Dans in Thema

3 kwartier tot 1 uur
Met dansante bewegingen ontdekken hoe je kunt verplaatsen in de ruimte. Ruimte van het lichaam en de ruimte om je heen.

De Baron die Alles Verzon – Studio Dondersteen

Ergens in een klein en verlaten theater loopt een mannetje binnen. Het is de directeur. Het theater is rijp voor de sloop en aan hem de taak om het laatste decor en het aangevreten script op te ruimen… Tot zijn verbazing ontdekt hij ineens publiek op de tribune! Hij wil de mensen niet teleurstellen en […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

De bekendheid van een groot deel van de Nederlandse bevolking met de herkomst van hun voedsel is grotendeels verloren gegaan. Doel van het museum is deze bekendheid te hernieuwen: Op diverse manieren ervaren hoe in de Hoeksche Waard voedsel wordt geproduceerd. De voornaamste producten zijn graan, suikerbieten en aardappelen. De teelt van deze drie producten […]

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Activiteiten op maat

Naast Rekendans® en Taaldans® biedt Sport- en Dansstudio Binnenmaas dans-, drama- en musicallessen op maat. De programma’s zijn naar de wensen en behoeften van de school in te vullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Filosoferen over kunst

Een filosofische groepsdialoog over kunst. De leerlingen maken kennis met het filosoferen en onderzoeken samen het wonderlijke fenomeen kunst. Tijdens de workshop ontdekken de leerlingen verschillende (nieuwe) kunstwerken en kunstvormen. We sluiten af met een creatieve verwerking.

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

Beweegkriebels

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. De workshop Beweegkriebels duurt 45 minuten en hierin worden de kinderen meegenomen […]

De boekeling – Theatergroep Knars

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden de kinderen verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje. Daar luisteren ze naar het verhaal Van een kabouter die niet met vakantie wilde. Vervolgens kunnen de kinderen vrij spelen in één van de hoeken rond de kabouterwereld van Rien Poortvliet: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De Meccano-speeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek […]

Ik speel, dus ik ben!

60 minuten
In deze theaterworkshop kiezen leerlingen hun eigen rol vanuit een koffer vol kostuums en attributen. De kinderen maken onder begeleiding van Frieda (vakdocent theater) kennis met toneelspel en leren vanuit improvisatiespel creatief gebruik te maken van decor, kostuums en attributen. De leerlingen leren elkaar via toneelspel op een andere manier kennen, ontdekken talenten van zichzelf […]

Verteller in de klas

Duur 45 tot 60 min.
Aantal deelnemers max 30
Prijs 65,- excl. reisk.
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Taal en verhaal
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
Beschrijving

De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het luisteren naar een verhaal een taalbad dat nieuwe woorden en uitdrukkingen aanbiedt. Doordat kinderen meeleven met de personages in het verhaal wordt het inlevingsvermogen geprikkeld wat goed is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Voor de lagere groepen zitten er meespeelmomenten in het verhaal.

Na het verhaal kan er een nagesprek zijn waarin stilgestaan wordt bij het verhaal, de personages en de gebeurtenissen. Ook kan kinderen gevraagd worden hoe zij een probleem uit het verhaal opgelost zouden hebben.

Opbrengsten

Kinderen hebben kennis gemaakt met de vertelkunst. Ze zijn ondergedompeld in een taalbad en hun concentratievermogen is geoefend. Ze hebben stilgestaan bij en gereflecteerd op de inhoud van het verhaal en hebben nagedacht over de structuur: Wie is de hoofdpersoon, Wat is zijn/haar opdracht, Welke problemen kwam hij/zij tegen, Hoe werden die opgelost? Het nadenken over de opbouw van een verhaal helpt de kinderen bij het begrijpen van andere verhalen en bij het zelf verzinnen van een verhaal.

Aanbieder
Taal en verhaal
Een verhaal is een geschenk. Het schenkt een beleving, een emotie. Ik ben verhalenschenker.