Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Tweede Wereldoorlog van 12 april t/m 2 november 2025

Speciaal bij de tentoonstelling ‘Hoeksche Waard ’40 – ’45: van mobilisatie naar wederopbouw’ is er een lesprogramma voor de groepen 7 en 8 samengesteld. Het concept van Actie in Oost-Leeuwenstein wordt gebruikt: in groepjes voeren de leerlingen diverse activiteiten uit. Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van QR-codes, denk- en doe-opdrachten. Enkele van de onderwerpen: het […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Het klaslokaal als drukkerij

1 uur (10 tot 20 kinderen) 1,5 uur (20 tot 30 kinderen)
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Bouwen als kunstenaar/ uitvinder Panamarenko

We gaan met de kinderen aan de slag rondom het werk van de Belgische kunstenaar Panamerenko. Panamarenko wordt beschouwd als een van de voornaamste Belgische beeldhouwers uit de tweede helft van de 20e eeuw. Hij maakte veel assemblages die met vliegen te maken hebben. We starten de workshop met het bekijken van een kort filmpje. […]

Lessenserie: Filosoferen met kunst en cultuur

Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
  • Filosoferen
  • Muziek
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
Beschrijving

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma's van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen.

In de serie 'Filosoferen met kunst en cultuur' laten we ons verbazen en verwonderen door schilderijen, muziek, architectuur en kinetische kunst. De leerlingen maken kennis met belangrijke kunst-filosofische thema's en laten zich inspireren tot denken en maken in dialoog met elkaar.

Deze serie draagt bij aan burgerschapsvaardigheden (democratische vaardigheden, identiteit en diversiteit), aan de kerndoelen 55 en 56 (Kunstzinnige oriëntatie) en  1, 2, 3, 9 en 12 (Nederlands).

Het programma van de lessenserie vind je onder deze link

Offerte op aanvraag, afhankelijk van de groepsindeling en wensen van de school. Neem voor informatie contact op met Judith Wagensveld: judith.wagensveld@filosoferenopschool.nl of 06-40487718,

Aanbieder
Filosoferen
Zelf denken, samen wijzer