Het klaslokaal als drukkerij

Tot 20 kinderen 1 uur, meer dan 20 kinderen 1.5 uur (max 1 klas per workshop)
De kinderen maken een stempel van reliëf behang en drukken deze af met de meegebrachte drukpers. Als onderwerp kan gedacht worden aan een landschap, een stilleven, een portret of we kunnen aansluiten bij een thema van school.

Je eigen schetsboek

Met mijn eigen schetsboeken als inspiratie gaan de kinderen in een lessenreeks aan de slag met het maken en vormgeven van hun eigen schetsboek. Met inspirerende opdrachtjes krijgen de leerlingen de tools om hun eigen creativiteit te ontdekken.

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Illustreren van een peuterverhaaltje

meerdere bezoeken
Het peuterverhaaltje is geschreven door auteur Thecla Bovenberg. Het is in kleine stukjes geknipt, zodat duidelijk is welk stukje tekst op een bladzijde hoort. De eerste keer zal ik het verhaaltje voorlezen, indien nodig nogmaals een volgend keer. Alle leerlingen van de groep mogen gaan tekenen. De leerkracht helpt hen bij de keuze van het […]

Workshop Gitaar

1,5 uur
Gitaar leren spelen in anderhalf uur, dat kan! Deze workshop is een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren. Er worden simpele oefeningen gedaan, met de nadruk op samenwerken en luisteren naar elkaar. Tegen het einde van de workshop spelen de leerlingen gezamenlijk één akkoord spelen (een samenklank van drie of meer tonen) […]

Schoollidmaatschap Filosoferen op School

Jaarabonnement voor scholen voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt daarmee optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens toegang tot de cursusdocumentatie met achtergrondinformatie […]

Taaldans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Tijdens zijn juni lezing “Actieve kinderen zijn blije kinderen” in Amsterdam, haalde Beweegprofessor Scherder verschillende wetenschappelijke onderzoeken aan. “Veel mensen weten niet dat je tijdens het bewegen ook aan […]

Boekenzoekspel Ganzenbord

Het boekenzoekspel wordt gespeeld als een soort ganzenbord waarbij de leerlingen ook allerlei opdrachten moeten uitvoeren en op zoek moeten gaan naar verschillende soorten boeken in de bibliotheek. Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen. Het bibliotheekbezoek duurt maximaal 60 minuten.

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Filosoferen over kunst

Lokatie op school
Duur 1 uur
Aantal deelnemers 1 schoolklas of groep
Prijs 110 euro via Cultuurmix
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Filosoferen
Competenties
  • Creatief denken
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Een filosofische groepsdialoog over kunst. De leerlingen maken kennis met het filosoferen en onderzoeken samen het wonderlijke fenomeen kunst. Tijdens de workshop ontdekken de leerlingen verschillende (nieuwe) kunstwerken en kunstvormen. We sluiten af met een creatieve verwerking.

Aanbieder
Filosoferen
Zelf denken, samen wijzer