‘Museum op z’n kop’ – Studio Dondersteen

Meneer B. heeft ander werk! Hij mag de wacht houden bij de kostbare museumstukken in het Museum van de Vergeten Tijd. Vanavond is zijn eerste avond in de zaal met belangrijke voorwerpen uit de wereldgeschiedenis. Hij mag het Ei van Columbus bewaken, de Wijnkan van Odysseus, de Hoed van Buffalo Bill en de Hamer van […]

Workshop Cajón

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Fanny en Nannerl take of!

Ken je dat? Dat je oudere broer of zus alles mag? Of dat je kleine broertje of zusje altijd het schattigst wordt gevonden? Bloedirritant! Zo denken Nannerl Mozart en Fanny Mendelsohn daarover. Zij maken net zulke mooie muziek als hun broertjes en toch krijgen die jongens alle aandacht. Vandaag komt daar verandering in! Fanny & […]

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Kunstenaar in de klas

60 minuten
Kan je een echte kunstenaar herkennen? Loopt hij heel de dag met een penseel en schilderdoek in zijn handen. En wat is trouwens het verschil tussen een penseel en een kwast? Wat heb je allemaal nodig om een kunstwerk te maken? De workshop/kunstles begint met een korte introductie, Steve vertelt iets over zijn beroep als […]

Mission Symphonic

Mission Symphonic bestaat uit verschillende onderdelen waarin leerlingen kennis maken met symfonische muziek. De missie start online in de klas met het bekijken van een serie filmpjes over de muziekstukken. Bij de volgende stap gaan de leerlingen via de online methode van ZangExpress muziek uit de missie oefenen. Tenslotte komt de hoofdmissie: de voorstelling in […]

Positive Vibes

1 tot 2 uur - op maat
Positive Vibes is een mix van drama-oefeningen en NLP, een communicatiemodel voor het verkennen van ongekende mogelijkheden. Deze werkwijze is bedoeld om diverse onderwerpen op het gebied van communicatie, sociale en emotionele vaardigheden en groepsdynamica spelenderwijze aan te pakken. Zo wordt gewerkt met kennismaken, jezelf uiten met (lichaams)taal, waarnemen en interpreteren, kijken naar perspectieven en […]

Happy stone

In de Happy stone les gaan we in op wat de kinderen belangrijk vinden in de wereld. Is er bijvoorbeeld een boodschap die ze mee willen geven aan andere? Of is er iets wat ze heel waardevol vinden? Met verf beschilderen we de happy stone.

Schoollidmaatschap Filosoferen op School

Jaarabonnement voor scholen voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt daarmee optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens toegang tot de cursusdocumentatie met achtergrondinformatie […]

Workshop Cajón

Duur 45-60 min.
Aantal deelnemers 6 tot 25
Prijs n.o.t.k.
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Muziek
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
  • Reflecteren
Beschrijving

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat samen muziek maken een gunstige uitwerking heeft op sociale- en cognitieve vaardigheden is drummen op de cajón uitdagend en vooral te gek om te doen!

De cajón is een percussie-instrument dat klinkt als een drumstel. Zittend op de cajón bespeel je deze drumkist. Door met de handen op verschillende plekken op het instrument te drummen, creëer je verschillende klanken. De drumkist laat zich makkelijk bespelen, is laagdrempelig en is daardoor voor iedereen toegankelijk.

Omdat eigen inbreng van de leerling belangrijk is, wordt de creativiteit en het creërend vermogen aangesproken. Iedere deelnemer wordt aangemoedigd om keuzes te maken en daarbij te reflecteren. Raoul vraagt de individuele leerling om een drumstuk voor te spelen, om te beginnen of om 'dirigent' te zijn. Presentatie van zichzelf, maar ook met de groep is een belangrijk onderdeel van de workshop.

Opbrengsten

Afhankelijk van het aantal lessen heeft de leerling kennisgemaakt met het bespelen van de cajón en is in staat zelfstandig verschillende ritmes te spelen. Ritmisch voelen, denken en tellen. De groep is in staat een korte presentatie te geven voor een publiek. Belangrijke factoren binnen deze les(sen) zijn:

  • samenspelen
  • (naar elkaar) luisteren en elkaar aanvullen
  • het stimuleren van muzikale creativiteit
  • presenteren
  • veel plezier maken
Aanbieder
Muziek
Muziek geeft je vleugels, maakt emoties los en is overal om ons heen. Muziek is een universele taal, een prachtig communicatiemiddel. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, of je uit oost, west, noord of zuid komt, muziek maakt geen onderscheid, muziek verbindt.