Ik en wat ik leuk vind

Deze workshop bestaat uit twee lessen. In de eerste les gaan de kinderen aan de slag met het boetseren van een zelfportret. Hier kunnen ze ook vooraf een tekening van maken. Daarna boetseren ze wat voor hen belangrijk is en wat ze leuk vinden. In de tweede les is de klei uitgehard en mogen ze […]

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

boekje maken

De kinderen maken in 3 lessen een boekje. Ze verzinnen, tekenen en schrijven het zelf aan de hand van drie woorden die ze trekken: een hoofdpersoon, een plaats en een actie. Aan de hand van deze drie woorden wordt een verhaal in drie a vijf scenes bedacht. Tijdens deze eerste les tekenen de kinderen alvast […]

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’ van Arne vd Ree, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een […]

Gastles Een koffer vol film

60 minuten
Wat spannend, een mysterieuze koffer vol met films in de klas. Wat zit daar allemaal in? In deze gastles kijken en luisteren kleuters naar bijzondere en grappige korte films. Van prijswinnende animatiefilms, tot films van wel 100 jaar oud. Met de spullen uit de koffer nodigt de museumdocent de kleuters uit te reageren op de […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Je eigen schetsboek

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Workshop Graffiti met blaasstiften

60 minuten
Deze workshop neemt zelfs de jongste kinderen mee in de kleurrijke wereld van graffiti, waarbij zij met blaasstiften en andere materialen een eigen canvas mogen decoreren om later mee te nemen naar huis. Het begint met een uitleg over de blaasstiften, daarna bepalen zij zelf wat ze maken en hoe zij dat kunstwerk willen vormgeven. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Leraren
Disciplines
  • Filosoferen
Competenties
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen.  FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, zoals de leerlijn Filosoferen en burgerschap. Deze leerlijn is in 2023 ontwikkeld in samenwerking met CmK Hoeksche Waard.

De leerlijn Filosoferen en burgerschap is gebaseerd op het kader dat is uitgewerkt Curriculum.nu. Dit kader heeft als vertrekpunt de drie basiswaarden van de democratische, pluriforme samenleving: vrijheid, gelijkheid en solidariteit. Van daaruit, en met het oog op de hedendaagse en toekomstige samenleving, zijn 10 inhoudelijke thema’s (bouwstenen) geformuleerd. In de leerlijn Filosoferen en burgerschap onderzoeken de leerlingen onderzoeken de verschillende thema’s, verbinden die met hun eigen ervaringen, kennis en ideeën daarover en doen gezamenlijk inzichten op. De manier waarop ze dat doen, in verschillende werkvormen met als basis de filosofische dialoog, stimuleert de ontwikkeling van houdingen en vaardigheden die onmisbaar zijn voor burgerschap zoals communicatie, onderzoek, kritisch denken, ethisch redeneren, moreel oordelen en handelen en affectieve en cognitieve empathie.

Meer informatie over de leerlijn Filosoferen en burgerschap vind je op de website.

 

Speciaal aanbod voor Hoeksche Waardse basisscholen

Basisscholen in de Hoeksche Waard krijgen van CmK de teamtraining 'Filosoferen op School - de basis' gratis aangeboden om een start te maken met het leiden van filosofische gesprekken en werkvormen in de klas.

FILOSOFEREN OP SCHOOL geeft de scholen die deze training hebben afgerond eenmalig 50% korting op het jaarabonnement op de website filosoferenopschool.nl met toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en cursusdocumentatie. Dit aanbod geld voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025.
Neem voor meer informatie contact op met Pauline van der Wijk via p.vanderwijk@debhw.nl of Judith Wagensveld via post@filosoferenopschool.nl.

Bekijk [deze video] voor een korte kennismaking.

 

 

Aanbieder
Filosoferen
Zelf denken, samen wijzer