Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die de leerlingen passeren krijgen zij een opdracht. Zijn alle opdrachten vervuld, dan gaan de kinderen naar huis met een heus kabouterdiploma. Deze activiteit is gratis. Er zijn knapzakjes met inhoud te koop om […]

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Het klaslokaal als drukkerij

Tot 20 kinderen 1 uur, meer dan 20 kinderen 1.5 uur (max 1 klas per workshop)
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

Boekenzoekspel Ganzenbord

Het boekenzoekspel wordt gespeeld als een soort ganzenbord waarbij de leerlingen ook allerlei opdrachten moeten uitvoeren en op zoek moeten gaan naar verschillende soorten boeken in de bibliotheek. Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen. Het bibliotheekbezoek duurt maximaal 60 minuten.

Individueel lidmaatschap Filosoferen op School

Individueel abonnement voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl, bestemd voor zzp’ers in onderwijs, cultuureducatie, kinderfilosofie en kindercoaching. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens […]
Opgroeien met kunst en cultuur in de Hoeksche Waard

De Culturele Kieswijzer

Competenties als bouwstenen voor cultuuronderwijs: stel zelf vanuit ons aanbod je doorlopende leerlijnen samen.

Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die de leerlingen passeren krijgen zij een opdracht. Zijn alle opdrachten vervuld, dan gaan de kinderen naar huis met een heus kabouterdiploma. Deze activiteit is gratis. Er zijn knapzakjes met inhoud te koop om […]

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De gloednieuwe lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een automatisch gevolg van […]

Het klaslokaal als drukkerij

Tot 20 kinderen 1 uur, meer dan 20 kinderen 1.5 uur (max 1 klas per workshop)
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

Boekenzoekspel Ganzenbord

Het boekenzoekspel wordt gespeeld als een soort ganzenbord waarbij de leerlingen ook allerlei opdrachten moeten uitvoeren en op zoek moeten gaan naar verschillende soorten boeken in de bibliotheek. Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen. Het bibliotheekbezoek duurt maximaal 60 minuten.

Individueel lidmaatschap Filosoferen op School

Individueel abonnement voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl, bestemd voor zzp’ers in onderwijs, cultuureducatie, kinderfilosofie en kindercoaching. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens […]

Stel zelf je leerlijnen samen

CultuureducatieHW is een netwerk van aanbieders. Iedere kunstenaar, kunstvakdocent of cultureel ondernemer ontwikkelt zelf een aanbod binnen zijn of haar expertise. Onze Culturele Kieswijzer geeft scholen de bouwstenen om vanuit dit gezamenlijk aanbod leerlijnen te kunnen opbouwen. Die bouwstenen bestaan uit negen culturele competenties: kennis, vaardigheden en (werk)houdingen die leerlingen opdoen door kunst- en cultuureducatie. Bij elk project, programma of activiteit is weergegeven welke van deze culturele competenties van toepassing zijn.

Wil je met je cultuuronderwijs kinderen zoveel mogelijk verschillende culturele competenties meegeven? Dan bouw je in de breedte. Wil je verdiepen en specifieke vaardigheden vanuit verschillende activiteiten en disciplines versterken? Dan stapel je de bouwstenen op elkaar. Zo geef je als school zelf invulling aan je leerlijnen cultuuronderwijs.

Een voorbeeld van ‘bouwen in de breedte’ (verbreden):
In groep 1-2 werken de leerlingen in theaterlessen aan de competenties Sociaal-emotionele vaardigheden en Presenteren. In groep 3-4 gaan zij aan de slag met beeldende kunst en werken ze aan de competenties Kind als kunstenaar en Ambacht. Dankzij hun opgebouwde ervaring met Presenteren kunnen zij hun beeldend werk tentoonstellen en toelichten.

Een voorbeeld van ‘stapelen’ (verdiepen):
In groep 1-2 werken de leerlingen in theaterlessen aan de competenties Sociaal-emotionele vaardigheden en Presenteren. In groep 3-4 verdiepen zij deze competenties vanuit de discipline Taal en verhaal, door middel van creatief schrijven en voordracht.

 

Via de Culturele Kieswijzer zoek je als school eenvoudig naar passend aanbod via drie filters:

  • Je doelgroep: 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, VO onderbouw, VO bovenbouw, leerkrachten;
  • De competentie waaraan je met deze groep wilt werken;
  • De discipline waarmee je wilt werken.

Met deze handige downloads ontwerp je zelf je leerlijnen en maak je je doelen inzichtelijk:

De culturele competenties

We onderscheiden negen culturele competenties: kennis, vaardigheden en (werk)houdingen die leerlingen opdoen door kunst- en cultuureducatie.
Beleven
De leerlingen leven zich in in een andere werkelijkheid. Ze kijken, luisteren, voelen en ervaren kunstuitingen. Ze stellen zich open en laten zich raken en inspireren. Ze geven betekenis aan wat ze meemaken.
Creatief denken
De leerlingen gebruiken hun denkvermogen en zintuigen om een voorwerp, onderwerp of gebeurtenis grondig te verkennen. Ze experimenteren met verschillende concepten, begrippen, materialen en technieken. Ze doorlopen het proces van opdracht, creatieve denktechnieken, idee-ontwikkeling en focus.
Kind als kunstenaar
De leerlingen geven hun ideeën, emoties en ervaringen vorm met behulp van diverse kunstzinnige instrumenten, materialen en technieken. Ze volgen de stappen van een creatief proces: van bedenken, experimenteren en maken tot evalueren en verbeteren.
Ambacht en instrument
De leerlingen observeren en imiteren de docent en leren daardoor verschillende instrumenten, materialen en technieken kennen en gebruiken. Ze kunnen deze toepassen in eigen werk. Ze kennen en gebruiken begrippen en vaktermen.
Zelfstandig werken
De leerlingen nemen initiatief in hun persoonlijke ontwikkeling en in het groepsproces. Ze organiseren hun werk en volgen een stappenplan. Ze concentreren zich op hun individuele rol en doel, zonder zich door het gedrag of de mening van anderen te laten afleiden.
Sociale en emotionele vaardigheden
De leerlingen geven hun gevoelsleven weer in een taal, beeld en gebaar. Ze accepteren en respecteren emoties van zichzelf en van anderen die tot uiting komen in een kunstzinnig proces of product. Ze tonen zelfvertrouwen en inlevingsvermogen, waardoor ze in staat zijn om samen te werken met anderen. Ze tonen respect voor verschillen, staan open voor andere ideeën en waarden en nemen verantwoordelijkheid.
Presenteren
De leerlingen presenteren hun kunstuitingen aan het publiek. Ze delen vrijmoedig hun gevoelens, ervaringen en ideeën met anderen. Ze lichten toe hoe hun werk tot stand is gekomen.
Reflecteren
De leerlingen kunnen duidelijk maken wat zij ervaren bij kunstuitingen van zichzelf en anderen. Ze kijken open en kritisch terug en geven betekenis aan hun gedachten en emoties.
Context
De leerlingen doen kennis op over kunst en cultuur en kunnen die onderzoeken en toepassen in eigen werk. Ze herkennen dat kunst en cultuur deel uitmaken van een groter geheel, leren verbanden leggen tussen verschillende culturen en stromingen en tussen heden en verleden. Ze ontwikkelen een persoonlijke smaak en voorkeuren.

Kerndoelen en 21-eeuwse vaardigheden

De culturele competenties van CultuurHW dragen bij aan kerndoelen van het onderwijs en 21-eeuwse vaardigheden zoals die zijn omschreven door het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO.

Culturele competenties zoals Beleven, Kind als kunstenaar, Ambacht, Sociale en emotionele vaardigheden, Presenteren, Reflecteren en Context sluiten aan bij de kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie (zie kader)

Culturele competenties zoals Creatief denken, Sociaal-emotionele vaardigheden en Zelfstandig werken sluiten aan bij de 21-eeuwse vaardigheden: toekomstgerichte competenties die nodig zijn om succesvol deel te kunnen blijven nemen aan een snel veranderende maatschappij.

Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.