Droedelen

1 tot 2 uur
Droedelen is een begeleide tekenoefening met veel individuele vrijheid. Met droedelen stimuleert Arne van der Ree het creatief denken en doen van de deelnemer. Het is een goede, vrolijke oefening voor het zelfvertrouwen van zowel kind als volwassene. Tijdens de workshop geeft Arne een korte presentatie van zijn illustratiewerk. Een mooie start om de creativiteit […]

Theaterworkshop (emoties)

60 minuten
Deze workshop is gebaseerd op het prentenboek ‘De dag dat aap woedend was’ van Lucia Scuderi. Frieda (vakdocent theater) bespreekt met de kinderen wat emoties zijn en hoe je die kunt uitbeelden met behulp van gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en stemgebruik. Tijdens deze workshop ervaren de kinderen wat toneelspelen is, maken ze veel plezier met elkaar en […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum. Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft waar nodig toelichting. Een ontdekkingstocht (voor twee leeftijdsgroepen). Het maken van een crea-opdracht, bijv. schilderen op canvas (vanaf […]

Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Schoollidmaatschap Filosoferen op School

Jaarabonnement voor scholen voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt daarmee optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens toegang tot de cursusdocumentatie met achtergrondinformatie […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Boekenzoekspel Ganzenbord

Het boekenzoekspel wordt gespeeld als een soort ganzenbord waarbij de leerlingen ook allerlei opdrachten moeten uitvoeren en op zoek moeten gaan naar verschillende soorten boeken in de bibliotheek. Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen. Het bibliotheekbezoek duurt maximaal 60 minuten.

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Vroeger en nu

Hoe leefde de deftige dame van dit huis vroeger? Hoe werd de was gedaan, gekookt en wat deden de mensen nog meer? Leerlingen gaan in kleine groepjes met een begeleider door de vertrekken op de begane grond. Ze vinden daar iemand die hen helpt om het verschil tussen vroeger en nu te ontdekken aan de […]

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Dieren in de jungle

Lokatie Op school
Duur 1,5 uur
Aantal deelnemers 1 groep of klas
Prijs 150 euro
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Zelfstandig werken
  • Ambacht en instrument
Beschrijving

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op de geschilderd jungle geplakt.

Aanbieder
Tekenen, schilderen en bouwen
Kennismaken met ongebruikelijke materialen en technieken en daarna trots naar huis.