Interactieve training vol LEF!

2 of 3 uur
LEF! is een box met 100 improvisatiespellen voor drama en spelend leren in de klas. Je kunt LEF! inzetten bij verschillende vakken, zoals rekenen, taal en burgerschap. Kinderen leren zo spelenderwijs veel meer dan alleen vaardigheden. LEF! staat voor: ⭐ Laat de ander stralen ⭐ Zeg “Ja, en…” ⭐Durf te falen Tijdens een interactieve training vol LEF! (2 of 3 […]

Mensfiguren geinspireerd op Keith Haring

2 lessen van 1 uur
Met verschillende technieken zoals ijzerdraad en klei gaan we aan de slag met het maken van mensfiguren. De leerlingen worden geïnspireerd door Keith Haring en zijn kunst. De leerlingen worden fysiek ook betrokken bij de lessen waardoor hun kunstwerk echt een persoonlijke schat is.

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Training: Digitaal Burgerschap

Digitaal Burgerschap door Bibliotheek Hoeksche Waard Hoe kun je je leerlingen handvatten bieden op het gebied van de digitale samenleving? In andere woorden; hoe zorgen we ervoor dat leerlingen volwaardig digitale burgers zijn? De verzamelterm ‘Digitaal Burgerschap’ staat voor vaardigheden die leerlingen nodig hebben om bewust en verantwoord met hun medemens, internet en sociale media […]

Training: Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs

De lesmethode ‘Creatief Tekenen voor het Basisonderwijs’ van Arne van der Ree bestaat uit veertig tekenopdrachten waar ieder kind in uit kan blinken. De nadruk ligt niet op tekenen maar op het ontwikkelen van creativiteit. Deze methode is voor alle scholen, gratis, beschikbaar gesteld via het CmK. Scholen in de Hoeksche Waard ontvingen in eerdere […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Verzamelen

Terwijl de helft van de groep een rondleiding krijgt door ’t Hof van Assendelft, is de andere helft bezig om met de ogen van een conservator voorwerpen uit de verzameling van het museum te onderzoeken. Natuurlijk wisselen de groepen van activiteit, zodat iedereen een deel van de verzameling heeft gezien. De leerlingen worden zich bewust van […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Scholing en borging

Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Leraren
Disciplines
  • Filosoferen
Competenties
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Traject van scholing en begeleiding

Begeleiding op school is een effectieve manier om het filosoferen op te starten en op de kaart te zetten. Welke vorm van begeleiding nodig en gewenst is en wat de meest efficiënte inzet is, stemmen we van tevoren af tijdens een persoonlijk gesprek. Op het gesprek volgt een aanbod op maat.

FILOSOFEREN OP SCHOOL biedt verschillende teamtrainingen, inzetbaar tijdens studiedagen, om het filosoferen te leren en te oefenen. Tijdens één of meerdere gastlessen in de klas ervaren de kinderen en de leerkracht het filosoferen in de praktijk.

Co-teaching of coaching geeft de leerkracht een steuntje in de rug bij het leren succesvol te filosoferen. Bijvoorbeeld om te leren de participatie en interactie in de groep te verbeteren, meer verdieping in de gesprekken te brengen of een gesprek mooi af te ronden. Coaching is zowel geschikt voor leerkrachten die starten met filosoferen als voor leerkrachten die al enige tijd bezig zijn.

In [deze video] hoor je hoe leerkrachten het filosoferen in de klas en de begeleiding van FILOSOFEREN OP SCHOOL ervaren.

Het actuele scholingsaanbod van FILOSOFEREN OP SCHOOL vind je op de website.

 

Borging van het filosoferen op school

Na de startfase van training en oefening rijst de vraag hoe het filosoferen een plek krijgt in het curriculum en het schoolprogramma. Ook dat is maatwerk omdat filosoferen verschillende kerndoelen en leerdomeinen beslaat en elke school zijn eigen accenten zal leggen.  Wanneer we deze vragen passend bij de school hebben beantwoord, bestaat er de mogelijkheid om ten behoeve van de kwaliteitsbewaking en continuïteit een jaarlijkse teamtraining en een ronde groepsbezoeken af te spreken.

Een schoolabonnement geeft bovendien niet alleen toegang tot de les- en gespreksmaterialen, maar ook tot verschillende uitgewerkte leerlijnen, ontwikkelpaden en lessenschema’s aansluitend bij schoolmethodes. Er zijn downloads beschikbaar met visueel overzicht, werkbladen, en handleidingen. Er is een voorbeeld-kwaliteitskaart in te zien.  Ook op die manier is zijn continuïteit en kwaliteit gewaarborgd.

 

Aanbieder
Filosoferen
Zelf denken, samen wijzer