Kunstenaar in de klas

60 minuten
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken? De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Educatieve musicalprojecten op maat

De Dutch Junior Musical Academy kan ingezet worden voor diverse (cultuur)educatieve projecten op maat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan workshops of schoolmusicals. De Dutch Junior Musical Academy biedt kinderen lessen in musical, waarbij de focus ligt op kwaliteit en individualiteit. Dans, drama en zang vormen samen het geheel waarin kinderen zich onder professionele begeleiding op hun […]

Activiteiten op maat

Naast Rekendans® en Taaldans® biedt Sport- en Dansstudio Binnenmaas dans-, drama- en musicallessen op maat. De programma’s zijn naar de wensen en behoeften van de school in te vullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Leraren
Disciplines
  • Filosoferen
Competenties
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen.  FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, zoals de leerlijn Filosoferen en burgerschap. Deze leerlijn is in 2023 ontwikkeld in samenwerking met CmK Hoeksche Waard.

De leerlijn Filosoferen en burgerschap is gebaseerd op het kader dat is uitgewerkt Curriculum.nu. Dit kader heeft als vertrekpunt de drie basiswaarden van de democratische, pluriforme samenleving: vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Van daaruit, en met het oog op de hedendaagse en toekomstige samenleving, zijn 10 inhoudelijke thema’s (bouwstenen) geformuleerd. In de leerlijn Filosoferen en burgerschap onderzoeken de leerlingen onderzoeken de verschillende thema’s, verbinden die met hun eigen ervaringen, kennis en ideeën daarover en doen gezamenlijk inzichten op. De manier waarop ze dat doen, in verschillende werkvormen met als basis de filosofische dialoog, stimuleert de ontwikkeling van houdingen en vaardigheden die onmisbaar zijn voor burgerschap zoals communicatie, onderzoek, kritisch denken, ethisch redeneren, moreel oordelen en handelen en affectieve en cognitieve empathie.

Meer informatie over de leerlijn Filosoferen en burgerschap vind je op de website.

 

Speciaal aanbod voor Hoeksche Waardse basisscholen

Basisscholen in de Hoeksche Waard krijgen van CmK de teamtraining 'Filosoferen op School - de basis' gratis aangeboden om een start te maken met het leiden van filosofische gesprekken en werkvormen in de klas.

FILOSOFEREN OP SCHOOL geeft de scholen die deze training hebben afgerond eenmalig 50% korting op het jaarabonnement op de website filosoferenopschool.nl met toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en cursusdocumentatie. Dit aanbod geld voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025.
Neem voor meer informatie contact op met Pauline van der Wijk via p.vanderwijk@debhw.nl of Judith Wagensveld via post@filosoferenopschool.nl.

Bekijk [deze video] voor een korte kennismaking.

 

 

Aanbieder
Filosoferen
Zelf denken, samen wijzer