Toeti – IJsbeerINC.

Een smakelijke reis over ijs maken in een veranderende wereld Twee broers, Gio en Cipe, zitten in een vieze vuile stad aan het water te vissen. Ze vangen niks… Ze willen ijsmakers worden van het lekkerste ijs ter wereld: Citroen basilicum ijs. IJs voor iedereen, een toeti per tutti! Maar waar haal je ijs vandaan..? […]

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Met de klas naar het theater

60 minuten
De kinderen worden als artiesten ontvangen bij Rho Toneel in Numansdorp. Ze mogen over de rode loper naar binnen. Daar zien ze wat een theater is; er hangen rondom gordijnen, er branden theaterlampen, er staat een decor en er liggen kostuums klaar. Frieda (vakdocent theater en oprichter Rho Toneel) geeft een korte rondleiding en de […]

Eigen Feestje!

Bij Eigen Feestje! Gaan de leerlingen in groepen aan de slag met het conceptualiseren en maken van hun eigen feestdag. Tijdens de workshop (of lessenserie) denken we na over het eten, de kleding, de activiteiten en de versiering die past bij hun feestdag. Na een grote brainstorm werken we onderdelen van de feestdagen uit, door […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Wat doet CmK?

Cultuureducatie met Kwaliteit is een landelijk programma dat cultuuronderwijs in het primair en voorgezet onderwijs wil verbeteren. Het CmK ondersteunt scholen om cultuureducatie (weer) de school in te halen en te verankeren in het schoolplan en het schoolrooster door middel van methodes, culturele leerlijnen en projecten.
We denken graag mee over hoe dat voor jullie school het meest effectief kan werken. Is er contact nodig met het culturele veld, een Intern CultuurCoördinator (ICC) in de school of cultuurtrainingen voor het team? Het CmK heeft het netwerk en de mogelijkheden om dit voor de school te realiseren.

In de Hoeksche Waard worden we ondersteund door de gemeente Hoeksche Waard, de Bibliotheek Hoeksche Waard is coördinator en het Kunstgebouw onze penvoerder.

Projectplan CmK 2021 – 2024
Ons projectplan is samengesteld door de deelnemers van de stuurgroep. In deze stuurgroep nemen mensen deel van de Gemeente Hoeksche Waard, scholenbesturen, bibliotheek HW, Meer Muziek in de Klas, Kunstgebouw. Lees hier het projectplan 2021-2024

CmK Hoeksche Waard

CmK Landelijk:
https://www.cultuureducatiemetkwaliteit.nl/