

Poppentheatercabaret – Poppentheater Jacobus Wieman

Handje de handschoen, Bout Big en Klier de gier, ze spelen allemaal hun eigen(zinnige) rol in deze cabareteske poppentheatervoorstelling. Op humoristische en onderhoudende manier laat poppenspeler Koos Wieman iedere pop als typetje tot leven komen en laat daarmee zien welke poppenspel technieken er bestaan. De marionet Heks sluit de rij in deze fantasierijke voorstelling. Het […]

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Doelab Doewaa! – But What About

Professor Pom wilt onderzoek doen naar muziek, maar hij heeft daarbij nodig! Hij wil graag zelf muziek maken, en onderzoekt daarom samen met het publiek en een musicus met allerlei natuurkundige experimenten waar muziek eigenlijk uit bestaat. Wat is een trilling in de lucht? Wanneer wordt geluid muziek? Door deze interactieve muziekvoorstelling ontdek je waar […]

Weerspiegeling

Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.

Workshop Graffiti met blaasstiften

60 minuten
Deze workshop neemt zelfs de jongste kinderen mee in de kleurrijke wereld van graffiti, waarbij zij met blaasstiften en andere materialen een eigen canvas mogen decoreren om later mee te nemen naar huis. Het begint met een uitleg over de blaasstiften, daarna bepalen zij zelf wat ze maken en hoe zij dat kunstwerk willen vormgeven. […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]
Contact Info
Telefoon: 06 - 814 497 14
Verhalenschenker
Taal en verhaal

Nico van Lent is opgeleid aan de Vertelacademie in Utrecht en aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Lier (België). Hij vertelt sinds 2012 op scholen, in musea, in bibliotheken, op festivals en bij mensen thuis. Zijn verhalen verbinden mensen, geven stof tot nadenken, bemoedigen en houden een spiegel voor. Daarnaast verrijken verhalen de taalkennis.

Nico vertelt verhalen waarmee hij kinderen in een taalbad onderdompelt. Het verhaal kan aansluiten bij een thema (bijvoorbeeld tijdens de Kinderboekenweek) waarna de leerkracht er zelf verder mee aan de slag kan gaan. Het verhaal kan ook direct na afronding besproken worden met de kinderen, zodat zij kunnen reflecteren op het verhaal en de (keuzes van) de personages. Ook kan het verhaal onderdeel zijn van een workshop ‘verhalen vertellen’.

Maak kennis met Nico via dit filmpje.

Een verhaal is een geschenk. Het schenkt een beleving, een emotie. Ik ben verhalenschenker.

Aanbod

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]