Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Picasso’s portret

Tijdens deze les bekijken we kunstwerken van schilder en beeldhouwer Pablo Picasso en laten we zien dat hij veel inspiratie haalde uit de Afrikaanse kunst. Natuurlijk gaan de kinderen ook zelf aan de slag. Van verschillende soorten en kleuren papier bouwen we al tekenend, knippend en plakkend een portret op in de stijl van Pablo […]

Theaterworkshop vol LEF!

45-60 minuten
LEF! verzorgt theaterworkshops onder schooltijd, geschikt voor alle leeftijden. De workshops zijn altijd op maat, aangepast aan de wensen van de school. Denk bijvoorbeeld aan: – Een serie lessen tijdens de Gouden Weken. – Workshops tijdens een project of thema. – Workshops passend bij kinderboekenweek. – Workshops passend bij prentenboeken. – Workshops om de taalvaardigheid […]

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Workshop Rap / Spoken Word Schrijven

In de workshop ‘Rap / Spoken Word Schrijven’ beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop, rap en over tekstoverdracht in het algemeen. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan […]

Workshop Gitaar

1,5 uur
Gitaar leren spelen in anderhalf uur, dat kan! Deze workshop is een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren. Er worden simpele oefeningen gedaan, met de nadruk op samenwerken en luisteren naar elkaar. Tegen het einde van de workshop spelen de leerlingen gezamenlijk één akkoord spelen (een samenklank van drie of meer tonen) […]

Training: Digitaal Burgerschap

Digitaal Burgerschap door Bibliotheek Hoeksche Waard Hoe kun je je leerlingen handvatten bieden op het gebied van de digitale samenleving? In andere woorden; hoe zorgen we ervoor dat leerlingen volwaardig digitale burgers zijn? De verzamelterm ‘Digitaal Burgerschap’ staat voor vaardigheden die leerlingen nodig hebben om bewust en verantwoord met hun medemens, internet en sociale media […]

Gastles Film voor de toekomst

120 minuten
Wat wil jij van jouw school bewaren voor over 100 jaar? Eye Filmmuseum bewaart heel veel films in de collectie, maar waarom bewaren we films? En waarom is dat belangrijk? In deze gastles denken de leerlingen na over filmisch erfgoed en onderzoeken het aan de hand van hun eigen school en klas. Want wat willen […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Muziekstudio in de klas: samen maken we een hit!

Aanbieder NS Audio
Lokatie In de klas of op locatie in ’s-Gravendeel
Duur 90 minuten
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs 150 ex reiskosten
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Muziek
Competenties
  • Beleven
  • Kind als kunstenaar
  • Ambacht en instrument
Beschrijving
In deze interactieve les maakt de klas samen een moderne en dansbare eigen rap track of TikTok-song.
We nemen een originele beat mee die speciaal is gemaakt in onze studio. In het eerste deel van de les gaan we brainstormen en samen de tekst schrijven. Iedereen denkt mee en levert woorden aan. Die vormen we tot één groeps-rap. In het tweede deel van de les gaan we opnemen, gewoon in de klas. Met een mobiele studio zetten we iedereen voor de microfoon om de groepsvocalen op te nemen. Creatief, muzikaal en vooral heel leuk.
Klaar om te shinen!
Aanbieder
Muziekeducatie
Knoppen draaien, ritmes bouwen, creativiteit loslaten.