Dieren in de jungle

1,5 uur (10 tot 20 kinderen) 2 uur ( 20 tot 30 kinderen)
De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Lessenreeks dans – op maat

tussen de 30-60 minuten
Ben je opzoek naar een terugkerende dansworkshop? Dat kan! Je kunt bij ons een lessen reeks boeken (3 keer of meer), wij komen dan uiteraard graag langs. Verschillende dansstijlen zijn mogelijk tijdens de reeks, wensen kunnen besproken worden, ons richten op een bepaald doel is ook mogelijk! Waar moet je in dat geval aan denken? […]

Creatieve portretten

In deze les staat het kind centraal. Hoe zie ik eruit? Waar zitten mijn ogen, neus en mond? Op 3 verschillende creatieve manieren gaan de kinderen aan de slag met jezelf en de ander tekenen. Hierdoor zijn ze in contact met elkaar en zichzelf. De kinderen werken in duo’s, maar ook individueel. Tijdens de workshop […]

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]

Weerspiegeling

Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Theaterworkshop vol LEF!

45-60 minuten
LEF! verzorgt theaterworkshops onder schooltijd, geschikt voor alle leeftijden. De workshops zijn altijd op maat, aangepast aan de wensen van de school. Denk bijvoorbeeld aan: – Een serie lessen tijdens de Gouden Weken. – Workshops tijdens een project of thema. – Workshops passend bij kinderboekenweek. – Workshops passend bij prentenboeken. – Workshops om de taalvaardigheid […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Lesmateriaal: Professor Lamoraal wordt circulair

Wij hebben voor groep 7/8 een nieuw lespakket over circulaire economie ontwikkeld. De circulaire economie gaat ons helpen bij het leefbaar houden van de planeet. Het is daarom van belang dat kinderen er nu al over leren. Professor Lamoraal onderzoekt in dit lespakket de kansen van de ­circulaire economie. We leren het verschil tussen ­recyclen […]

Poppentheatercabaret – Poppentheater Jacobus Wieman

Handje de handschoen, Bout Big en Klier de gier, ze spelen allemaal hun eigen(zinnige) rol in deze cabareteske poppentheatervoorstelling. Op humoristische en onderhoudende manier laat poppenspeler Koos Wieman iedere pop als typetje tot leven komen en laat daarmee zien welke poppenspel technieken er bestaan. De marionet Heks sluit de rij in deze fantasierijke voorstelling. Het […]

Gastles Film voor de toekomst

120 minuten
Wat wil jij van jouw school bewaren voor over 100 jaar? Eye Filmmuseum bewaart heel veel films in de collectie, maar waarom bewaren we films? En waarom is dat belangrijk? In deze gastles denken de leerlingen na over filmisch erfgoed en onderzoeken het aan de hand van hun eigen school en klas. Want wat willen […]

Je eigen schetsboek

Aanbieder Ira Louwe
Lokatie Op locatie
Duur 1 uur
Aantal deelnemers max 15
Prijs 75 inclusief materiaalkosten
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Zelfstandig werken
Beschrijving

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Aanbieder
Beeldende kunst
Een creatieve focus op gezondheid.