Scholing en borging

Traject van scholing en begeleiding Begeleiding op school is een effectieve manier om het filosoferen op te starten en op de kaart te zetten. Welke vorm van begeleiding nodig en gewenst is en wat de meest efficiënte inzet is, stemmen we van tevoren af tijdens een persoonlijk gesprek. Op het gesprek volgt een aanbod op […]

Streetdance VO

60 of 90 minuten
De leerlingen leren na een stevige warming-up een toffe en stoere choreografie aan zoals je die ook ziet in videoclips. De workshop wordt gegeven in de dansschool van DancingWise, L.J. Costerstraat 7 te Oud-Beijerland.

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Stopmotion met LEGO

Verzin samen in een groepje een spannend verhaal en film dit door middel van een Stop motion video app (Stikbot) met in de hoofdrol Lego poppetjes. Dit programma kan online, in de klas of in de Bibliotheek worden uitgevoerd met of zonder green screen. Het programma bestaat uit een storyboard format, iPads, green screen en […]

Droedelen

1 tot 2 uur
Droedelen is een begeleide tekenoefening met veel individuele vrijheid. Met droedelen stimuleert Arne van der Ree het creatief denken en doen van de deelnemer. Het is een goede, vrolijke oefening voor het zelfvertrouwen van zowel kind als volwassene. Tijdens de workshop geeft Arne een korte presentatie van zijn illustratiewerk. Een mooie start om de creativiteit […]

Met de klas naar het theater

60 minuten
De kinderen worden als artiesten ontvangen bij Rho Toneel in Numansdorp. Ze mogen over de rode loper naar binnen. Daar zien ze wat een theater is; er hangen rondom gordijnen, er branden theaterlampen, er staat een decor en er liggen kostuums klaar. Frieda (vakdocent theater en oprichter Rho Toneel) geeft een korte rondleiding en de […]

Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Peter Peper – IJsbeerINC.

60 +15 min. nagesprek
Jorrit en Yalan willen graag een ‘rijsttafel’ maken, maar weten niet hoe… Wat nu? Plotseling verschijnt Peter Peper, een piraat uit lang vervlogen tijden. Hij neemt hen mee op reis door de tijd. Ze varen over woeste oceanen, raken de weg kwijt en spoelen aan op het eiland Banda. Ze klauteren over rotsen van gember […]

Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]
Contact Info
Telefoon: 06 - 814 497 14
Verhalenschenker
Taal en verhaal

Nico van Lent is opgeleid aan de Vertelacademie in Utrecht en aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Lier (België). Hij vertelt sinds 2012 op scholen, in musea, in bibliotheken, op festivals en bij mensen thuis. Zijn verhalen verbinden mensen, geven stof tot nadenken, bemoedigen en houden een spiegel voor. Daarnaast verrijken verhalen de taalkennis.

Nico vertelt verhalen waarmee hij kinderen in een taalbad onderdompelt. Het verhaal kan aansluiten bij een thema (bijvoorbeeld tijdens de Kinderboekenweek) waarna de leerkracht er zelf verder mee aan de slag kan gaan. Het verhaal kan ook direct na afronding besproken worden met de kinderen, zodat zij kunnen reflecteren op het verhaal en de (keuzes van) de personages. Ook kan het verhaal onderdeel zijn van een workshop ‘verhalen vertellen’.

Maak kennis met Nico via dit filmpje.

Een verhaal is een geschenk. Het schenkt een beleving, een emotie. Ik ben verhalenschenker.

Aanbod

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]