Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Theater en taal

In deze theaterworkshop werken de kinderen spelenderwijs aan theater- en taalvaardigheden. In de speelzaal brengen ze een geschreven verhaal tot leven. Aan de hand van het prentenboek ‘De dag dat Aap woedend was’ worden de leerlingen door de theatervakdocent begeleid om een eenvoudig verhaal uit te beelden, met aandacht voor emoties, rolopbouw, beweging, houding, stem […]

Beweegkriebels

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. De workshop Beweegkriebels duurt 45 minuten en hierin worden de kinderen meegenomen […]

Peuter- en kleuterdans op maat

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops en lessen aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. Tijdens de lessen kan er gewerkt worden in het thema waar de peuters/kleuters mee […]

T-shirts bedrukken

1 tot 1,5 uur
De kinderen markeren met breed tape een vak op een t-shirt, waarbinnen ze met smaller tape een patroon afplakken. Vervolgens rollen ze dit vak in met textielverf, trekken ze de tape er weer af en brengen ze opnieuw tape aan voor een tweede kleur.

Planeten in pastel

Na een korte inleiding over planeten en over het gebruik van lichte en donkere kleuren gaan de kinderen aan de slag met pastelkrijt. Ze kleuren cirkels op een gekleurde ondergrond. Deze knippen we uit en plakken we op een groot, donker vel papier.

Het Pratende Toverboekje

Het Pratende Toverboekje is een theatervoorstelling voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud. In een heel gewoon dorp, staat een heel gewoon huis. En in dat hele gewone huis, woont een heel gewoon gezin. Een heel gewoon meisje met twee hele gewone ouders. Dit verhaal gaat over dat hele gewone meisje. Nou ja, […]

Kidsdance

45 minuten
Tijdens deze kleuterdansles staat plezier en vrij bewegen voorop. Behalve dansspelletjes worden er ook makkelijke dansjes gedaan die de kinderen kunnen nadoen. Last but not least worden er al dansend stiekem vorderingen gemaakt op het gebied van onder andere rekenen, taal, creativiteit en uiting van emoties. Desgewenst kan er in een bepaald thema of met […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Peuterdans

Kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar maken op een speelse manier kennis met bewegen op muziek. In een bepaald thema (desgewenst op verzoek) dat aansluit op de belevingswereld van de kinderen, ontdekt de peuter nieuwe dingen in het wereldje om zich heen. Door de sfeer van de muziek of een verhaal komen […]

Streetdance VO

60 of 90 minuten
De leerlingen leren na een stevige warming-up een toffe en stoere choreografie aan zoals je die ook ziet in videoclips. De workshop wordt gegeven in de dansschool van DancingWise, L.J. Costerstraat 7 te Oud-Beijerland.

Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]
Contact Info
Telefoon: 06 404 877 18
Filosoferen op school
Filosoferen met leerlingen, team en ouders

Judith Wagensveld is cultuurwetenschapper, Socratisch gespreksleider en trainer/coach in het filosofisch gesprek. Ze heeft jarenlange ervaring in het filosoferen op scholen voor basis- en voortgezet onderwijs met leerlingen, leerkrachten en ouders. Daarnaast filosofeerde zij met kinderen en volwassenen in onder meer de bibliotheken, diverse jeugdtheaters, culturele centra en in het park. Vanuit FILOSOFEREN OP SCHOOL geeft ze workshops en trainingen, gastlessen en coaching in de klas en ontwikkelt zij leerlijnen en gespreksmaterialen.

De omvangrijke database met gespreksmaterialen voor kinderen en volwassen van filosoferenopschool.nl won in 2019 de Berrie Heesen Publieksprijs en kreeg een eervolle vermelding van de vakjury.

Zelf denken, samen wijzer

Aanbod

Online lesmaterialen Filosoferen op school

In de online database van FILOSOFEREN OP SCHOOL vind je een schat aan materialen om filosofische gesprekken  voor te bereiden en uit te voeren. Je kunt daarin zoeken op categorie, onderwerp of boektitel. Als levende leerlijn biedt FILOSOFEREN OP SCHOOL bovendien een maandelijkse themakalender met links naar bestaande en nieuwe materialen in de online database. Zo […]

Online cursus Filosoferen op school

De online cursus FILOSOFEREN OP SCHOOL gaat in op alle aspecten van het filosoferen op scholen: met leerlingen, collega’s en ouders. De cursus behandelt de verschillende soorten gesprekken en doelgroepen, de voorbereiding en uitvoering van filosofische gesprekken en hoe je je als gespreksleider kunt ontwikkelen, op jouw manier. De cursus is inhoudelijk, maar vooral ook praktijkgericht. In […]

Teamtraining – Filosoferen in de klas

De teamtraining Filosoferen in de klas is een vervolg op de basistraining Filosoferen op school gaat dieper in op het filosoferen met kinderen in verschillende ontwikkelingsfasen. De rol en houding van de leerkracht als gespreksleider krijgen bijzondere aandacht, omdat veel leerkrachten in de praktijk moeite hebben met het wisselen van hun rol van didacticus naar […]

Teamtraining – De basis van het filosoferen op school

Deze basistraining behandelt de uitgangspunten en voorwaarden voor het voeren van een filosofisch gesprek. De houding van de gespreksleider staat daarbij voorop – die is wezenlijk anders dan die van de didacticus. Vervolgens gaat het om de essentie van de filosofische vraag en het herkennen van oordelen, veronderstellingen en associaties. De praktische werkwijze in de dialoog […]

Inspiratieworkshop Filosoferen, schrijven en verbeelden

Hoe laten filosoferen en creativiteit in taal en beeld zich met elkaar verbinden? Welke rol speelt het onderzoekend denken in een creatief proces? Hoe is dat terug te zien in de kunsten, literatuur en poëzie? Maar ook: hoe verbind je een passende creatieve opdracht aan een gesprek in de klas? Daarover gaat deze inspirerende workshop […]

Inspiratieworkshop Filosoferen met prentenboeken

Prentenboeken en voorleesverhalen vormen een prachtig uitgangspunt voor onderzoekende gesprekken met jonge kinderen. Daarmee oefenen zij de vaardigheden die horen bij het filosoferen: zelfstandig nadenken over vragen, begrijpend luisteren, sociale interactie, respect en waardering opbrengen voor andere meningen. Tegelijkertijd is het soms moeilijk voor kleuters om zo’n gesprek te voeren. Hoe pak je dat aan? […]

Inspiratieworkshop Filosoferen tijdens de Kinderboekenweek

Voor de Kinderboekenweek biedt FILOSOFEREN OP SCHOOL jaarlijks een inspiratieworkshop en gespreksmateriaal om te filosoferen bij het thema van de Kinderboekenweek, aan de hand van kerntitels van CPNB, recente en klassieke aanvullingen daarop, prentenboeken en gedichten. In de workshop wordt het thema vanuit diverse invalshoeken filosofisch belicht, krijg je een toelichting bij het gespreksmateriaal en oefen […]