Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden ze verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje en dan: Luisteren naar het verhaal “van een kabouter die niet met vakantie wilde” Spelen in een van de hoeken: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De meccanospeeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek met David de kabouter De knutseltafel Naar hartenlust kunnen ze zich […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft de nodige toelichting. Een ontdekkingstocht voor twee leeftijdsgroepen: Voor kinderen van 10 jaar en ouder Het maken van […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die ze passeren moet een opdracht vervuld worden. Doen ze alles goed, gaan ze naar huis met een heus kabouterdiploma! Ze kunnen zelfs een knapzak kopen met inhoud om onderweg wat te drinken en […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

In en om het museum kun je een interessante speurtocht doen om allerlei interessante dingen van de landbouw te ontdekken. De gidsen kunnen je alles vertellen hoe de gewassen in het verleden en nu geteeld worden en zeker ook heel belangrijk : ze kunnen je ook haarfijn vertellen welke gewassen voor de menselijke consumptie en […]

Workshop Gitaar

Een workshop gitaar??? Kan dat in anderhalf uur??? Ja dus! Het is vooral een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren! Er worden simpele oefeningen gedaan, het gaat dan vooral om samenwerken en luisteren naar elkaar. Je moet echt hetzelfde doen om de boel niet in een chaos te laten eindigen. Ook deze […]

Workshop Djembé

60 minuten (of langer als het leuk is)
Via de digitale snelweg horen we de geïnteresseerden denken; “Ja maar dat weten we nu wel!!” Via dezelfde snelweg kunnen we melden dat zulks bepaald niet het geval is!! Het waarom? Vrij simpel……de kinderen hebben nog niet eerder een workshop djembé van De Vrolijke Nood gehad! De workshop staat niet in het teken van wat […]

Workshop Loopen

Een looper (spreekt men uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten en datgene wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen.

Coco kan het

Vandaag is de grote dag. Alle babyvogels gaan voor de allereerste keer vliegen. Maar Coco durft niet. Ze wil veilig in haar nestje blijven, bij mama. Misschien wil Coco wel als wij haar helpen? Ga je mee op avontuur? Een gezellige, interactieve voorstelling, met fijne klanken en gezellige liedjes. Bekijk ook dit filmpje.    

Mission Symphonic – Kraak de code

Na drie succesvolle Mission Symphonics is het tijd voor een nieuwe editie vol met nieuwe muziek en een nieuw spannend verhaal, zowel online als offline in de zaal. Iets met het kraken van een muzikale code… Met het muziekproject Mission Symphonic maken leerlingen van groep 7/8 kennis met de wereld van de klassieke muziek. Samen […]

Kunstenaar in de klas

Aanbieder Nijbroek Art
Lokatie Op school
Duur 60 minuten
Aantal deelnemers Klas
Prijs 100 euro per klas
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Ambacht en instrument
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken?

De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als kunstenaar. Ook vertelt Steve door welke andere kunstenaars hij geïnspireerd is en welke technieken zij gebruikten. Zo zijn er bijvoorbeeld de twee leden van de COBRA-groep Karel Appel en Corneille. Misschien wel de grootste inspiratiebronnen van Steve. Appel schilderde impulsief met grote kwasten terwijl Corneille soms heel beheerst en gedetailleerd te werk gaat maar allebei schilderen ze heel herkenbaar. Een andere inspiratie bron is Jackson Pollock. Hij spetterde en gooide met verf en toch kon hij er één mooie harmonie van maken. Een techniek die Steve ook wel eens gebruikt. Nog een inspiratiebron: Juan Miro. Hij schilderde willekeurig. Zet je potlood op het doek en ga over het papier bewegen zonder erbij na te denken. Daarna krijgen alle vormpjes een kleur. Dat Lijkt heel gemakkelijk maar is moeilijker dan je denkt.

De kinderen kunnen hun vragen stellen, maar het wordt nog leuker als de kinderen zelf of samen met Steve een kunstwerk gaan maken. Dat kan individueel, in groepjes of klassikaal.

Als we klaar zijn laten we het werk aan elkaar zien en lichten toe hoe het kunstwerk tot stand is gekomen.
Aanbieder
Beeldende kunst en illustratie
Let’s make the world Happy and Colorful.