Dieren in de jungle

1,5 uur (10 tot 20 kinderen) 2 uur ( 20 tot 30 kinderen)
De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Schoollidmaatschap Filosoferen op School

Jaarabonnement voor scholen voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt daarmee optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens toegang tot de cursusdocumentatie met achtergrondinformatie […]

Ik en wat ik leuk vind

Deze workshop bestaat uit twee lessen. In de eerste les gaan de kinderen aan de slag met het boetseren van een zelfportret. Hier kunnen ze ook vooraf een tekening van maken. Daarna boetseren ze wat voor hen belangrijk is en wat ze leuk vinden. In de tweede les is de klei uitgehard en mogen ze […]

Peuterdans

Kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar maken op een speelse manier kennis met bewegen op muziek. In een bepaald thema (desgewenst op verzoek) dat aansluit op de belevingswereld van de kinderen, ontdekt de peuter nieuwe dingen in het wereldje om zich heen. Door de sfeer van de muziek of een verhaal komen […]

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Lessenserie: Filosoferen rondom burgerschap en democratie

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. In de serie ‘Burgerschap en democratie’ oefenen de leerlingen burgerschapsvaardigheden zoals zelfstandig, kritisch denken en oordelen, helder communiceren, […]

‘De drie biggetjes’ – Poppentheater Koekla

Wie bouwt het sterkste huis? Nif, Naf en Noef trekken de wijde wereld in. Al snel wordt het herfst en ze besluiten ieder een huisje te bouwen. Noef heeft geen geduld en bouwt zijn huisje lekker makkelijk van stro. Nif wil snel klaar zijn en bouwt zijn huisje van takken. Naf besluit dat ze een […]

Scholing en borging

Traject van scholing en begeleiding Begeleiding op school is een effectieve manier om het filosoferen op te starten en op de kaart te zetten. Welke vorm van begeleiding nodig en gewenst is en wat de meest efficiënte inzet is, stemmen we van tevoren af tijdens een persoonlijk gesprek. Op het gesprek volgt een aanbod op […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Workshop Rap

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Lokatie Op school
Duur 1 uur per les
Aantal deelnemers 12-25
Prijs 100,- per uur
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Dans en musical
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Presenteren
Beschrijving

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen.

De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen.

De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Aanbieder
Dans en musical
Onze lessen dienen een breed doel: sociale vaardigheden, communicatieve vaardigheden, presenteren, samenwerken, creatief denken en zelfvertrouwen. Daar hebben kinderen hun hele leven profijt van.