Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Informatie en aanmelding via educatie@museumhw.nl CKV: In beide […]

Songwriting

1,5 lesuur
Door middel van handige tips en tricks maak je een start als songwriter. Je leert je eerste idee uit te werken tot een volwaardige tekst. Het schrijven van een eigen tekst aan de hand van je gevoel en ideeën draagt bij aan zelfontplooiing en -ontwikkeling van leerlingen. Samenwerken aan een tekst om een maatschappelijke kwestie […]

Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

Kunstenaar in de klas

60 minuten
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken? De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Dans in Thema

3 kwartier tot 1 uur
Met dansante bewegingen ontdekken hoe je kunt verplaatsen in de ruimte. Ruimte van het lichaam en de ruimte om je heen.

Inspiratieworkshop Werken met textiel

Tijdens deze inspiratieworkshop geeft Ankie uitleg over het werken met textiel. Hoe ga je te werk met textiel, wat kun je ermee, hoe kun je op een andere manier kijken en werken? Ankie geeft tips en informatie voor vernieuwende activiteiten met kinderen en collega’s, die gericht zijn op passie in plaats van prestaties.

De Baron die Alles Verzon – Studio Dondersteen

Ergens in een klein en verlaten theater loopt een mannetje binnen. Het is de directeur. Het theater is rijp voor de sloop en aan hem de taak om het laatste decor en het aangevreten script op te ruimen… Tot zijn verbazing ontdekt hij ineens publiek op de tribune! Hij wil de mensen niet teleurstellen en […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Schoollidmaatschap Filosoferen op School

Jaarabonnement voor scholen voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt daarmee optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens toegang tot de cursusdocumentatie met achtergrondinformatie […]

Bolleke

Als Bolleke geboren wordt, dan gebeurt dat met een geweldige knal. Ze rolt daarna verbaasd van de ene ontmoeting in de andere. Overal zijn dingen die net zo rond zijn als zij. Maar al die dingen weten precies waar ze goed in zijn. Of waarvoor ze zijn gemaakt. Of waar ze thuishoren. Bolleke niet. Ze […]

‘Museum op z’n kop’ – Studio Dondersteen

Lokatie Op school
Duur 45 minuten
Aantal deelnemers vanaf 100
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Theater
Competenties
  • Beleven
Beschrijving

Meneer B. heeft ander werk! Hij mag de wacht houden bij de kostbare museumstukken in het Museum van de Vergeten Tijd. Vanavond is zijn eerste avond in de zaal met belangrijke voorwerpen uit de wereldgeschiedenis. Hij mag het Ei van Columbus bewaken, de Wijnkan van Odysseus, de Hoed van Buffalo Bill en de Hamer van Thor, om er maar een paar te noemen. Hij doet natuurlijk vreselijk zijn best!

Als hij ontdekt dat één van de schilderijen aan de muur scheef is komen te hangen, probeert hij dit natuurlijk onmiddellijk op te lossen. Dat is het begin van een hilarisch avontuur vol met onverwachte wendingen, waarbij zowel historische feiten als persoonlijke herinneringen van Meneer B. door elkaar heen lopen. Een hilarische duik in het verleden, met veel maffe momenten en muziek.

Op een lichte en luchtige manier met veel humor zien we Meneer B. worstelen met de tijd en zijn eigen geheugen. De voorstelling gooit alle tijden door elkaar, zowel de historische feiten als de persoonlijke herinneringen van Meneer B. Dit levert een hilarische en tegelijkertijd ontroerend beeld op van een man die volledig de weg kwijt is, maar door zijn improvisatievermogen weet te overleven.

Prijs
700 euro (100 leerlingen) en 1150 euro (200 leerlingen) - excl. 9% BTW, incl. reiskosten.

Aanbieder
Theater
Een frisse, nieuwe blik op de werkelijkheid