CultuurDate

Voor deze leuke middag, waar we de scholen verbinden met de cultuuraanbieders, bedenken we weer een leuk, verrassend programma. Maak kennis met alle disciplines en ook vooral elkaar. Woensdag 18 maart 2026 14.00 – 17.00 uur De locatie wordt later bekend gemaakt. Zet hem alvast in je agenda! Deze activiteit is gratis en aanmelden verplicht […]

Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Planeten in pastel

Na een korte inleiding over planeten en over het gebruik van lichte en donkere kleuren gaan de kinderen aan de slag met pastelkrijt. Ze kleuren cirkels op een gekleurde ondergrond. Deze knippen we uit en plakken we op een groot, donker vel papier.

Workshop Gitaar

1,5 uur
Gitaar leren spelen in anderhalf uur, dat kan! Deze workshop is een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren. Er worden simpele oefeningen gedaan, met de nadruk op samenwerken en luisteren naar elkaar. Tegen het einde van de workshop spelen de leerlingen gezamenlijk één akkoord spelen (een samenklank van drie of meer tonen) […]

Streetdance VO

60 of 90 minuten
De leerlingen leren na een stevige warming-up een toffe en stoere choreografie aan zoals je die ook ziet in videoclips. De workshop wordt gegeven in de dansschool van DancingWise, L.J. Costerstraat 7 te Oud-Beijerland.

Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Probleempiñata’s

Tijdens deze workshop gaan de leerlingen op een creatieve manier aan de slag met een probleem waar zij vaak tegenaan lopen. Dit kan van alles zijn, zoals stress voor een toets, constant je sleutels kwijtraken, de wc-bril vergeten naar beneden te doen of de planten vergeten water te geven. De leerlingen maken hun eigen piñata, […]

Lesmateriaal: Professor Lamoraal wordt circulair

Wij hebben voor groep 7/8 een nieuw lespakket over circulaire economie ontwikkeld. De circulaire economie gaat ons helpen bij het leefbaar houden van de planeet. Het is daarom van belang dat kinderen er nu al over leren. Professor Lamoraal onderzoekt in dit lespakket de kansen van de ­circulaire economie. We leren het verschil tussen ­recyclen […]

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Verzamelen

Duur 1 tot 1,5 uur
Aantal deelnemers i.o.
Prijs v.a. 60,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Beleven
  • Zelfstandig werken
  • Presenteren
  • Reflecteren
Beschrijving

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door 't Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van erfgoed in eigen omgeving, leren gericht kijken en vragen stellen, waarderen historisch bronmateriaal, maken kennis met de veranderingen in de tijd en weten van de verzameltaak van een museum.

Opbrengsten
  • Beleven door zelf te doen
  • Zelfstandig onderzoek doen
  • Presenteren van het resultaat van onderzoek
  • Reflectie via het inrichten van een 'eigen museum'

Aanmelden kan via educatie@museumhw.nl graag minimaal drie weken van te voren.

Aanbieder
Erfgoed
Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.