Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]

Je eigen schetsboek

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Podium opbouwen

Wil jij degene zijn die ervoor zorgt dat het podium er te gek uitziet? Volg dan de workshop ‘Podium opbouwen’ en leer het podium zo goed mogelijk in te delen, zodat de ruimte optimaal wordt benut en naar wens ingericht. Je leert het podium opbouwen voor muziek, theater en andere culturele evenementen. De positionering van […]

Museum op z’n kop – Studio Dondersteen

Meneer B. heeft ander werk! Hij mag de wacht houden bij de kostbare museumstukken in het Museum van de Vergeten Tijd. Vanavond is zijn eerste avond in de zaal met belangrijke voorwerpen uit de wereldgeschiedenis. Hij mag het Ei van Columbus bewaken, de Wijnkan van Odysseus, de Hoed van Buffalo Bill en de Hamer van […]

Lessenserie: Filosoferen met jeugdliteratuur en poëzie

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. In de serie ‘Filosoferen met verhalen en gedichten’ duiken we in boeken, verhalen en gedichten. We lezen poëzie, […]

Pretpark

De kinderen krijgen allemaal een langgerekt stuk zwart karton om op te werken. We starten de activiteit met het tekenen op muziek van de Efteling en bootsten de bewegingen van een achtbaan na. Hierna bouwen de kinderen wagentjes van rechthoekjes en circeltjes die ze in de achtbaan plakken en tekenen ze mensen op losse stukjes […]

Lesmateriaal: Fotografie

Deze leskist fotografie is in samenwerking met een professional ontworpen voor de basisschool leerlingen en hun leraar of lerares. Je kunt de leskist gratis aanvragen via CmK. In dit project staan fotografie en de begrippen en termen die daarbij horen centraal. Het vergroten van de woordenschat van de leerlingen omtrent fotografie en een inhoudelijke verkenning […]

Songwriting

Door middel van handige tips en tricks maak je een start als songwriter. Je leert je eerste idee uit te werken tot een volwaardige tekst. Het schrijven van een eigen tekst aan de hand van je gevoel en ideeën draagt bij aan zelfontplooiing en -ontwikkeling van leerlingen. Samenwerken aan een tekst om een maatschappelijke kwestie […]

Jouw silhouet

In deze workshop gaan we het silhouet, de schaduw, van het kinderen omtrekken met licht en een potlood. Dit maakt de activiteit extra persoonlijk. De invulling van het gezicht mogen de kinderen zelf bepalen. Dit kunnen lijnen, vormen of verschillende kleuren zijn. Uiteindelijk knippen we dit uit en plakken we dit op een zwart papier.

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

Duur i.o.
Aantal deelnemers i.o.
Prijs v.a. 70,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Zelfstandig werken
  • Presenteren
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

De thema's van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma's voor middelbare scholieren.
Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard.
Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Informatie en aanmelding via educatie@museumhw.nl

CKV: In beide locaties zijn kijkwijzers beschikbaar voor individuele leerlingen die het museum willen verkennen.

Opbrengsten
  • Zelfstandig werken als eigenaar van werkstuk
  • Presenteren van dit werkstuk
  • Reflecteren door het verloop van onderzoek weer te geven
  • Context herkennen door sporen uit het verleden te onderzoeken en te verwerken
Aanbieder
Erfgoed
Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.