Workshop Gitaar

1,5 uur
Gitaar leren spelen in anderhalf uur, dat kan! Deze workshop is een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren. Er worden simpele oefeningen gedaan, met de nadruk op samenwerken en luisteren naar elkaar. Tegen het einde van de workshop spelen de leerlingen gezamenlijk één akkoord spelen (een samenklank van drie of meer tonen) […]

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Actie in Oost-Leeuwenstein

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar […]

Textielworkshops

Ankie Winkelman is textielkunstenaar en oprichter van de Kunstbus. Zij gaat de scholen langs met haar knalgele bus en komt kunst brengen. Haar textielworkshops bevatten allemaal het onderdeel educatie. Waar wordt textiel van gemaakt, waar komt het vandaan en hoe kunnen we het recyclen. De volgende workshops kunnen worden geboekt: Vilten Tijdens deze workshop vilten […]

Peuter- en kleuterdans op maat

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops en lessen aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. Tijdens de lessen kan er gewerkt worden in het thema waar de peuters/kleuters mee […]

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Beeldend werken op muziek

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek. We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken. De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek […]

De Baron die Alles Verzon – Studio Dondersteen

Ergens in een klein en verlaten theater loopt een mannetje binnen. Het is de directeur. Het theater is rijp voor de sloop en aan hem de taak om het laatste decor en het aangevreten script op te ruimen… Tot zijn verbazing ontdekt hij ineens publiek op de tribune! Hij wil de mensen niet teleurstellen en […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Mission Symphonic

Mission Symphonic bestaat uit verschillende onderdelen waarin leerlingen kennis maken met symfonische muziek. De missie start online in de klas met het bekijken van een serie filmpjes over de muziekstukken. Bij de volgende stap gaan de leerlingen via de online methode van ZangExpress muziek uit de missie oefenen. Tenslotte komt de hoofdmissie: de voorstelling in […]

Verteller in de klas

Duur 45 tot 60 min.
Aantal deelnemers max 30
Prijs 65,- excl. reisk.
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Taal en verhaal
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
Beschrijving

De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het luisteren naar een verhaal een taalbad dat nieuwe woorden en uitdrukkingen aanbiedt. Doordat kinderen meeleven met de personages in het verhaal wordt het inlevingsvermogen geprikkeld wat goed is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Voor de lagere groepen zitten er meespeelmomenten in het verhaal.

Na het verhaal kan er een nagesprek zijn waarin stilgestaan wordt bij het verhaal, de personages en de gebeurtenissen. Ook kan kinderen gevraagd worden hoe zij een probleem uit het verhaal opgelost zouden hebben.

Opbrengsten

Kinderen hebben kennis gemaakt met de vertelkunst. Ze zijn ondergedompeld in een taalbad en hun concentratievermogen is geoefend. Ze hebben stilgestaan bij en gereflecteerd op de inhoud van het verhaal en hebben nagedacht over de structuur: Wie is de hoofdpersoon, Wat is zijn/haar opdracht, Welke problemen kwam hij/zij tegen, Hoe werden die opgelost? Het nadenken over de opbouw van een verhaal helpt de kinderen bij het begrijpen van andere verhalen en bij het zelf verzinnen van een verhaal.

Aanbieder
Taal en verhaal
Een verhaal is een geschenk. Het schenkt een beleving, een emotie. Ik ben verhalenschenker.