Poppentheater Madelief

Poppentheater Madelief heeft een koffer vol leuke liedjes en verhalen. Zoals voor groep 1 en 2 Panda gaat naar zee en voor groep 3 en 4 We hebben er een geitje bij. Mail voor een prijsopgave of andere mogelijkheden naar Martine van Wensveen martinevanwensveen@gmail.com

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

ICC date

Als cultuurcoördinator heb je af en toe behoefte om ervaringen te delen en tips te krijgen over de aanpak van cultuureducatie op school en het aanbod. We organiseren daarom een ICC date alleen voor cultuurcoördinator. Praat bij met collega’s en stel je vragen aan het CmK. Datum: Maandag 30 oktober 2023 16.15 – 17.30 Locatie: […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Workshop Leesplezier (reprise)

Leesplezier is de basis van lezen. Vanuit dit plezier kun je verder bouwen naar leesvoorkeur en leescompetentie. Basisscholen stellen zich tot doel om leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen”. Geef leesbevordering een prikkel binnen het […]

Losse ICC modules

Een aantal van de lessen uit de ICC training worden ook als losse modules aangeboden. Ben je al ICCer maar wil je een opfrisser? Dan kan dat tijdens deze modules; Woensdag 22 november 2023 – Cultuurbudgetten – begroting – draagvlak Woensdag 13 maart 2024 – Creatief Proces – Leerlijnen – Procesgerichte didactiek Woensdag 3 april […]
Contact Info
Telefoon: 06 404 877 18
Filosoferen op school
Filosoferen met leerlingen, team en ouders

Judith Wagensveld is cultuurwetenschapper, Socratisch gespreksleider en trainer/coach in het filosofisch gesprek. Ze heeft jarenlange ervaring in het filosoferen op scholen voor basis- en voortgezet onderwijs met leerlingen, leerkrachten en ouders. Daarnaast filosofeerde zij met kinderen en volwassenen in onder meer de bibliotheken, diverse jeugdtheaters, culturele centra en in het park. Vanuit FILOSOFEREN OP SCHOOL geeft ze workshops en trainingen, gastlessen en coaching in de klas en ontwikkelt zij gespreksmaterialen en leerlijnen, zoals de nieuwe leerlijn Filosoferen en burgerschap. Maandelijks verstuurt FILOSOFEREN OP SCHOOL een themakalender voor het filosoferen bij de onderwijsjaarkalender.

De omvangrijke database met gespreksmaterialen voor kinderen en volwassen van filosoferenopschool.nl won in 2019 de Berrie Heesen Publieksprijs en kreeg een eervolle vermelding van de vakjury.

Zelf denken, samen wijzer

Aanbod

Online lesmaterialen Filosoferen op school

In de online database van FILOSOFEREN OP SCHOOL vind je een schat aan materialen om filosofische gesprekken  voor te bereiden en uit te voeren. Je kunt daarin zoeken op categorie, onderwerp of boektitel. Als levende leerlijn biedt FILOSOFEREN OP SCHOOL bovendien een maandelijkse themakalender met links naar bestaande en nieuwe materialen in de online database. Zo […]

Teamtraining – Filosoferen in de klas

De teamtraining Filosoferen in de klas is een vervolg op de basistraining Filosoferen op school gaat dieper in op het filosoferen met kinderen in verschillende ontwikkelingsfasen. De rol en houding van de leerkracht als gespreksleider krijgen bijzondere aandacht, omdat veel leerkrachten in de praktijk moeite hebben met het wisselen van hun rol van didacticus naar […]

Teamtraining – De basis van het filosoferen op school

Deze basistraining behandelt de uitgangspunten en voorwaarden voor het voeren van een filosofisch gesprek. De houding van de gespreksleider staat daarbij voorop – die is wezenlijk anders dan die van de didacticus. Vervolgens gaat het om de essentie van de filosofische vraag en het herkennen van oordelen, veronderstellingen en associaties. De praktische werkwijze in de dialoog […]

Inspiratieworkshop Filosoferen met prentenboeken

Prentenboeken en voorleesverhalen vormen een prachtig uitgangspunt voor onderzoekende gesprekken met jonge kinderen. Daarmee oefenen zij de vaardigheden die horen bij het filosoferen: zelfstandig nadenken over vragen, begrijpend luisteren, sociale interactie, respect en waardering opbrengen voor andere meningen. Tegelijkertijd is het soms moeilijk voor kleuters om zo’n gesprek te voeren. Hoe pak je dat aan? […]

Inspiratieworkshop Filosoferen tijdens de Kinderboekenweek

Voor de Kinderboekenweek biedt FILOSOFEREN OP SCHOOL jaarlijks een inspiratieworkshop en gespreksmateriaal om te filosoferen bij het thema van de Kinderboekenweek, aan de hand van kerntitels van CPNB, recente en klassieke aanvullingen daarop, prentenboeken en gedichten. In de workshop wordt het thema vanuit diverse invalshoeken filosofisch belicht, krijg je een toelichting bij het gespreksmateriaal en oefen […]