Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Ik speel, dus ik ben!

60 minuten
In deze theaterworkshop kiezen leerlingen hun eigen rol vanuit een koffer vol kostuums en attributen. De kinderen maken onder begeleiding van Frieda (vakdocent theater) kennis met toneelspel en leren vanuit improvisatiespel creatief gebruik te maken van decor, kostuums en attributen. De leerlingen leren elkaar via toneelspel op een andere manier kennen, ontdekken talenten van zichzelf […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Het klaslokaal als drukkerij

Tot 20 kinderen 1 uur, meer dan 20 kinderen 1.5 uur (max 1 klas per workshop)
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

Positive Vibes

1 tot 2 uur - op maat
Positive Vibes is een mix van drama-oefeningen en NLP, een communicatiemodel voor het verkennen van ongekende mogelijkheden. Deze werkwijze is bedoeld om diverse onderwerpen op het gebied van communicatie, sociale en emotionele vaardigheden en groepsdynamica spelenderwijze aan te pakken. Zo wordt gewerkt met kennismaken, jezelf uiten met (lichaams)taal, waarnemen en interpreteren, kijken naar perspectieven en […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]

Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Stopmotion met LEGO

Verzin samen in een groepje een spannend verhaal en film dit door middel van een Stop motion video app (Stikbot) met in de hoofdrol Lego poppetjes. Dit programma kan online, in de klas of in de Bibliotheek worden uitgevoerd met of zonder green screen. Het programma bestaat uit een storyboard format, iPads, green screen en […]

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

Duur i.o.
Aantal deelnemers i.o.
Prijs v.a. 70,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Zelfstandig werken
  • Presenteren
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

De thema's van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma's voor middelbare scholieren.
Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard.
Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Informatie en aanmelding via educatie@museumhw.nl

CKV: In beide locaties zijn kijkwijzers beschikbaar voor individuele leerlingen die het museum willen verkennen.

Opbrengsten
  • Zelfstandig werken als eigenaar van werkstuk
  • Presenteren van dit werkstuk
  • Reflecteren door het verloop van onderzoek weer te geven
  • Context herkennen door sporen uit het verleden te onderzoeken en te verwerken
Aanbieder
Erfgoed
Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.