Peter Peper – IJsbeerINC.

60 +15 min. nagesprek
Jorrit en Yalan willen graag een ‘rijsttafel’ maken, maar weten niet hoe… Wat nu? Plotseling verschijnt Peter Peper, een piraat uit lang vervlogen tijden. Hij neemt hen mee op reis door de tijd. Ze varen over woeste oceanen, raken de weg kwijt en spoelen aan op het eiland Banda. Ze klauteren over rotsen van gember […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum. Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft waar nodig toelichting. Een ontdekkingstocht (voor twee leeftijdsgroepen). Het maken van een crea-opdracht, bijv. schilderen op canvas (vanaf […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]

Tussen Kunst en Klank

Wanneer beeldende kunst en muziek samenkomen, gaan ze een dialoog aan en versterken elkaar – dat is de gedachte achter het onderwijsprogramma ‘Tussen Kunst en Klank’. Musici en kunstdocenten nemen de leerlingen mee op een ontdekkingsreis langs beeldende kunst, erfgoed en muziek. Schooljaar 2023 / 2024 zijn we te gast bij Boijmans op Zuid en […]

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Songwriting

1,5 lesuur
Door middel van handige tips en tricks maak je een start als songwriter. Je leert je eerste idee uit te werken tot een volwaardige tekst. Het schrijven van een eigen tekst aan de hand van je gevoel en ideeën draagt bij aan zelfontplooiing en -ontwikkeling van leerlingen. Samenwerken aan een tekst om een maatschappelijke kwestie […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Individueel lidmaatschap Filosoferen op School

Individueel abonnement voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl, bestemd voor zzp’ers in onderwijs, cultuureducatie, kinderfilosofie en kindercoaching. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens […]

Vroeger en nu

Duur 1 tot 1,5 uur
Aantal deelnemers i.o.
Prijs v.a. 60,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Beleven
  • Context
Beschrijving

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de hand van voorwerpen uit verschillende tijden. De leerlingen worden daar actief bij betrokken.
Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl, minimaal drie weken van te voren.

Opbrengsten

Kleuters hebben kennis gemaakt met het begrip 'museum' en ervaren dat voorwerpen en gebruiken vroeger anders waren.

Aanbieder
Erfgoed
Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.