The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Meneertje Rood Geel Blauw – De Vliegende Koffer

Meneertje Zwart staat voor een nieuw doek. Wat zal hij vandaag schilderen? Meneertje Wit komt erbij, maar die wil van geen kleur weten. Kunnen de Meneertjes Rood Geel Blauw voor inspiratie én kleur zorgen? Wat gebeurt er in het hoofd van een schilder? In Meneertje Rood Geel Blauw (4+) gaat het om kleur en de zoektocht ernaar. […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Kriebelbeesten

In deze workshop duiken de leerlingen in het werk van modernisten zoals Chagall, Appel en Constant. Ze bestuderen hoe deze kunstenaars grote en kleine dieren op het doek weergaven. Daarna gaan ze zelf aan de slag. De leerlingen maken kennis met of versterken hun technieken in werken met textiel: ontwerpen, binden, knopen, vullen en versieren. […]

Tapdance en Body drumming

Deze activiteit kan als eenmalige kennismakingsworkshop aangeboden worden, maar ook als lessenserie van maximaal 10 lessen waarin gewerkt wordt aan een choreografie. De leerlingen gaan spelenderwijs aan de slag met ritmes met de voeten. Ze krijgen tapdance schoenen te leen en leren de techniek van het tapdansen. Aangevuld met Body drumming (ritmisch klappen op het […]

Workshop Rap

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven […]

Dieren in de jungle

De helft van de groep schildert onder begeleiding van Sandra een jungle. Er is aandacht voor kleuren mengen, licht/donker, veraf/dichtbij, groot/klein. De andere helft maakt onder begeleiding van Ginny een dierenstempel van reliëf behang en drukt deze af met de meegebrachte drukpers. Daarna worden de groepen gewisseld. Als afsluiting worden de afdrukken en stempels op […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Workshop Cajón

Duur 45-60 min.
Aantal deelnemers 6 tot 25
Prijs n.o.t.k.
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
  • Onderbouw Voortgezet Onderwijs
  • Bovenbouw Voortgezet Onderwijs
Disciplines
  • Muziek
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Ambacht en instrument
  • Presenteren
  • Reflecteren
Beschrijving

In deze workshop leer je drummen op de cajón, ga je aan de slag met basistechniek, ritmes, samenspelen, improviseren en componeren. Het weghalen van drempels om jezelf te durven presenteren, het stimuleren van vertrouwen in het eigen kunnen en de overweldigende kracht van samenspel ervaren, zijn belangrijke doelstellingen in deze workshop. Naast het feit dat samen muziek maken een gunstige uitwerking heeft op sociale- en cognitieve vaardigheden is drummen op de cajón uitdagend en vooral te gek om te doen!

De cajón is een percussie-instrument dat klinkt als een drumstel. Zittend op de cajón bespeel je deze drumkist. Door met de handen op verschillende plekken op het instrument te drummen, creëer je verschillende klanken. De drumkist laat zich makkelijk bespelen, is laagdrempelig en is daardoor voor iedereen toegankelijk.

Omdat eigen inbreng van de leerling belangrijk is, wordt de creativiteit en het creërend vermogen aangesproken. Iedere deelnemer wordt aangemoedigd om keuzes te maken en daarbij te reflecteren. Raoul vraagt de individuele leerling om een drumstuk voor te spelen, om te beginnen of om 'dirigent' te zijn. Presentatie van zichzelf, maar ook met de groep is een belangrijk onderdeel van de workshop.

Opbrengsten

Afhankelijk van het aantal lessen heeft de leerling kennisgemaakt met het bespelen van de cajón en is in staat zelfstandig verschillende ritmes te spelen. Ritmisch voelen, denken en tellen. De groep is in staat een korte presentatie te geven voor een publiek. Belangrijke factoren binnen deze les(sen) zijn:

  • samenspelen
  • (naar elkaar) luisteren en elkaar aanvullen
  • het stimuleren van muzikale creativiteit
  • presenteren
  • veel plezier maken
Aanbieder
Muziek
Muziek geeft je vleugels, maakt emoties los en is overal om ons heen. Muziek is een universele taal, een prachtig communicatiemiddel. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, of je uit oost, west, noord of zuid komt, muziek maakt geen onderscheid, muziek verbindt.