Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum. Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft waar nodig toelichting. Een ontdekkingstocht (voor twee leeftijdsgroepen). Het maken van een crea-opdracht, bijv. schilderen op canvas (vanaf […]

Het kabouterpad op Tiengemeten

Het kabouterpad verbindt het Rien Poortvlietmuseum met het Landbouwmuseum. Met behulp van het kabouterboekje wordt de route afgelegd. Bij elke kabouter die de leerlingen passeren krijgen zij een opdracht. Zijn alle opdrachten vervuld, dan gaan de kinderen naar huis met een heus kabouterdiploma. Deze activiteit is gratis. Er zijn knapzakjes met inhoud te koop om […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

Het Landbouwmuseum Tiengemeten brengt de landbouwmechanisatie van 1920 tot 1955 in beeld. In en om het museum kunnen de leerlingen een speurtocht doen om de landbouw te ontdekken. Een gids vertelt hoe de gewassen door de tijd heen geteeld zijn en wat de verschillen zijn tussen het boeren van vroeger en nu. Ook laat de […]

Bezoek kabouterzolder

Op de kabouterzolder worden de kinderen verwelkomd door kabouter Spruiteprak en zijn vrouwtje. Daar luisteren ze naar het verhaal Van een kabouter die niet met vakantie wilde. Vervolgens kunnen de kinderen vrij spelen in één van de hoeken rond de kabouterwereld van Rien Poortvliet: De leeshoek De speelhoek Het kabouterspeelhuis De Meccano-speeltuin De kabouterspeelboot De dvd-hoek […]

Workshop Gitaar

Gitaar leren spelen in anderhalf uur, dat kan! Deze workshop is een kennismaking met het instrument waarbij we ook serieus musiceren. Er worden simpele oefeningen gedaan, met de nadruk op samenwerken en luisteren naar elkaar. Tegen het einde van de workshop spelen de leerlingen gezamenlijk één akkoord spelen (een samenklank van drie of meer tonen) […]

Workshop Djembé

De workshop Djembé staat in het teken van echt leuk muziek maken met elkaar. Muziek moet vooral plezier zijn, want wat leuk is onthoud je. De sessies zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen en binnen een kwartier tot twintig minuten een simpel ritme ontstaat. Als het ritme staat, gaan we serieus los. Het […]

Workshop Loopen

Een looper (spreek uit als loeper) is een digitaal apparaat waarmee je geluiden kunt opnemen, van stemmen tot muziekinstrumenten. Wat je opneemt blijft zich vervolgens herhalen. Daar overheen kun je weer opnieuw geluiden opnemen, bijvoorbeeld beatboxen en het nabootsen van andere instrumenten. Op die manier ontstaan bijzondere muziekstukken. De stem is ons enige echt eigen […]

Coco kan het

Vandaag is de grote dag. Alle babyvogels gaan voor de allereerste keer vliegen. Maar Coco durft niet. Ze wil veilig in haar nestje blijven, bij mama. Misschien wil Coco wel als wij haar helpen? Ga je mee op avontuur? Een gezellige, interactieve voorstelling, met fijne klanken en gezellige liedjes. Bekijk ook dit filmpje.    

Mission Symphonic – Kraak de code

Na drie succesvolle Mission Symphonics is het tijd voor een nieuwe editie vol met nieuwe muziek en een nieuw spannend verhaal, zowel online als offline in de zaal. Iets met het kraken van een muzikale code… Met het muziekproject Mission Symphonic maken leerlingen van groep 7/8 kennis met de wereld van de klassieke muziek. Samen […]

Projectfinanciering

Cultuuraanbieders, culturele organisaties en scholen kunnen op diverse manieren geld aantrekken om projecten te financieren. Mogelijkheden zijn:

  • subsidie aanvragen bij landelijke, regionale of lokale overheden;
  • werven bij ideële fondsen;
  • crowdfunding, sponsorloop of andere inzamelingsacties bij particulieren;
  • sponsering aantrekken bij bedrijven of serviceclubs.

Landelijke en lokale subsidies

Actuele landelijke subsidieregelingen zijn te vinden bij het Fonds voor Cultuurparticipatie: www.cultuurparticipatie.nl/subsidie-aanvragen

De lokale uitvoering van de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit, die ondersteund wordt door zowel de landelijke overheid als de gemeente Hoeksche Waard, ligt bij Bibliotheek Hoeksche Waard en het Kunstgebouw. CmK ondersteunt scholen en aanbieders bij het ontwikkelen van leerlijnen, deskundigheidsbevordering in het onderwijs en de uitvoering van projecten. www.cultuurhw.nl/contact/

Lokale cultuursubsidies vind je bij de gemeente Hoeksche Waard:
www.gemeentehw.nl/direct-regelen/belastingen-en-subsidies

Voor individuele leerlingen die ondersteuning nodig hebben voor cultuurparticipatie en cultuureducatie is er het Jeugdfonds Sport en Cultuur. Scholen of cultuuraanbieders kunnen een aanvraag doen voor hun leerling(en).

Subsidieregelingen en fondsen kennen specifieke doelen, voorwaarden en criteria. Het is belangrijk om eerst te bekijken of je project of organisatie hierbinnen vallen. Subsidieregelingen hebben over het algemeen lange aanvraag- en behandeltijden en vaste indiendata. Ook zijn er meestal formats of formulieren te downloaden voor je projectplan of aanvraag.

Fondsen

De meest bekende fondsen voor cultuurprojecten zijn:

Prins Bernhard Cultuurfonds: www.cultuurfonds.nl/aanvragen

VSB Fonds: www.vsbfonds.nl/kunst-cultuur

Stichting Doen: www.doen.nl/aanvraag-doen

BankGiroLoterij Fonds: www.bankgiroloterijfonds.doen.nl

Oranjefonds: www.oranjefonds.nl/geld-aanvragen

Subsidiefonds Streekcentrum Hoeksche Waard: www.subsidiefondshw.nl/subsidiefonds

Daarnaast zijn er vele andere, kleinere fondsen. Je vindt deze bijvoorbeeld in het (online) Fondsenboek (in te zien op het kantoor van CmK).

Geld inzamelen bij particulieren

Particulieren zijn voor educatieprojecten een belangrijke bron van inkomsten. Scholen, verenigingen en instellingen hebben al snel een grote groep betrokken particulieren die je kunt benaderen voor een financiële bijdrage. Hoe pak je dat aan?

  • Breng in kaart wie je mogelijke donateurs zijn: leerlingen, ouders, familie, vrienden, bekenden, buurtbewoners;
  • Maak een inschatting welke individuele bijdrage je redelijkerwijs kunt verwachten;
  • Denk na over de beste manier om deze mensen te benaderen: via social media, de schoolnieuwsbrief, een brief of poster;
  • Denk na over een tegenprestatie: een sponsorloop, een lesmarathon, een cadeautje, een vrijkaartje.

Natuurlijk kunnen je activiteiten zelf inkomsten genereren, zoals kaartverkoop bij een voorstelling, de catering bij een feest, een boekje bij een project of een kunstveiling.

Je kunt (een bredere groep) particuliere financiers via crowdfunding aansporen tot een financiële bijdrage aan je project. Hiervoor zijn diverse platforms te vinden. Let er wel op dat deze platforms niet gratis zijn.

Sponsoring

Sponsoring is financiële of materiële steun van particuliere organisaties of het bedrijfsleven, meestal in ruil voor een tegenprestatie zoals reclame. Materiele steun kan bijvoorbeeld bestaan uit korting op aankopen, het beschikbaar stellen van gebouwen of faciliteiten, gratis catering of drukwerk. Sponsorende ondernemers kunnen ouders zijn van de school of bedrijven uit de buurt.

Lokale banken of supermarkten hebben soms een beleid ten aanzien van het ondersteunen van kleine maatschappelijke initiatieven. Denk verder ook eens aan serviceclubs zoals Rotery of Lions.

Let erop dat sponsoring van het onderwijs aan overheidsregels is gebonden en niet mag indruisen tegen het schoolbeleid.