Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Het Pratende Toverboekje

Het Pratende Toverboekje is een theatervoorstelling voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud. In een heel gewoon dorp, staat een heel gewoon huis. En in dat hele gewone huis, woont een heel gewoon gezin. Een heel gewoon meisje met twee hele gewone ouders. Dit verhaal gaat over dat hele gewone meisje. Nou ja, […]

Textielworkshops

Ankie Winkelman is textielkunstenaar en oprichter van de Kunstbus. Zij gaat de scholen langs met haar knalgele bus en komt kunst brengen. Haar textielworkshops bevatten allemaal het onderdeel educatie. Waar wordt textiel van gemaakt, waar komt het vandaan en hoe kunnen we het recyclen. De volgende workshops kunnen worden geboekt: Vilten Tijdens deze workshop vilten […]

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum. Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft waar nodig toelichting. Een ontdekkingstocht (voor twee leeftijdsgroepen). Het maken van een crea-opdracht, bijv. schilderen op canvas (vanaf […]

Podium opbouwen

Wil jij degene zijn die ervoor zorgt dat het podium er te gek uitziet? Volg dan de workshop ‘Podium opbouwen’ en leer het podium zo goed mogelijk in te delen, zodat de ruimte optimaal wordt benut en naar wens ingericht. Je leert het podium opbouwen voor muziek, theater en andere culturele evenementen. De positionering van […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Mission Symphonic

Mission Symphonic bestaat uit verschillende onderdelen waarin leerlingen kennis maken met symfonische muziek. De missie start online in de klas met het bekijken van een serie filmpjes over de muziekstukken. Bij de volgende stap gaan de leerlingen via de online methode van ZangExpress muziek uit de missie oefenen. Tenslotte komt de hoofdmissie: de voorstelling in […]

Fanny en Nannerl take of!

Ken je dat? Dat je oudere broer of zus alles mag? Of dat je kleine broertje of zusje altijd het schattigst wordt gevonden? Bloedirritant! Zo denken Nannerl Mozart en Fanny Mendelsohn daarover. Zij maken net zulke mooie muziek als hun broertjes en toch krijgen die jongens alle aandacht. Vandaag komt daar verandering in! Fanny & […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Ik en wat ik leuk vind

Aanbieder Ira Louwe
Lokatie Op locatie
Duur 1 uur
Aantal deelnemers max. 15
Prijs 50 p/u excl. materiaalkosten
Aantal lessen 2
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
Beschrijving

Deze workshop bestaat uit twee lessen. In de eerste les gaan de kinderen aan de slag met het boetseren van een zelfportret. Hier kunnen ze ook vooraf een tekening van maken. Daarna boetseren ze wat voor hen belangrijk is en wat ze leuk vinden. In de tweede les is de klei uitgehard en mogen ze het kleiwerk schilderen. Ook kunnen ze een achtergrond of locatie maken waar ze zichzelf in kunnen plaatsen.

De focus ligt in deze workshop op het individuele kind en wat hij/zij belangrijk en leuk vindt. Ieder kind is anders dus iedereen zal ook een andere uitkomst hebben. We werken met klei en de daar bijbehorende materialen, verf, papier, en verschillende soorten krijt. Het doel van deze les is dat de kinderen dichter bij zichzelf komen door de dingen te maken die voor hen belangrijk zijn. Hierdoor hechten de kinderen veel waarde aan het eindresultaat.

 

Aanbieder
Beeldende kunst
Een creatieve focus op gezondheid.