Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]

Gastles Een koffer vol film

60 minuten
Wat spannend, een mysterieuze koffer vol met films in de klas. Wat zit daar allemaal in? In deze gastles kijken en luisteren kleuters naar bijzondere en grappige korte films. Van prijswinnende animatiefilms, tot films van wel 100 jaar oud. Met de spullen uit de koffer nodigt de museumdocent de kleuters uit te reageren op de […]

Streetdance Workshop

tussen de 30-60 minuten
Op zoek naar een leuke dansworkshop? Boek dan onze streetdance workshop. Geschikt voor jong & oud. We leren de groep een energieke, toffe dans aan op bekende hits. Gegarandeerd plezier voor iedereen, met of zonder danservaring!

Max Letterman en de Woordenschat

Maak kennis met Max Letterman, een slimme speurneus die dol is op taal! Hij staat voor zijn grootste avontuur ooit: het oplossen van een geheimzinnig raadsel dat diep verstopt zit in de wereld van taal. Samen met het publiek gaat Max op speurtocht door een grote stad, op zoek naar grappige woorden, verstopte boodschappen en […]

Lessenserie: Filosoferen met jeugdliteratuur en poëzie

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. In de serie ‘Filosoferen met verhalen en gedichten’ duiken we in boeken, verhalen en gedichten. We lezen poëzie, […]

boekje maken

De kinderen maken in 3 lessen een boekje. Ze verzinnen, tekenen en schrijven het zelf aan de hand van drie woorden die ze trekken: een hoofdpersoon, een plaats en een actie. Aan de hand van deze drie woorden wordt een verhaal in drie a vijf scenes bedacht. Tijdens deze eerste les tekenen de kinderen alvast […]

Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Probleempiñata’s

Tijdens deze workshop gaan de leerlingen op een creatieve manier aan de slag met een probleem waar zij vaak tegenaan lopen. Dit kan van alles zijn, zoals stress voor een toets, constant je sleutels kwijtraken, de wc-bril vergeten naar beneden te doen of de planten vergeten water te geven. De leerlingen maken hun eigen piñata, […]

Podium opbouwen

Wil jij degene zijn die ervoor zorgt dat het podium er te gek uitziet? Volg dan de workshop ‘Podium opbouwen’ en leer het podium zo goed mogelijk in te delen, zodat de ruimte optimaal wordt benut en naar wens ingericht. Je leert het podium opbouwen voor muziek, theater en andere culturele evenementen. De positionering van […]

Jouw silhouet

In deze workshop gaan we het silhouet, de schaduw, van het kinderen omtrekken met licht en een potlood. Dit maakt de activiteit extra persoonlijk. De invulling van het gezicht mogen de kinderen zelf bepalen. Dit kunnen lijnen, vormen of verschillende kleuren zijn. Uiteindelijk knippen we dit uit en plakken we dit op een zwart papier.

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

Aanbieder Ira Louwe
Lokatie Op locatie
Duur in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Aantal deelnemers 15/20
Prijs 50 p/u ex materiaalkosten
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
  • Leraren
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Zelfstandig werken
  • Reflecteren
Beschrijving

Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen.

(ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met de kinderen om naar verschillende bomen te kijken en wat hun opvalt en bevalt) In de eerste les mogen ze hun eigen boom tekenen met potlood, stiften en andere tekenmaterialen, dit wordt een schets van de boom die ze gaan maken. Als ik de kinderen wat over het keramiek heb uitgelegd, kunnen de kinderen deze met echt boetseerklei boetseren. Met verschillende manieren en technieken kunnen de kinderen hun eigen boom boetseren en als ze klaar zijn kunnen de kinderen wat uitleg over de boom opschrijven. Waarom hebben ze bepaalde keuzes gemaakt?
De bomen kunnen daarna door de kinderen worden geglazuurd en ik neem ze dan mee naar de bakker om af te laten bakken. Het resultaat is voor de kinderen een mooi keramiekwerk wat hun representeert. Het kind(gedrag, persoonlijkheid) komt echt terug in de boom.
Gaan we samen een bos maken?

PS: voor groep 1 t/m 4 graag een extra begeleider voor het boetseren.

Aanbieder
Beeldende kunst
Een creatieve focus op gezondheid.