Gastles Film voor de toekomst

120 minuten
Wat wil jij van jouw school bewaren voor over 100 jaar? Eye Filmmuseum bewaart heel veel films in de collectie, maar waarom bewaren we films? En waarom is dat belangrijk? In deze gastles denken de leerlingen na over filmisch erfgoed en onderzoeken het aan de hand van hun eigen school en klas. Want wat willen […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Kidsdance Workshop

tussen de 30-60 minuten
opzoek naar een leuke dansworkshop voor jonge kids? Dan is onze kidsdance workshop zeker geschikt! Dansen op bekende kids hits is natuurlijk super leuk ! Een mengelmoes van dansstijlen komt voorbij. Tik tok moves, streetdance, showdance. Een breed aanbod en dus leuk voor kids t/m 10 jaar.

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Lesmateriaal: Professor Lamoraal wordt circulair

Wij hebben voor groep 7/8 een nieuw lespakket over circulaire economie ontwikkeld. De circulaire economie gaat ons helpen bij het leefbaar houden van de planeet. Het is daarom van belang dat kinderen er nu al over leren. Professor Lamoraal onderzoekt in dit lespakket de kansen van de ­circulaire economie. We leren het verschil tussen ­recyclen […]

Het klaslokaal als drukkerij

1 uur (10 tot 20 kinderen) 1,5 uur (20 tot 30 kinderen)
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

herfstbladeren schilderen

Wij brengen heel veel verschillende gedroogde bladeren mee in de klas. De kinderen maken gaandeweg een mooie compositie door steeds een ander blad om te trekken met oliepastel. Er is aandacht voor vorm, overlapping en bladverdeling. Vervolgens wordt de ontstane compositie ingeschilderd met waterverf.

Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Droedelen

1 tot 2 uur
Droedelen is een begeleide tekenoefening met veel individuele vrijheid. Met droedelen stimuleert Arne van der Ree het creatief denken en doen van de deelnemer. Het is een goede, vrolijke oefening voor het zelfvertrouwen van zowel kind als volwassene. Tijdens de workshop geeft Arne een korte presentatie van zijn illustratiewerk. Een mooie start om de creativiteit […]

Wat is de waarde van cultuureducatie?

Door cultuureducatie ontdekken leerlingen zichzelf en de wereld om hen heen. Door middel van muziek, theater, dans, erfgoed, beeldend en nieuwe media ontwikkelen ze hun sociale en creatieve vaardigheden en talenten.

Kinderen en jongeren krijgen niet altijd vanuit thuis de kans om in aanraking te komen met kunst en cultuur. En dus niet de kans om die creativiteit te ontwikkelen. Vandaar dat het belangrijk is dat het laagdrempelig op de scholen wordt aangeboden.

Kunstprojecten zijn leuk, maar worden kinderen er ook wijzer van? Mark Mieras, schrijver en wetenschapsjournalist, is gespecialiseerd in de hersenen. In dit filmpje gaat hij in op wat kunstonderwijs kan betekenen voor de ontwikkeling van de creativiteit van leerlingen.