Positive Vibes

1 tot 2 uur - op maat
Positive Vibes is een mix van drama-oefeningen en NLP, een communicatiemodel voor het verkennen van ongekende mogelijkheden. Deze werkwijze is bedoeld om diverse onderwerpen op het gebied van communicatie, sociale en emotionele vaardigheden en groepsdynamica spelenderwijze aan te pakken. Zo wordt gewerkt met kennismaken, jezelf uiten met (lichaams)taal, waarnemen en interpreteren, kijken naar perspectieven en […]

Workshop Leesplezier (reprise)

Leesplezier is de basis van lezen. Vanuit dit plezier kun je verder bouwen naar leesvoorkeur en leescompetentie. Basisscholen stellen zich tot doel om leerlingen te helpen een goede leesgewoonte en een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Kerndoel 9 van het basisonderwijs stelt dat leerlingen “plezier moeten krijgen in het lezen”. Geef leesbevordering een prikkel binnen het […]

Eigen Feestje!

Bij Eigen Feestje! Gaan de leerlingen in groepen aan de slag met het conceptualiseren en maken van hun eigen feestdag. Tijdens de workshop (of lessenserie) denken we na over het eten, de kleding, de activiteiten en de versiering die past bij hun feestdag. Na een grote brainstorm werken we onderdelen van de feestdagen uit, door […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Podium opbouwen

Wil jij degene zijn die ervoor zorgt dat het podium er te gek uitziet? Volg dan de workshop ‘Podium opbouwen’ en leer het podium zo goed mogelijk in te delen, zodat de ruimte optimaal wordt benut en naar wens ingericht. Je leert het podium opbouwen voor muziek, theater en andere culturele evenementen. De positionering van […]

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Aanmelden bij evenementen@museumhw.nl. CKV: In beide locaties zijn […]

Vernieuwd: Boekenzoekspel

Het boekenzoekspel wordt gespeeld als een soort ganzenbord, waarbij de leerlingen allerlei opdrachten uitvoeren en op zoek aan naar verschillende soorten boeken in de bibliotheek. Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen. Het bibliotheekbezoek duurt maximaal 60 minuten. Voor info en prijzen zie: https://debhw-edu.op-shop.nl/14/vegrnieuwd-boekenzoekspel

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]
Contact Info
Telefoon: 06 -114 739 46
De Vrolijke Nood
Muziek

Bert Knape (Rotterdam 1960) is inmiddels letterlijk een oude rot in het vak! Als professioneel muzikant zag hij een hoop plekken van de wereld en speelde als percussionist in vele bands. Hij begeleidde tal van bekende en minder bekende artiesten.

Bij toeval kwam Bert in het onderwijs terecht, en was direct verkocht. De afgelopen jaren werkte hij in het regulier onderwijs, maar vooral in het speciaal onderwijs. Ook penitentiaire instellingen en instellingen voor kinderen met serieuze gedragsproblemen werden door hem bezocht.

Bert geeft gitaarlessen aan groepen, heeft allerlei slagwerkinstrumenten beschikbaar (inclusief een drumstel), net als bassen en keyboards. Met al deze instrumenten is een gevarieerd aanbod mogelijk. In de afgelopen jaren heeft hij 20 schoolbands geformeerd. Ook zonder ervaring blijken leerlingen dat prima te kunnen, en de theorie volgt de praktijk vanzelf.

De muzieklessen van De Vrolijke Nood laten zich niet in een paar zinnen vangen, maar vertrekken altijd vanuit hetzelfde principe: muziek maak je met elkaar, vanuit het hart en je gevoel. Daarnaast vindt ‘de oude rot’ dat kinderen veel meer kunnen dan we vaak denken, met als gevolg verbazingwekkende en spetterende eindpresentaties! Een telefoontje of afspraak geven duidelijkheid over wat er allemaal mogelijk is, dus neem gerust contact op.

Meer zien van Bert? Bekijk dan dit filmpje.

Muziek maak je met elkaar, vanuit het hart en je gevoel.

Aanbod

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]