‘Museum op z’n kop’ – Studio Dondersteen

Meneer B. heeft ander werk! Hij mag de wacht houden bij de kostbare museumstukken in het Museum van de Vergeten Tijd. Vanavond is zijn eerste avond in de zaal met belangrijke voorwerpen uit de wereldgeschiedenis. Hij mag het Ei van Columbus bewaken, de Wijnkan van Odysseus, de Hoed van Buffalo Bill en de Hamer van […]

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Peter Peper – IJsbeerINC.

60 +15 min. nagesprek
Jorrit en Yalan willen graag een ‘rijsttafel’ maken, maar weten niet hoe… Wat nu? Plotseling verschijnt Peter Peper, een piraat uit lang vervlogen tijden. Hij neemt hen mee op reis door de tijd. Ze varen over woeste oceanen, raken de weg kwijt en spoelen aan op het eiland Banda. Ze klauteren over rotsen van gember […]

Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]

Boekenzoekspel Ganzenbord

Het boekenzoekspel wordt gespeeld als een soort ganzenbord waarbij de leerlingen ook allerlei opdrachten moeten uitvoeren en op zoek moeten gaan naar verschillende soorten boeken in de bibliotheek. Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen. Het bibliotheekbezoek duurt maximaal 60 minuten.

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Met de klas naar het theater

60 minuten
De kinderen worden als artiesten ontvangen bij Rho Toneel in Numansdorp. Ze mogen over de rode loper naar binnen. Daar zien ze wat een theater is; er hangen rondom gordijnen, er branden theaterlampen, er staat een decor en er liggen kostuums klaar. Frieda (vakdocent theater en oprichter Rho Toneel) geeft een korte rondleiding en de […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Beweegkriebels

Peuters en kleuters vinden het heerlijk om te kunnen bewegen en zijn van nature constant in beweging. Door veel te bewegen, ontwikkelen ze zich beter. Ze zijn fitter, gezonder en blijer. Daarom bieden wij workshops aan op de kinderopvang en in het basisonderwijs. De workshop Beweegkriebels duurt 45 minuten en hierin worden de kinderen meegenomen […]

Inspiratieworkshop Werken met textiel

Tijdens deze inspiratieworkshop geeft Ankie uitleg over het werken met textiel. Hoe ga je te werk met textiel, wat kun je ermee, hoe kun je op een andere manier kijken en werken? Ankie geeft tips en informatie voor vernieuwende activiteiten met kinderen en collega’s, die gericht zijn op passie in plaats van prestaties.

Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]

Scholing en borging

Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Leraren
Disciplines
  • Filosoferen
Competenties
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Traject van scholing en begeleiding

Begeleiding op school is een effectieve manier om het filosoferen op te starten en op de kaart te zetten. Welke vorm van begeleiding nodig en gewenst is en wat de meest efficiënte inzet is, stemmen we van tevoren af tijdens een persoonlijk gesprek. Op het gesprek volgt een aanbod op maat.

FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende teamtrainingen, inzetbaar tijdens studiedagen, om het filosoferen te leren en te oefenen. Tijdens één of meerdere gastlessen in de klas ervaren de kinderen en de leerkracht het filosoferen in de praktijk.

Co-teaching of coaching geeft de leerkracht een steuntje in de rug bij het leren succesvol te filosoferen. Bijvoorbeeld om te leren de participatie en interactie in de groep te verbeteren, meer verdieping in de gesprekken te brengen of een gesprek mooi af te ronden. Coaching is zowel geschikt voor leerkrachten die starten met filosoferen als voor leerkrachten die al enige tijd bezig zijn.

In [deze video] hoor je hoe leerkrachten het filosoferen in de klas en de begeleiding van FILOSOFEREN OP SCHOOL ervaren.

Het actuele scholingsaanbod van FILOSOFEREN OP SCHOOL vind je op de website.

 

Borging van het filosoferen op school

Na de startfase van training en oefening rijst de vraag hoe het filosoferen een plek krijgt in het curriculum en het schoolprogramma. Ook dat is maatwerk omdat filosoferen verschillende kerndoelen en leerdomeinen beslaat en elke school zijn eigen accenten zal leggen.  Wanneer we deze vragen passend bij de school hebben beantwoord, bestaat er de mogelijkheid om ten behoeve van de kwaliteitsbewaking en continuïteit een jaarlijkse teamtraining en een ronde groepsbezoeken af te spreken.

Een schoolabonnement geeft bovendien niet alleen toegang tot de les- en gespreksmaterialen, maar ook tot verschillende uitgewerkte leerlijnen, ontwikkelpaden en lessenschema’s aansluitend bij schoolmethodes. Er zijn downloads beschikbaar met visueel overzicht, werkbladen, en handleidingen. Er is een voorbeeld-kwaliteitskaart in te zien.  Ook op die manier is zijn continuïteit en kwaliteit gewaarborgd.

 

Aanbieder
Filosoferen
Zelf denken, samen wijzer