Actie in Oost-Leeuwenstein

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar […]

Letters in het wild

Leerlingen gaan na een korte introductie over de geschiedenis van de fotografie samen in groepjes op zoek naar een toevallig alfabet en fotograferen dat met een iPad. Dit programma kan buiten en binnen plaatsvinden. Het resultaat kan in de klas bekeken worden en wellicht kan er een eigen alfabet gemaakt worden voor in de klas. […]

BoekStart Prentenboekdans KDV/BSO

Prentenboekdans is een speelse manier van interactief voorlezen met zingen en bewegen voor peuters. Iedere keer een ander thema en boek. Datum in overleg met de docent. Deze activiteit kan in de bibliotheek en op locatie uitgevoerd worden. Het programma duurt ongeveer 45 minuten. Voor meer info en prijzen zie: debhw-edu.op-shop.nl/59/boekstart-prentenboekdans-kdv-bso

Speciaal aanbod Filosoferen en burgerschap

Filosoferen staat steeds meer in de belangstelling van basisscholen vanwege vele opbrengsten op het gebied van denk- en leervaardigheden en persoonlijke en sociale ontwikkeling. Al snel rijst dan de vraag welke plek het filosoferen in het curriculum van de school kan innemen. FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende manieren en leerlijnen voor integratie in het curriculum, […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Activiteit op maat

AnkieSstudio biedt activiteiten op maat binnen de disciplines Beeldende Kunst en Mode en Textiel. Naar aanleiding van de vraag van de school wordt een activiteit ontwikkeld. Neem voor een afspraak contact op met Ankie.

Dans in Thema

3 kwartier tot 1 uur
Met dansante bewegingen ontdekken hoe je kunt verplaatsen in de ruimte. Ruimte van het lichaam en de ruimte om je heen.

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Aanmelden bij evenementen@museumhw.nl. CKV: In beide locaties zijn […]

Streetdance VO

60 of 90 minuten
De leerlingen leren na een stevige warming-up een toffe en stoere choreografie aan zoals je die ook ziet in videoclips. De workshop wordt gegeven in de dansschool van DancingWise, L.J. Costerstraat 7 te Oud-Beijerland.

BoekStart Peuteryoga KDV/BSO

BoekStart Peuteryoga is een speelse vorm van yoga met iedere keer een ander thema en boek. De peuter krijgt leert zijn/haar lichaam beter kennen, krijgt een betere lichaamshouding en motoriek en wordt gestimuleerd in zijn/haar fantasie. Voor kinderen van 1.5 tot 4 jaar. Datum in overleg met de yogadocente. Kan in de bibliotheek en op […]

Workshop Rap

Lokatie Op school
Duur 60 min
Aantal deelnemers 5-20
Prijs 100
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
  • Leraren
Disciplines
  • Muziek
Competenties
  • Creatief denken
  • Zelfstandig werken
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
Beschrijving

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven van een eigen rap waarbij ze, waar nodig, hulp krijgen. Als afsluiting is er voor wie dat wil een mogelijkheid om de rap te presenteren aan de anderen.

Aanbieder
Muziek
Muziek schrijven, produceren en creëren als essentieel onderdeel van een constante ontwikkeling en groei.