Weerspiegeling

Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.

Peuterdans

Kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar maken op een speelse manier kennis met bewegen op muziek. In een bepaald thema (desgewenst op verzoek) dat aansluit op de belevingswereld van de kinderen, ontdekt de peuter nieuwe dingen in het wereldje om zich heen. Door de sfeer van de muziek of een verhaal komen […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Activiteiten op maat

Naast Rekendans® en Taaldans® biedt Sport- en Dansstudio Binnenmaas dans-, drama- en musicallessen op maat. De programma’s zijn naar de wensen en behoeften van de school in te vullen. Neem contact op voor de mogelijkheden.

Introductie Creatief tekenen voor het basisonderwijs

De lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’ van Arne vd Ree, bestaat uit veertig tekenopdrachten en een begeleidershandleiding, is een fris uitziend pakket met opdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit en alle daar bij horende kwaliteiten. Het leren tekenen is een […]

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Je eigen schetsboek

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Jouw planeet

Deze les duurt max 1 uur. Er is een mogelijkheid om deze les te verlengen in overleg met een bijpassende opdracht.
Wat is er te zien op jouw planeet? Welke kleur heeft jouw planeet? Hoe groot is jouw planeet? Allemaal vragen die deze workshop persoonlijker maken voor de kinderen. Met materialen zoals gekleurd papier, lijm, stiften en verschillende soorten krijtjes kunnen de kinderen hun eigen planeet maken. Het doel is dat alle planeten van de kinderen […]

Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Informatie en aanmelding via educatie@museumhw.nl CKV: In beide […]

Als tak geen thuis is – Theater Lapstok

Sammie ontdekt dat hij er een vreemde gast in zijn boom hangt. Het is Tuur, een wandelend blad. Tuur is op de vlucht voor de brand in zijn bos. Sammie besluit het bibberende blad binnen te laten, maakt een bedje voor hem klaar en zet een extra bord op tafel. Maar dan ontdekt Sammie dat […]

Aanbod op aanvraag/thema

Aanbieder Ira Louwe
Lokatie Op locatie
Duur In overleg
Aantal deelnemers In overleg
Prijs 50 p/u ex materiaalkosten
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Zelfstandig werken
  • Presenteren
  • Reflecteren
Beschrijving

In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema's en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving voor de kinderen die ook erg leerzaam is. Hierdoor leren de kinderen niet alleen een ambacht of techniek, maar komen de doelen uit de SLO inhoudslijn terug in de beeldende lessen.
Graag zie ik een telefoon of e-mail tegemoet en hoop ik een mooie samenwerking te starten!

Aanbieder
Beeldende kunst
Een creatieve focus op gezondheid.