Workshop Gitaar

1,5 uur
Gitaar leren spelen in anderhalf uur, dat kan! Deze workshop is een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren. Er worden simpele oefeningen gedaan, met de nadruk op samenwerken en luisteren naar elkaar. Tegen het einde van de workshop spelen de leerlingen gezamenlijk één akkoord spelen (een samenklank van drie of meer tonen) […]

Speurtocht ‘De gele ballon’

Doe mee met de speurtocht ‘De gele ballon’ naar aanleiding van het zoekboek van Charlotte Dematons. De kinderen gaan aan de slag op school of bibliotheek, in groepjes, met zoekopdrachten over het boek De gele ballon. Zouden ze ook een echte gele ballon vinden? Deze activiteit kan ook buiten gegeven worden. Duur maximaal 50 minuten. […]

Leeskist oorlog en bevrijding

De leeskist is te leen voor een periode van 6 weken
Leeskist oorlog en bevrijding In het kader van 75 jaar vrijheid heeft de Bibliotheek in samenwerking met de Gemeente Hoeksche Waard een aantal leskisten samengesteld met zo’n 32 boeken over de Tweede Wereldoorlog voor de bovenbouw (groep 7-8) voor leesbevordering en als ondersteuning kunnen dienen bij het bestaande curriculum over de Tweede wereldoorlog. De le(e)skist […]

Ik en wat ik leuk vind

Deze workshop bestaat uit twee lessen. In de eerste les gaan de kinderen aan de slag met het boetseren van een zelfportret. Hier kunnen ze ook vooraf een tekening van maken. Daarna boetseren ze wat voor hen belangrijk is en wat ze leuk vinden. In de tweede les is de klei uitgehard en mogen ze […]

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Weerspiegeling

1 tot 1,5 uur
Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.

Streetdance VO

60 of 90 minuten
De leerlingen leren na een stevige warming-up een toffe en stoere choreografie aan zoals je die ook ziet in videoclips. De workshop wordt gegeven in de dansschool van DancingWise, L.J. Costerstraat 7 te Oud-Beijerland.

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Kidsdance

45 minuten
Tijdens deze kleuterdansles staat plezier en vrij bewegen voorop. Behalve dansspelletjes worden er ook makkelijke dansjes gedaan die de kinderen kunnen nadoen. Last but not least worden er al dansend stiekem vorderingen gemaakt op het gebied van onder andere rekenen, taal, creativiteit en uiting van emoties. Desgewenst kan er in een bepaald thema of met […]

Vroeger en nu

Duur 1 tot 1,5 uur
Aantal deelnemers i.o.
Prijs v.a. 60,-
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
Disciplines
  • Erfgoed
Competenties
  • Beleven
  • Context
Beschrijving

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de hand van voorwerpen uit verschillende tijden. De leerlingen worden daar actief bij betrokken.
Aanvraag en informatie via evenementen@museumhw.nl, minimaal drie weken van te voren.

Opbrengsten

Kleuters hebben kennis gemaakt met het begrip 'museum' en ervaren dat voorwerpen en gebruiken vroeger anders waren.

Aanbieder
Erfgoed
Van de rijke herenboer tot de arme landarbeider, allemaal hebben ze de Hoeksche Waard gevormd tot wat ze nu is.