Peter Peper – IJsbeerINC.

60 +15 min. nagesprek
Jorrit en Yalan willen graag een ‘rijsttafel’ maken, maar weten niet hoe… Wat nu? Plotseling verschijnt Peter Peper, een piraat uit lang vervlogen tijden. Hij neemt hen mee op reis door de tijd. Ze varen over woeste oceanen, raken de weg kwijt en spoelen aan op het eiland Banda. Ze klauteren over rotsen van gember […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Theaterworkshop (emoties)

60 minuten
Deze workshop is gebaseerd op het prentenboek ‘De dag dat aap woedend was’ van Lucia Scuderi. Frieda (vakdocent theater) bespreekt met de kinderen wat emoties zijn en hoe je die kunt uitbeelden met behulp van gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en stemgebruik. Tijdens deze workshop ervaren de kinderen wat toneelspelen is, maken ze veel plezier met elkaar en […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Workshop Gitaar

1,5 uur
Gitaar leren spelen in anderhalf uur, dat kan! Deze workshop is een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren. Er worden simpele oefeningen gedaan, met de nadruk op samenwerken en luisteren naar elkaar. Tegen het einde van de workshop spelen de leerlingen gezamenlijk één akkoord spelen (een samenklank van drie of meer tonen) […]

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

Aanbieder Ira Louwe
Lokatie Op locatie
Duur in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Aantal deelnemers 15/20
Prijs 50 p/u ex materiaalkosten
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
  • Leraren
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Zelfstandig werken
  • Reflecteren
Beschrijving

Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen.

(ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met de kinderen om naar verschillende bomen te kijken en wat hun opvalt en bevalt) In de eerste les mogen ze hun eigen boom tekenen met potlood, stiften en andere tekenmaterialen, dit wordt een schets van de boom die ze gaan maken. Als ik de kinderen wat over het keramiek heb uitgelegd, kunnen de kinderen deze met echt boetseerklei boetseren. Met verschillende manieren en technieken kunnen de kinderen hun eigen boom boetseren en als ze klaar zijn kunnen de kinderen wat uitleg over de boom opschrijven. Waarom hebben ze bepaalde keuzes gemaakt?
De bomen kunnen daarna door de kinderen worden geglazuurd en ik neem ze dan mee naar de bakker om af te laten bakken. Het resultaat is voor de kinderen een mooi keramiekwerk wat hun representeert. Het kind(gedrag, persoonlijkheid) komt echt terug in de boom.
Gaan we samen een bos maken?

PS: voor groep 1 t/m 4 graag een extra begeleider voor het boetseren.

Aanbieder
Beeldende kunst
Een creatieve focus op gezondheid.