Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Lessenserie: Beter leren filosoferen

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. De serie ‘Beter leren filosoferen’ is bedoeld voor scholen die al enigszins bekend zijn met filosoferen en nieuwe […]

Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Lessenserie: Filosoferen rondom burgerschap en democratie

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. In de serie ‘Burgerschap en democratie’ oefenen de leerlingen burgerschapsvaardigheden zoals zelfstandig, kritisch denken en oordelen, helder communiceren, […]

Hoeksche Waardse Meesters

Tijdens deze workshop komen de Hoeksche Waardse Meesters in de kunst aan bod. Hoe was hun leven? Hoe was hun kunst? Wat was hun inspiratie? Je kent de workshop Oude Meesters vast wel. Maar in deze workshop gaan we op zoek naar Hoeksche Waardse iconen uit de oudheid zoals bijvoorbeeld Sabina van Egmond. Deze bekende […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Voorstelling : Bobo op zoek

Wie is Bobo? Wat vindt Bobo leuk? Wat zijn de talenten van Bobo? Wat maakt Bobo speciaal? Daar gaat Bobo naar op zoek, naar antwoorden op deze vragen! Een voorstelling die zich richt op kinderen van 4 t/m 8 jaar oud. Door: Lisette Janse

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]
Contact Info
Telefoon: -
Ira Louwe
Beeldende kunst

Ira Louwe is creatief ondernemer en zet zich in om zoveel mogelijk creativiteit en positiviteit te implementeren in iemands leven. Dit doet zij door middel van verschillende beeldende workshops. Bij deze workshops legt Ira de focus op positieve gezondheid.

Ira werkt ook met kinderen. Het doel is door creativiteit kinderen verder te helpen, waardoor het welzijn van het kind verbeterd wordt. De nadruk ligt in deze lessen op het proces: wat doet het kind en hoe reageert het kind op de opdracht en leerstof. Het onderzoeken, nadenken, verwerken en samenwerken is hier van groot belang.

Ira gunt kinderen graag de tijd, zo ontstaat er rust in de klas waardoor er door de kinderen meer vertrouwen komt naar elkaar, maar ook naar de juf en/of meester. Ze werkt met verschillende beeldende media, van schilderen tot boetseren. Ira probeert ook natuur, muziek en beweging te betrekken in de beeldende lessen, zodat het een combinatie is van verschillende werkvormen.

Ira organiseert:

– Projectweken voor basisscholen waarin een thema centraal staat en we hier met creatieve manieren mee aan de slag gaan. Bijvoorbeeld natuur, duurzaamheid, kunstenaars of andere thema’s.

“Aan de hand van een thema ga ik samen met de school in overleg om te vergaderen over de doelen, de processen en de werkvormen waarmee gewerkt kan worden”

– Teambuildings/teamtraining

“In contact komen met elkaar door middel van creativiteit? Of wil je juist inspiratie opdoen? Wil je je team losmaken vanuit het hoofd in het lijf? Dan gaan wij samen aan de slag”

Een creatieve focus op gezondheid.

Aanbod

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Je eigen schetsboek

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Picasso Portret

Deze les duurt max 1.5 uur.
Geïnspireerd op de kunstenaar Pablo Picasso gaan we aan de slag met verschillende materialen zals karton, tijdschriften, stiften en meer! Met deze materialen kunnen de kinderen zelf hun gezicht samenstellen en invullen met patronen, kleuren en vormen uit tijdschriften of eigen fantasie. Deze les kan verlengd worden door met klei aan de slag te gaan […]

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Mensfiguren geinspireerd op Keith Haring

2 lessen van 1 uur
Met verschillende technieken zoals ijzerdraad en klei gaan we aan de slag met het maken van mensfiguren. De leerlingen worden geïnspireerd door Keith Haring en zijn kunst. De leerlingen worden fysiek ook betrokken bij de lessen waardoor hun kunstwerk echt een persoonlijke schat is.

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Ik en wat ik leuk vind

Deze workshop bestaat uit twee lessen. In de eerste les gaan de kinderen aan de slag met het boetseren van een zelfportret. Hier kunnen ze ook vooraf een tekening van maken. Daarna boetseren ze wat voor hen belangrijk is en wat ze leuk vinden. In de tweede les is de klei uitgehard en mogen ze […]

Jouw silhouet

In deze workshop gaan we het silhouet, de schaduw, van het kinderen omtrekken met licht en een potlood. Dit maakt de activiteit extra persoonlijk. De invulling van het gezicht mogen de kinderen zelf bepalen. Dit kunnen lijnen, vormen of verschillende kleuren zijn. Uiteindelijk knippen we dit uit en plakken we dit op een zwart papier.

Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]

Beeldend werken op muziek

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek. We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken. De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek […]