Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum. Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft waar nodig toelichting. Een ontdekkingstocht (voor twee leeftijdsgroepen). Het maken van een crea-opdracht, bijv. schilderen op canvas (vanaf […]

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

De Baron die Alles Verzon – Studio Dondersteen

Ergens in een klein en verlaten theater loopt een mannetje binnen. Het is de directeur. Het theater is rijp voor de sloop en aan hem de taak om het laatste decor en het aangevreten script op te ruimen… Tot zijn verbazing ontdekt hij ineens publiek op de tribune! Hij wil de mensen niet teleurstellen en […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die de leerlingen passeren krijgen zij een opdracht. Zijn alle opdrachten vervuld, dan gaan de kinderen naar huis met een heus kabouterdiploma. Deze activiteit is gratis. Er zijn knapzakjes met inhoud te koop om […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Stopmotion met LEGO

Verzin samen in een groepje een spannend verhaal en film dit door middel van een Stop motion video app (Stikbot) met in de hoofdrol Lego poppetjes. Dit programma kan online, in de klas of in de Bibliotheek worden uitgevoerd met of zonder green screen. Het programma bestaat uit een storyboard format, iPads, green screen en […]

Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]

Beeldend werken op muziek

Aanbieder Ira Louwe
Lokatie Op locatie
Duur 1 uur
Aantal deelnemers 20
Prijs 110 per les incl. materiaal- en reiskosten
Aantal lessen 2
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Leraren
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
Beschrijving

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek.
We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken.

De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek zelf bepalen wat voor materiaal ze gebruiken om hun beweging mee uit te werken. Dit kan oliekrijt zijn, fineliners of houtskool. Daarna werken we het papier af met zachte pastels, waterverf of ecoline. De kinderen leren hier comfortabel te zijn met beweging en handelen. Ook krijgen de kinderen de mogelijkheid om te experimenteren met diverse technieken en materialen.

In deze opdracht speelt het gevoel en onderbewustzijn heel erg mee. Het is dus een goede opdracht om ook de kinderen mee te krijgen die normaal niet zo actief meedoen in de les. De focus in deze les ligt op het proces en niet zo zeer op het resultaat. Er is een vervolgles mogelijk waarin de hele groep samen op 1 groot katoenen doek schildert op muziek. In deze les word het samenwerken en samen bewegen gestimuleerd.

Liever een activiteit op maat of een programma van meerdere lessen? Neem contact op voor de mogelijkheden.

Benodigdheden in de klas: een wastafel met stromend water.

Aanbieder
Beeldende kunst
Een creatieve focus op gezondheid.