Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Peter Peper – IJsbeerINC.

60 +15 min. nagesprek
Jorrit en Yalan willen graag een ‘rijsttafel’ maken, maar weten niet hoe… Wat nu? Plotseling verschijnt Peter Peper, een piraat uit lang vervlogen tijden. Hij neemt hen mee op reis door de tijd. Ze varen over woeste oceanen, raken de weg kwijt en spoelen aan op het eiland Banda. Ze klauteren over rotsen van gember […]

Individueel lidmaatschap Filosoferen op School

Individueel abonnement voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl, bestemd voor zzp’ers in onderwijs, cultuureducatie, kinderfilosofie en kindercoaching. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens […]

Boekenzoekspel Ganzenbord

Het boekenzoekspel wordt gespeeld als een soort ganzenbord waarbij de leerlingen ook allerlei opdrachten moeten uitvoeren en op zoek moeten gaan naar verschillende soorten boeken in de bibliotheek. Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen. Het bibliotheekbezoek duurt maximaal 60 minuten.

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

De bekendheid van een groot deel van de Nederlandse bevolking met de herkomst van hun voedsel is grotendeels verloren gegaan. Doel van het museum is deze bekendheid te hernieuwen: Op diverse manieren ervaren hoe in de Hoeksche Waard voedsel wordt geproduceerd. De voornaamste producten zijn graan, suikerbieten en aardappelen. De teelt van deze drie producten […]

Als tak geen thuis is – Theater Lapstok

Sammie ontdekt dat hij er een vreemde gast in zijn boom hangt. Het is Tuur, een wandelend blad. Tuur is op de vlucht voor de brand in zijn bos. Sammie besluit het bibberende blad binnen te laten, maakt een bedje voor hem klaar en zet een extra bord op tafel. Maar dan ontdekt Sammie dat […]

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum. Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft waar nodig toelichting. Een ontdekkingstocht (voor twee leeftijdsgroepen). Het maken van een crea-opdracht, bijv. schilderen op canvas (vanaf […]

Rekendans

Lokatie Op school
Duur 45 minuten
Aantal deelnemers 1 groep of klas
Prijs Nader overeen te komen
Aantal lessen 4
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
Disciplines
  • Dans en musical
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Presenteren
Beschrijving

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld.

Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem wat het voor kinderen zou kunnen betekenen als zij op school dans zouden krijgen. “Dans is de top van de verrijkte leeromgeving omdat dit denksport, beweging en muziek verenigt. Het optimum zou zijn om dans te integreren in het onderwijs. Dit komt de brede ontwikkeling van kinderen zeer ten goede.”

Onze docenten realiseren dit dagelijks door Rekendans® in te zetten. Wat er in de klas gebeurt, zetten wij om in dans, beweging en spel. Kinderen ontdekken zo al bewegend, op verschillende manieren, concepten uit het rekenonderwijs. Door het fysieke geheugen en de beleving aan te spreken, 'weten' kinderen van binnenuit hoe concepten werken en leren we ze geen kunstjes aan van buitenaf.

Rekendans® lessen worden uitsluitend door onze vakdocenten gegeven op kleuterscholen, peuterscholen en in de kinderopvang. Vanuit de (VVE) thema's waarmee gewerkt wordt, ontwerpt ons team de danslessen die naadloos aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Al dansend brengen zij zo de SLO-doelen voor rekenen in beweging. Door het gebruik van muziek en concrete materialen ontstaan er betekenisvolle momenten waarin kinderen rekenen aan den lijve ervaren.

Aanbieder
Dans en Musical
Kinderen die zich ontwikkelen door beweging, ontwikkelen zich beter dan kinderen die weinig of niet bewegen. Leren met je lijf is kind-eigen, gezond, leuk en breinvriendelijk.