Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die de leerlingen passeren krijgen zij een opdracht. Zijn alle opdrachten vervuld, dan gaan de kinderen naar huis met een heus kabouterdiploma. Deze activiteit is gratis. Er zijn knapzakjes met inhoud te koop om […]

Beeldend werken op muziek

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek. We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken. De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek […]

Find-it Lite

Leerlingen leren hoe ze informatie kunnen opzoeken voor bijvoorbeeld een werkstuk in de Catalogus en in de Bibliotheek. In deze reis door de Bibliotheek lossen leerlingen vragen op met behulp van hun smartphone, de pc en tablet en zien daarbij ook nog eens de mooiste boeken. Het bibliotheekbezoek duurt ca. 60 minuten. Find-it is ook […]

‘De drie biggetjes’ – Poppentheater Koekla

Wie bouwt het sterkste huis? Nif, Naf en Noef trekken de wijde wereld in. Al snel wordt het herfst en ze besluiten ieder een huisje te bouwen. Noef heeft geen geduld en bouwt zijn huisje lekker makkelijk van stro. Nif wil snel klaar zijn en bouwt zijn huisje van takken. Naf besluit dat ze een […]

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

Hoeksche Waardse Meesters

Tijdens deze workshop komen de Hoeksche Waardse Meesters in de kunst aan bod. Hoe was hun leven? Hoe was hun kunst? Wat was hun inspiratie? Je kent de workshop Oude Meesters vast wel. Maar in deze workshop gaan we op zoek naar Hoeksche Waardse iconen uit de oudheid zoals bijvoorbeeld Sabina van Egmond. Deze bekende […]

‘Museum op z’n kop’ – Studio Dondersteen

Meneer B. heeft ander werk! Hij mag de wacht houden bij de kostbare museumstukken in het Museum van de Vergeten Tijd. Vanavond is zijn eerste avond in de zaal met belangrijke voorwerpen uit de wereldgeschiedenis. Hij mag het Ei van Columbus bewaken, de Wijnkan van Odysseus, de Hoed van Buffalo Bill en de Hamer van […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

Duur i.o.
Aantal deelnemers i.o.
Prijs v.a. 70,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Zelfstandig werken
  • Presenteren
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

De thema's van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma's voor middelbare scholieren.
Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard.
Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Aanmelden bij evenementen@museumhw.nl.

CKV: In beide locaties zijn kijkwijzers beschikbaar voor individuele leerlingen die het museum willen verkennen.

Opbrengsten
  • Zelfstandig werken als eigenaar van werkstuk
  • Presenteren van dit werkstuk
  • Reflecteren door het verloop van onderzoek weer te geven
  • Context herkennen door sporen uit het verleden te onderzoeken en te verwerken
Aanbieder
Erfgoed
Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.