Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Hip Hop Workshop

tussen de 30 - 60 minuten
Op dit moment een van de populairste dansstijlen voor alle leeftijden en dus geschikt voor zowel de onderbouw als de bovenbouw. Tijdens deze te gekke, energieke workshop leren de leerlingen een hip hop choreografie. Het niveau van deze choreografie wordt aangepast op de leeftijd van de leerlingen. Ook heel leuk voor de stoere jongens!

Weerspiegeling

Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.

Spelen met licht

1 uur
In deze fotografieworkshop leer je meer over licht en lichtval. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met portretfotografie, gebruik makend van de camera op mobiele telefoons en hulpmiddelen uit de fotostudio.

Theaterworkshop vol LEF!

45-60 minuten
LEF! verzorgt theaterworkshops onder schooltijd, geschikt voor alle leeftijden. De workshops zijn altijd op maat, aangepast aan de wensen van de school. Denk bijvoorbeeld aan: – Een serie lessen tijdens de Gouden Weken. – Workshops tijdens een project of thema. – Workshops passend bij kinderboekenweek. – Workshops passend bij prentenboeken. – Workshops om de taalvaardigheid […]

Streetdance Workshop

tussen de 30-60 minuten
Op zoek naar een leuke dansworkshop? Boek dan onze streetdance workshop. Geschikt voor jong & oud. We leren de groep een energieke, toffe dans aan op bekende hits. Gegarandeerd plezier voor iedereen, met of zonder danservaring!

Vreemde Vogels – Poppentheater Jacobus Wieman

Pelikaan, Papegaai, Kip en Kleine Eend willen een feest met slingers, bezoek en taart. Als alle gasten er zijn, kan het feest beginnen… Een vrolijke en muzikale peuter- en kleutervoorstelling over feestvieren met pop-up prentenboeken, poppenspel en aanstekelijke humor. Prijs excl. 9% BTW, incl. reiskosten. 1e voorstelling: € 775 2e voorstelling zelfde dag en locatie: […]

De Boekeling – Theatergroep Knars

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Picasso’s portret

Tijdens deze les bekijken we kunstwerken van schilder en beeldhouwer Pablo Picasso en laten we zien dat hij veel inspiratie haalde uit de Afrikaanse kunst. Natuurlijk gaan de kinderen ook zelf aan de slag. Van verschillende soorten en kleuren papier bouwen we al tekenend, knippend en plakkend een portret op in de stijl van Pablo […]

Picasso Portret

max. 1,5 uur
Geïnspireerd op de kunstenaar Pablo Picasso gaan we aan de slag met verschillende materialen zals karton, tijdschriften, stiften en meer! Met deze materialen kunnen de kinderen zelf hun gezicht samenstellen en invullen met patronen, kleuren en vormen uit tijdschriften of eigen fantasie. Deze les kan verlengd worden door met klei aan de slag te gaan […]
Opgroeien met kunst en cultuur in de Hoeksche Waard

De Culturele Kieswijzer

Competenties als bouwstenen voor cultuuronderwijs: stel zelf vanuit ons aanbod je doorlopende leerlijnen samen.

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Hip Hop Workshop

tussen de 30 - 60 minuten
Op dit moment een van de populairste dansstijlen voor alle leeftijden en dus geschikt voor zowel de onderbouw als de bovenbouw. Tijdens deze te gekke, energieke workshop leren de leerlingen een hip hop choreografie. Het niveau van deze choreografie wordt aangepast op de leeftijd van de leerlingen. Ook heel leuk voor de stoere jongens!

Weerspiegeling

Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.

Spelen met licht

1 uur
In deze fotografieworkshop leer je meer over licht en lichtval. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met portretfotografie, gebruik makend van de camera op mobiele telefoons en hulpmiddelen uit de fotostudio.

Theaterworkshop vol LEF!

45-60 minuten
LEF! verzorgt theaterworkshops onder schooltijd, geschikt voor alle leeftijden. De workshops zijn altijd op maat, aangepast aan de wensen van de school. Denk bijvoorbeeld aan: – Een serie lessen tijdens de Gouden Weken. – Workshops tijdens een project of thema. – Workshops passend bij kinderboekenweek. – Workshops passend bij prentenboeken. – Workshops om de taalvaardigheid […]

Streetdance Workshop

tussen de 30-60 minuten
Op zoek naar een leuke dansworkshop? Boek dan onze streetdance workshop. Geschikt voor jong & oud. We leren de groep een energieke, toffe dans aan op bekende hits. Gegarandeerd plezier voor iedereen, met of zonder danservaring!

Vreemde Vogels – Poppentheater Jacobus Wieman

Pelikaan, Papegaai, Kip en Kleine Eend willen een feest met slingers, bezoek en taart. Als alle gasten er zijn, kan het feest beginnen… Een vrolijke en muzikale peuter- en kleutervoorstelling over feestvieren met pop-up prentenboeken, poppenspel en aanstekelijke humor. Prijs excl. 9% BTW, incl. reiskosten. 1e voorstelling: € 775 2e voorstelling zelfde dag en locatie: […]

De Boekeling – Theatergroep Knars

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Picasso’s portret

Tijdens deze les bekijken we kunstwerken van schilder en beeldhouwer Pablo Picasso en laten we zien dat hij veel inspiratie haalde uit de Afrikaanse kunst. Natuurlijk gaan de kinderen ook zelf aan de slag. Van verschillende soorten en kleuren papier bouwen we al tekenend, knippend en plakkend een portret op in de stijl van Pablo […]

Picasso Portret

max. 1,5 uur
Geïnspireerd op de kunstenaar Pablo Picasso gaan we aan de slag met verschillende materialen zals karton, tijdschriften, stiften en meer! Met deze materialen kunnen de kinderen zelf hun gezicht samenstellen en invullen met patronen, kleuren en vormen uit tijdschriften of eigen fantasie. Deze les kan verlengd worden door met klei aan de slag te gaan […]

Stel zelf je leerlijnen samen

CultuureducatieHW is een netwerk van aanbieders. Iedere kunstenaar, kunstvakdocent of cultureel ondernemer ontwikkelt zelf een aanbod binnen zijn of haar expertise. Onze Culturele Kieswijzer geeft scholen de bouwstenen om vanuit dit gezamenlijk aanbod leerlijnen te kunnen opbouwen. Die bouwstenen bestaan uit negen culturele competenties: kennis, vaardigheden en (werk)houdingen die leerlingen opdoen door kunst- en cultuureducatie. Bij elk project, programma of activiteit is weergegeven welke van deze culturele competenties van toepassing zijn.

Wil je met je cultuuronderwijs kinderen zoveel mogelijk verschillende culturele competenties meegeven? Dan bouw je in de breedte. Wil je verdiepen en specifieke vaardigheden vanuit verschillende activiteiten en disciplines versterken? Dan stapel je de bouwstenen op elkaar. Zo geef je als school zelf invulling aan je leerlijnen cultuuronderwijs.

Een voorbeeld van ‘bouwen in de breedte’ (verbreden):
In groep 1-2 werken de leerlingen in theaterlessen aan de competenties Sociaal-emotionele vaardigheden en Presenteren. In groep 3-4 gaan zij aan de slag met beeldende kunst en werken ze aan de competenties Kind als kunstenaar en Ambacht. Dankzij hun opgebouwde ervaring met Presenteren kunnen zij hun beeldend werk tentoonstellen en toelichten.

Een voorbeeld van ‘stapelen’ (verdiepen):
In groep 1-2 werken de leerlingen in theaterlessen aan de competenties Sociaal-emotionele vaardigheden en Presenteren. In groep 3-4 verdiepen zij deze competenties vanuit de discipline Taal en verhaal, door middel van creatief schrijven en voordracht.

 

Via de Culturele Kieswijzer zoek je als school eenvoudig naar passend aanbod via drie filters:

  • Je doelgroep: 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, VO onderbouw, VO bovenbouw, leerkrachten;
  • De competentie waaraan je met deze groep wilt werken;
  • De discipline waarmee je wilt werken.

Met deze handige downloads ontwerp je zelf je leerlijnen en maak je je doelen inzichtelijk:

De culturele competenties

We onderscheiden negen culturele competenties: kennis, vaardigheden en (werk)houdingen die leerlingen opdoen door kunst- en cultuureducatie.
Beleven
De leerlingen leven zich in in een andere werkelijkheid. Ze kijken, luisteren, voelen en ervaren kunstuitingen. Ze stellen zich open en laten zich raken en inspireren. Ze geven betekenis aan wat ze meemaken.
Creatief denken
De leerlingen gebruiken hun denkvermogen en zintuigen om een voorwerp, onderwerp of gebeurtenis grondig te verkennen. Ze experimenteren met verschillende concepten, begrippen, materialen en technieken. Ze doorlopen het proces van opdracht, creatieve denktechnieken, idee-ontwikkeling en focus.
Kind als kunstenaar
De leerlingen geven hun ideeën, emoties en ervaringen vorm met behulp van diverse kunstzinnige instrumenten, materialen en technieken. Ze volgen de stappen van een creatief proces: van bedenken, experimenteren en maken tot evalueren en verbeteren.
Ambacht en instrument
De leerlingen observeren en imiteren de docent en leren daardoor verschillende instrumenten, materialen en technieken kennen en gebruiken. Ze kunnen deze toepassen in eigen werk. Ze kennen en gebruiken begrippen en vaktermen.
Zelfstandig werken
De leerlingen nemen initiatief in hun persoonlijke ontwikkeling en in het groepsproces. Ze organiseren hun werk en volgen een stappenplan. Ze concentreren zich op hun individuele rol en doel, zonder zich door het gedrag of de mening van anderen te laten afleiden.
Sociale en emotionele vaardigheden
De leerlingen geven hun gevoelsleven weer in een taal, beeld en gebaar. Ze accepteren en respecteren emoties van zichzelf en van anderen die tot uiting komen in een kunstzinnig proces of product. Ze tonen zelfvertrouwen en inlevingsvermogen, waardoor ze in staat zijn om samen te werken met anderen. Ze tonen respect voor verschillen, staan open voor andere ideeën en waarden en nemen verantwoordelijkheid.
Presenteren
De leerlingen presenteren hun kunstuitingen aan het publiek. Ze delen vrijmoedig hun gevoelens, ervaringen en ideeën met anderen. Ze lichten toe hoe hun werk tot stand is gekomen.
Reflecteren
De leerlingen kunnen duidelijk maken wat zij ervaren bij kunstuitingen van zichzelf en anderen. Ze kijken open en kritisch terug en geven betekenis aan hun gedachten en emoties.
Context
De leerlingen doen kennis op over kunst en cultuur en kunnen die onderzoeken en toepassen in eigen werk. Ze herkennen dat kunst en cultuur deel uitmaken van een groter geheel, leren verbanden leggen tussen verschillende culturen en stromingen en tussen heden en verleden. Ze ontwikkelen een persoonlijke smaak en voorkeuren.

Kerndoelen en 21-eeuwse vaardigheden

De culturele competenties van CultuurHW dragen bij aan kerndoelen van het onderwijs en 21-eeuwse vaardigheden zoals die zijn omschreven door het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO.

Culturele competenties zoals Beleven, Kind als kunstenaar, Ambacht, Sociale en emotionele vaardigheden, Presenteren, Reflecteren en Context sluiten aan bij de kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie (zie kader)

Culturele competenties zoals Creatief denken, Sociaal-emotionele vaardigheden en Zelfstandig werken sluiten aan bij de 21-eeuwse vaardigheden: toekomstgerichte competenties die nodig zijn om succesvol deel te kunnen blijven nemen aan een snel veranderende maatschappij.

Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.