Doelab Doewaa! – But What About

Professor Pom wilt onderzoek doen naar muziek, maar hij heeft daarbij nodig! Hij wil graag zelf muziek maken, en onderzoekt daarom samen met het publiek en een musicus met allerlei natuurkundige experimenten waar muziek eigenlijk uit bestaat. Wat is een trilling in de lucht? Wanneer wordt geluid muziek? Door deze interactieve muziekvoorstelling ontdek je waar […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

CultuurDate

Voor deze leuke middag, waar we de scholen verbinden met de cultuuraanbieders, bedenken we weer een leuk, verrassend programma. Maak kennis met alle disciplines en ook vooral elkaar. Woensdag 18 maart 2026 14.00 – 17.00 uur De locatie wordt later bekend gemaakt. Zet hem alvast in je agenda! Deze activiteit is gratis en aanmelden verplicht […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

TOETI – IJsbeerINC.

Een smakelijke reis over ijs maken in een veranderende wereld Twee broers, Gio en Cipe, zitten in een vieze vuile stad aan het water te vissen. Ze vangen niks… Ze willen ijsmakers worden van het lekkerste ijs ter wereld: Citroen basilicum ijs. IJs voor iedereen, een toeti per tutti! Maar waar haal je ijs vandaan..? […]

Lesmateriaal: Fotografie

Deze leskist fotografie is in samenwerking met een professional ontworpen voor de basisschool leerlingen en hun leraar of lerares. Je kunt de leskist gratis aanvragen via CmK. In dit project staan fotografie en de begrippen en termen die daarbij horen centraal. Het vergroten van de woordenschat van de leerlingen omtrent fotografie en een inhoudelijke verkenning […]

Training: Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs

De lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’ van Arne van der Ree bestaat uit veertig tekenopdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit. Deze methode is voor alle scholen, gratis, beschikbaar gesteld via het CmK. Scholen in de Hoeksche Waard ontvingen in eerdere […]

Boekenzoekspel Ganzenbord

Het boekenzoekspel wordt gespeeld als een soort ganzenbord waarbij de leerlingen ook allerlei opdrachten moeten uitvoeren en op zoek moeten gaan naar verschillende soorten boeken in de bibliotheek. Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen. Het bibliotheekbezoek duurt maximaal 60 minuten.

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Het klaslokaal als drukkerij

1 uur (10 tot 20 kinderen) 1,5 uur (20 tot 30 kinderen)
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

Inspiratieworkshop Werken met textiel

Tijdens deze inspiratieworkshop geeft Ankie uitleg over het werken met textiel. Hoe ga je te werk met textiel, wat kun je ermee, hoe kun je op een andere manier kijken en werken? Ankie geeft tips en informatie voor vernieuwende activiteiten met kinderen en collega’s, die gericht zijn op passie in plaats van prestaties.

Bijscholing

Het is belangrijk om je als kunstenaar, kunstdocent en cultuuraanbieder te blijven ontwikkelen en vernieuwen. Bijscholing is voor zzp’ers misschien minder eenvoudig en vanzelfsprekend dan voor organisaties. Toch zijn er veel mogelijkheden om zowel vakinhoudelijk als zakelijk je deskundigheid te vergroten. Ook bestaan er subsidies om jouw ontwikkeling (deels) te financieren. Onderstaand vind je een overzicht.

Werktuig PPO
Bij Werktuig PPO kun je een aanvraag indienen tot medefinanciering van je PPO, je Permanente Professionele Ontwikkeling in de culturele of creatieve sector. Je kunt zelf kiezen welke opleiding, cursus of begeleiding voor jouw van belang is. Zie www.werktuigppo.nl.

LKCA
Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst zet zich in om de aandacht voor cultuureducatie, cultuurparticipatie en de toegankelijkheid van cultuur te vergroten. Hier is veel gedegen kennis te vinden over cultuureducatie. LKCA organiseert (online) bijeenkomsten voor bijscholing en kennisdeling. Zie www.lkca.nl/agenda.

Cultuur+Ondernemen
Een kennisplatform voor ondernemerschap in de culturele en creatieve sector. Voor kunstenaars en creatieve makers, maar ook voor zakelijk leiders, medewerkers, bestuurders en toezichthouders. Diverse mogelijkheden voor advies, begeleiding en leningen. Zie www.cultuur-ondernemen.nl.

Kunstgebouw Academie
Kunstgebouw adviseert en ondersteunt culturele organisaties in Zuid-Holland op het gebied van cultuuronderwijs en cultuurparticipatie. Kunstgebouw biedt diverse vormen van scholing aan om de professionaliteit van cultuuraanbieders ICC’ers te vergroten. Zie www.kunstgebouw.nl.

KCR
KCR is het Rotterdams kenniscentrum op het gebied van cultuuronderwijs en – educatie. KCR biedt scholing en training voor professionals uit zowel het onderwijs als de cultuursector.
Zie www.kc-r.nl.

Gezamenlijk bijscholing

Binnen ons Netwerk Cultuureducatie Hoeksche Waard organiseren we graag bijscholing die voor de meeste netwerkleden relevant en interessant is. Zo volgden we in 2018 gezamenlijk een training ‘Fondsenwerving voor cultuuronderwijs’ door Mocca Amsterdam en in 2019 een social media-training door Ingka Communicatie. Tijdens de Cultuurdate 2021 werd onze kennis over de betekenis van cultuureducatie voor de hersenontwikkeling van kinderen bijgespijkerd door Mark Mieras.

Netwerkleden kunnen zelf initiatief nemen tot het organiseren van gezamenlijke bijscholing. Via CmK zijn vaak nog mogelijkheden voor financiële ondersteuning. Neem hiervoor contact op met de werkgroep: werkgroep@cultuureducatiehw.nl.