Workshop Gitaar

1,5 uur
Gitaar leren spelen in anderhalf uur, dat kan! Deze workshop is een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren. Er worden simpele oefeningen gedaan, met de nadruk op samenwerken en luisteren naar elkaar. Tegen het einde van de workshop spelen de leerlingen gezamenlijk één akkoord spelen (een samenklank van drie of meer tonen) […]

Olli begint een orkest

Op een dag trekt Olli met zijn trompet erop uit. Hij gaat op reis en droomt ervan om een groot orkest te beginnen. Onderweg ontmoet hij andere muzikanten die elkaar niet kunnen verstaan, maar er is een taal die ze allemaal spreken: de taal van muziek. Muziek verbindt niet alleen hun vriendschap maar verovert ook […]

Ik speel, dus ik ben!

60 minuten
In deze theaterworkshop kiezen leerlingen hun eigen rol vanuit een koffer vol kostuums en attributen. De kinderen maken onder begeleiding van Frieda (vakdocent theater) kennis met toneelspel en leren vanuit improvisatiespel creatief gebruik te maken van decor, kostuums en attributen. De leerlingen leren elkaar via toneelspel op een andere manier kennen, ontdekken talenten van zichzelf […]

Scholing en borging

Traject van scholing en begeleiding Begeleiding op school is een effectieve manier om het filosoferen op te starten en op de kaart te zetten. Welke vorm van begeleiding nodig en gewenst is en wat de meest efficiënte inzet is, stemmen we van tevoren af tijdens een persoonlijk gesprek. Op het gesprek volgt een aanbod op […]

Lessenreeks Musical: toneel, zang en dans

Tijdens een lessenreeks wordt meer uitgebreid gewerkt aan de drie musicaldisciplines; zingen, dansen en toneelspelen. De onderbouwleerlingen gaan met hun fantasie aan de slag en gebruiken hiervoor diverse muziekstijlen en verkleedspullen. De midden- en bovenbouwleerlingen gaan aan de slag met liedjes en toneelteksten.

Musical (coaching)

De eindmusical. Voor de één iets om naar uit te kijken voor de ander erg spannend. Hoe zorg je ervoor dat iedereen tot zijn recht komt? Frieda (ervaren vakdocent theater en regisseur) komt kijken bij een musicalrepetitie op school. Jullie spelen de scènes en ontvangen waardevolle feedback. Aan het eind van de les ken je […]

De Wenteltoren – Theatergroep Knars

In torenflat de Wenteltoren wonen zes eigenaardige types. Ze horen, zien en denken van alles over elkaar, maar praten doen ze weinig. Zonder het te weten helpen ze elkaar en werken ze elkaar tegen. De warme pizzaoven van de onderbuurman droogt de was bij de bovenbuurvrouw en haar waslijn trekt continu de stoel van de […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Workshop Rap

In de workshop Rap beginnen we met een stukje geschiedenis over hiphop en rap. Zo weten de leerlingen vanuit welke context we werken. Vervolgens gaan we dieper in op de technische kant waarbij o.a. rijm, ritme, metrum ter sprake komen. Daarna kunnen de deelnemers (zelfstandig of in kleine groepjes) aan de slag met het schrijven […]

Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden de kinderen verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje. Daar luisteren ze naar het verhaal Van een kabouter die niet met vakantie wilde. Vervolgens kunnen de kinderen vrij spelen in één van de hoeken rond de kabouterwereld van Rien Poortvliet: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De Meccano-speeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

Weerspiegeling

Aan de hand van foto’s bekijken we hoe een weerspiegeling in water eruit ziet. Wat verandert er aan het originele beeld? Hoe zou je dit kunnen bereiken met verf? De kinderen ontworpen vervolgens zelf met behulp van gekleurd papier, in de vorm van een collage, een rijtje huizen. Deze huizen schilderen ze in spiegelbeeld na.
Contact Info
Telefoon: 06-206 829 83
RHO Toneel
Theater

Rho Toneel is een kleinschalig en sfeervol theater in Numansdorp waar toneellessen en jeugdtheatervoorstellingen worden georganiseerd met als doel: talent op het gebied van theater een podium bieden in de Hoeksche Waard en de beoefening van podiumkunsten stimuleren bij kinderen.

Frieda (oprichter) zegt hierover: “Ik ben Rho Toneel gestart met het idee een podium in de Hoeksche Waard te creëren waar kinderen welkom zijn zich te laten raken en verwonderen door theater. Een gezellige plek, dichtbij huis, waar je kunt: spelen, beleven, ontmoeten en groeien.”

Als theaterdocent en regisseur (Academie voor Theater – afstudeerjaar 2013) is zij expert in het ontwikkelen en uitvoeren van cultuur-educatieve theaterprojecten voor zowel PO als VO. Met haar inspirerende workshops laat zij kinderen op een plezierige manier kennismaken met theater en geeft zij leerkrachten handvatten hoe je vakoverstijgend kunt werken met (toneel)spel.

 

Rho toneel geeft je een podium!

Aanbod

Musical (coaching)

De eindmusical. Voor de één iets om naar uit te kijken voor de ander erg spannend. Hoe zorg je ervoor dat iedereen tot zijn recht komt? Frieda (ervaren vakdocent theater en regisseur) komt kijken bij een musicalrepetitie op school. Jullie spelen de scènes en ontvangen waardevolle feedback. Aan het eind van de les ken je […]

Ik speel, dus ik ben!

60 minuten
In deze theaterworkshop kiezen leerlingen hun eigen rol vanuit een koffer vol kostuums en attributen. De kinderen maken onder begeleiding van Frieda (vakdocent theater) kennis met toneelspel en leren vanuit improvisatiespel creatief gebruik te maken van decor, kostuums en attributen. De leerlingen leren elkaar via toneelspel op een andere manier kennen, ontdekken talenten van zichzelf […]

Theaterworkshop (emoties)

60 minuten
Deze workshop is gebaseerd op het prentenboek ‘De dag dat aap woedend was’ van Lucia Scuderi. Frieda (vakdocent theater) bespreekt met de kinderen wat emoties zijn en hoe je die kunt uitbeelden met behulp van gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en stemgebruik. Tijdens deze workshop ervaren de kinderen wat toneelspelen is, maken ze veel plezier met elkaar en […]

Met de klas naar het theater

60 minuten
De kinderen worden als artiesten ontvangen bij Rho Toneel in Numansdorp. Ze mogen over de rode loper naar binnen. Daar zien ze wat een theater is; er hangen rondom gordijnen, er branden theaterlampen, er staat een decor en er liggen kostuums klaar. Frieda (vakdocent theater en oprichter Rho Toneel) geeft een korte rondleiding en de […]