Spelen met licht

1 uur
In deze fotografieworkshop leer je meer over licht en lichtval. De leerlingen gaan praktisch aan de slag met portretfotografie, gebruik makend van de camera op mobiele telefoons en hulpmiddelen uit de fotostudio.

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Losse ICC-module: over financiën en draagvlak voor cultuureducatie

Wil je meer weten over de mogelijkheden om je cultuurplannen op school te financieren? Of geïnspireerd raken hoe je draagvlak voor cultuureducatie bewerkstelligt op school? Doe dan mee met deze losse ICC-module. De module wordt gegeven door Josje de Regt. Doe je meerdere losse modules? Dan kun je ervoor kiezen om op een later moment […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Theaterworkshop vol LEF!

45-60 minuten
LEF! verzorgt theaterworkshops onder schooltijd, geschikt voor alle leeftijden. De workshops zijn altijd op maat, aangepast aan de wensen van de school. Denk bijvoorbeeld aan: – Een serie lessen tijdens de Gouden Weken. – Workshops tijdens een project of thema. – Workshops passend bij kinderboekenweek. – Workshops passend bij prentenboeken. – Workshops om de taalvaardigheid […]

Vreemde Vogels – Poppentheater Jacobus Wieman

Pelikaan, Papegaai, Kip en Kleine Eend willen een feest met slingers, bezoek en taart. Als alle gasten er zijn, kan het feest beginnen… Een vrolijke en muzikale peuter- en kleutervoorstelling over feestvieren met pop-up prentenboeken, poppenspel en aanstekelijke humor. Prijs excl. 9% BTW, incl. reiskosten. 1e voorstelling: € 775 2e voorstelling zelfde dag en locatie: […]

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Rekendans

Lokatie Op school
Duur 45 minuten
Aantal deelnemers 1 groep of klas
Prijs Nader overeen te komen
Aantal lessen 4
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
Disciplines
  • Dans en musical
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Presenteren
Beschrijving

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld.

Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem wat het voor kinderen zou kunnen betekenen als zij op school dans zouden krijgen. “Dans is de top van de verrijkte leeromgeving omdat dit denksport, beweging en muziek verenigt. Het optimum zou zijn om dans te integreren in het onderwijs. Dit komt de brede ontwikkeling van kinderen zeer ten goede.”

Onze docenten realiseren dit dagelijks door Rekendans® in te zetten. Wat er in de klas gebeurt, zetten wij om in dans, beweging en spel. Kinderen ontdekken zo al bewegend, op verschillende manieren, concepten uit het rekenonderwijs. Door het fysieke geheugen en de beleving aan te spreken, 'weten' kinderen van binnenuit hoe concepten werken en leren we ze geen kunstjes aan van buitenaf.

Rekendans® lessen worden uitsluitend door onze vakdocenten gegeven op kleuterscholen, peuterscholen en in de kinderopvang. Vanuit de (VVE) thema's waarmee gewerkt wordt, ontwerpt ons team de danslessen die naadloos aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Al dansend brengen zij zo de SLO-doelen voor rekenen in beweging. Door het gebruik van muziek en concrete materialen ontstaan er betekenisvolle momenten waarin kinderen rekenen aan den lijve ervaren.

Aanbieder
Dans en Musical
Kinderen die zich ontwikkelen door beweging, ontwikkelen zich beter dan kinderen die weinig of niet bewegen. Leren met je lijf is kind-eigen, gezond, leuk en breinvriendelijk.