Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden ze verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje en dan: Luisteren naar het verhaal “van een kabouter die niet met vakantie wilde” Spelen in een van de hoeken: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De meccanospeeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek met David de kabouter De knutseltafel Naar hartenlust kunnen ze zich […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft de nodige toelichting. Een ontdekkingstocht voor twee leeftijdsgroepen: Voor kinderen van 10 jaar en ouder Het maken van […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die ze passeren moet een opdracht vervuld worden. Doen ze alles goed, gaan ze naar huis met een heus kabouterdiploma! Ze kunnen zelfs een knapzak kopen met inhoud om onderweg wat te drinken en […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

In en om het museum kun je een interessante speurtocht doen om allerlei interessante dingen van de landbouw te ontdekken. De gidsen kunnen je alles vertellen hoe de gewassen in het verleden en nu geteeld worden en zeker ook heel belangrijk : ze kunnen je ook haarfijn vertellen welke gewassen voor de menselijke consumptie en […]

Workshop Gitaar

Een workshop gitaar??? Kan dat in anderhalf uur??? Ja dus! Het is vooral een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren! Er worden simpele oefeningen gedaan, het gaat dan vooral om samenwerken en luisteren naar elkaar. Je moet echt hetzelfde doen om de boel niet in een chaos te laten eindigen. Ook deze […]

Workshop Djembé

60 minuten (of langer als het leuk is)
Via de digitale snelweg horen we de geïnteresseerden denken; “Ja maar dat weten we nu wel!!” Via dezelfde snelweg kunnen we melden dat zulks bepaald niet het geval is!! Het waarom? Vrij simpel……de kinderen hebben nog niet eerder een workshop djembé van De Vrolijke Nood gehad! De workshop staat niet in het teken van wat […]

Workshop Loopen

Een looper (spreekt men uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten en datgene wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen.

Coco kan het

Vandaag is de grote dag. Alle babyvogels gaan voor de allereerste keer vliegen. Maar Coco durft niet. Ze wil veilig in haar nestje blijven, bij mama. Misschien wil Coco wel als wij haar helpen? Ga je mee op avontuur? Een gezellige, interactieve voorstelling, met fijne klanken en gezellige liedjes. Bekijk ook dit filmpje.    

Mission Symphonic – Kraak de code

Na drie succesvolle Mission Symphonics is het tijd voor een nieuwe editie vol met nieuwe muziek en een nieuw spannend verhaal, zowel online als offline in de zaal. Iets met het kraken van een muzikale code… Met het muziekproject Mission Symphonic maken leerlingen van groep 7/8 kennis met de wereld van de klassieke muziek. Samen […]
Opgroeien met kunst en cultuur in de Hoeksche Waard

De Culturele Kieswijzer

Competenties als bouwstenen voor cultuuronderwijs: stel zelf vanuit ons aanbod je doorlopende leerlijnen samen.

Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden ze verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje en dan: Luisteren naar het verhaal “van een kabouter die niet met vakantie wilde” Spelen in een van de hoeken: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De meccanospeeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek met David de kabouter De knutseltafel Naar hartenlust kunnen ze zich […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft de nodige toelichting. Een ontdekkingstocht voor twee leeftijdsgroepen: Voor kinderen van 10 jaar en ouder Het maken van […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die ze passeren moet een opdracht vervuld worden. Doen ze alles goed, gaan ze naar huis met een heus kabouterdiploma! Ze kunnen zelfs een knapzak kopen met inhoud om onderweg wat te drinken en […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

In en om het museum kun je een interessante speurtocht doen om allerlei interessante dingen van de landbouw te ontdekken. De gidsen kunnen je alles vertellen hoe de gewassen in het verleden en nu geteeld worden en zeker ook heel belangrijk : ze kunnen je ook haarfijn vertellen welke gewassen voor de menselijke consumptie en […]

Workshop Gitaar

Een workshop gitaar??? Kan dat in anderhalf uur??? Ja dus! Het is vooral een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren! Er worden simpele oefeningen gedaan, het gaat dan vooral om samenwerken en luisteren naar elkaar. Je moet echt hetzelfde doen om de boel niet in een chaos te laten eindigen. Ook deze […]

Workshop Djembé

60 minuten (of langer als het leuk is)
Via de digitale snelweg horen we de geïnteresseerden denken; “Ja maar dat weten we nu wel!!” Via dezelfde snelweg kunnen we melden dat zulks bepaald niet het geval is!! Het waarom? Vrij simpel……de kinderen hebben nog niet eerder een workshop djembé van De Vrolijke Nood gehad! De workshop staat niet in het teken van wat […]

Workshop Loopen

Een looper (spreekt men uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten en datgene wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen.

Coco kan het

Vandaag is de grote dag. Alle babyvogels gaan voor de allereerste keer vliegen. Maar Coco durft niet. Ze wil veilig in haar nestje blijven, bij mama. Misschien wil Coco wel als wij haar helpen? Ga je mee op avontuur? Een gezellige, interactieve voorstelling, met fijne klanken en gezellige liedjes. Bekijk ook dit filmpje.    

Mission Symphonic – Kraak de code

Na drie succesvolle Mission Symphonics is het tijd voor een nieuwe editie vol met nieuwe muziek en een nieuw spannend verhaal, zowel online als offline in de zaal. Iets met het kraken van een muzikale code… Met het muziekproject Mission Symphonic maken leerlingen van groep 7/8 kennis met de wereld van de klassieke muziek. Samen […]

Stel zelf je leerlijnen samen

CultuureducatieHW is een netwerk van aanbieders. Iedere kunstenaar, kunstvakdocent of cultureel ondernemer ontwikkelt zelf een aanbod binnen zijn of haar expertise. Onze Culturele Kieswijzer geeft scholen de bouwstenen om vanuit dit gezamenlijk aanbod leerlijnen te kunnen opbouwen. Die bouwstenen bestaan uit negen culturele competenties: kennis, vaardigheden en (werk)houdingen die leerlingen opdoen door kunst- en cultuureducatie. Bij elk project, programma of activiteit is weergegeven welke van deze culturele competenties van toepassing zijn.

Wil je met je cultuuronderwijs kinderen zoveel mogelijk verschillende culturele competenties meegeven? Dan bouw je in de breedte. Wil je verdiepen en specifieke vaardigheden vanuit verschillende activiteiten en disciplines versterken? Dan stapel je de bouwstenen op elkaar. Zo geef je als school zelf invulling aan je leerlijnen cultuuronderwijs.

Een voorbeeld van ‘bouwen in de breedte’ (verbreden):
In groep 1-2 werken de leerlingen in theaterlessen aan de competenties Sociaal-emotionele vaardigheden en Presenteren. In groep 3-4 gaan zij aan de slag met beeldende kunst en werken ze aan de competenties Kind als kunstenaar en Ambacht. Dankzij hun opgebouwde ervaring met Presenteren kunnen zij hun beeldend werk tentoonstellen en toelichten.

Een voorbeeld van ‘stapelen’ (verdiepen):
In groep 1-2 werken de leerlingen in theaterlessen aan de competenties Sociaal-emotionele vaardigheden en Presenteren. In groep 3-4 verdiepen zij deze competenties vanuit de discipline Taal en verhaal, door middel van creatief schrijven en voordracht.

 

Via de Culturele Kieswijzer zoek je als school eenvoudig naar passend aanbod via drie filters:

  • Je doelgroep: 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, VO onderbouw, VO bovenbouw, leerkrachten;
  • De competentie waaraan je met deze groep wilt werken;
  • De discipline waarmee je wilt werken.

Met deze handige downloads ontwerp je zelf je leerlijnen en maak je je doelen inzichtelijk:

De culturele competenties

We onderscheiden negen culturele competenties: kennis, vaardigheden en (werk)houdingen die leerlingen opdoen door kunst- en cultuureducatie.
Beleven
De leerlingen leven zich in in een andere werkelijkheid. Ze kijken, luisteren, voelen en ervaren kunstuitingen. Ze stellen zich open en laten zich raken en inspireren. Ze geven betekenis aan wat ze meemaken.
Creatief denken
De leerlingen gebruiken hun denkvermogen en zintuigen om een voorwerp, onderwerp of gebeurtenis grondig te verkennen. Ze experimenteren met verschillende concepten, begrippen, materialen en technieken. Ze doorlopen het proces van opdracht, creatieve denktechnieken, idee-ontwikkeling en focus.
Kind als kunstenaar
De leerlingen geven hun ideeën, emoties en ervaringen vorm met behulp van diverse kunstzinnige instrumenten, materialen en technieken. Ze volgen de stappen van een creatief proces: van bedenken, experimenteren en maken tot evalueren en verbeteren.
Ambacht en instrument
De leerlingen observeren en imiteren de docent en leren daardoor verschillende instrumenten, materialen en technieken kennen en gebruiken. Ze kunnen deze toepassen in eigen werk. Ze kennen en gebruiken begrippen en vaktermen.
Zelfstandig werken
De leerlingen nemen initiatief in hun persoonlijke ontwikkeling en in het groepsproces. Ze organiseren hun werk en volgen een stappenplan. Ze concentreren zich op hun individuele rol en doel, zonder zich door het gedrag of de mening van anderen te laten afleiden.
Sociale en emotionele vaardigheden
De leerlingen geven hun gevoelsleven weer in een taal, beeld en gebaar. Ze accepteren en respecteren emoties van zichzelf en van anderen die tot uiting komen in een kunstzinnig proces of product. Ze tonen zelfvertrouwen en inlevingsvermogen, waardoor ze in staat zijn om samen te werken met anderen. Ze tonen respect voor verschillen, staan open voor andere ideeën en waarden en nemen verantwoordelijkheid.
Presenteren
De leerlingen presenteren hun kunstuitingen aan het publiek. Ze delen vrijmoedig hun gevoelens, ervaringen en ideeën met anderen. Ze lichten toe hoe hun werk tot stand is gekomen.
Reflecteren
De leerlingen kunnen duidelijk maken wat zij ervaren bij kunstuitingen van zichzelf en anderen. Ze kijken open en kritisch terug en geven betekenis aan hun gedachten en emoties.
Context
De leerlingen doen kennis op over kunst en cultuur en kunnen die onderzoeken en toepassen in eigen werk. Ze herkennen dat kunst en cultuur deel uitmaken van een groter geheel, leren verbanden leggen tussen verschillende culturen en stromingen en tussen heden en verleden. Ze ontwikkelen een persoonlijke smaak en voorkeuren.

Kerndoelen en 21-eeuwse vaardigheden

De culturele competenties van CultuurHW dragen bij aan kerndoelen van het onderwijs en 21-eeuwse vaardigheden zoals die zijn omschreven door het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO.

Culturele competenties zoals Beleven, Kind als kunstenaar, Ambacht, Sociale en emotionele vaardigheden, Presenteren, Reflecteren en Context sluiten aan bij de kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie (zie kader)

Culturele competenties zoals Creatief denken, Sociaal-emotionele vaardigheden en Zelfstandig werken sluiten aan bij de 21-eeuwse vaardigheden: toekomstgerichte competenties die nodig zijn om succesvol deel te kunnen blijven nemen aan een snel veranderende maatschappij.

Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.