De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Ik en wat ik leuk vind

Deze workshop bestaat uit twee lessen. In de eerste les gaan de kinderen aan de slag met het boetseren van een zelfportret. Hier kunnen ze ook vooraf een tekening van maken. Daarna boetseren ze wat voor hen belangrijk is en wat ze leuk vinden. In de tweede les is de klei uitgehard en mogen ze […]

Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Scholing en borging

Traject van scholing en begeleiding Begeleiding op school is een effectieve manier om het filosoferen op te starten en op de kaart te zetten. Welke vorm van begeleiding nodig en gewenst is en wat de meest efficiënte inzet is, stemmen we van tevoren af tijdens een persoonlijk gesprek. Op het gesprek volgt een aanbod op […]

Recycleworkshops

In de Kunstbus werken we met materialen van lokale ondernemers. Via Stichting De Uitdaging zijn wij verbonden met waanzinnige ondernemers. Zo kunnen we ook mensen bewust maken van duurzaamheid en de omgang met materialen. Van overgebleven resthout maken wij een schilderij of we handletteren er een gedicht op. Seizoensgebonden kleding uit de modewinkel gebruiken we voor […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Beeldend werken op muziek

Deze workshop bestaat uit bewegen, tekenen en schilderen op muziek. We beginnen de les met bewegingsoefeningen. Het is belangrijk dat de kinderen comfortabel zijn met het bewegen in de groep. Op verschillende soorten muziek horen verschillende bewegingen en materialen om mee te werken. De kinderen krijgen individueel papier en daarop mogen ze per genre muziek […]

Jouw silhouet

In deze workshop gaan we het silhouet, de schaduw, van het kinderen omtrekken met licht en een potlood. Dit maakt de activiteit extra persoonlijk. De invulling van het gezicht mogen de kinderen zelf bepalen. Dit kunnen lijnen, vormen of verschillende kleuren zijn. Uiteindelijk knippen we dit uit en plakken we dit op een zwart papier.

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Bijzondere portrettekening

In deze activiteit ligt de focus los te komen van het “normaal” tekenen. De kinderen gaan individueel, maar ook met elkaar kijken, beleven en tekenen. Dit geïnspireerd op verschillende grote meesters en hoe hun portretten tekenen. De kinderen hebben zo hun eigen individuele kunstwerk maar hebben ook samengewerkt.

Ik in een grote wereld

Aanbieder Ira Louwe
Lokatie Op locatie
Duur 1 uur
Aantal deelnemers max 15
Prijs 75 inclusief materiaalkosten
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Zelfstandig werken
  • Presenteren
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Ik in een grote wereld.
Welke kleur heeft die wereld?
Hoe ziet die wereld eruit?
Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Aanbieder
Beeldende kunst
Een creatieve focus op gezondheid.