Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Streetdance PO

60 minuten
Leer met de hele klas een toffe dans aan zoals je die ook ziet in videoclips. Dansen verbindt ons met onszelf en elkaar, het draagt bij aan meer zelfvertrouwen en geeft plezier! Na een goede warming-up gaan we aan de slag met een choreografie en we sluiten af met een dansspel. De workshop wordt gegeven […]

Eigen Feestje!

Bij Eigen Feestje! Gaan de leerlingen in groepen aan de slag met het conceptualiseren en maken van hun eigen feestdag. Tijdens de workshop (of lessenserie) denken we na over het eten, de kleding, de activiteiten en de versiering die past bij hun feestdag. Na een grote brainstorm werken we onderdelen van de feestdagen uit, door […]

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Recycleworkshops

In de Kunstbus werken we met materialen van lokale ondernemers. Via Stichting De Uitdaging zijn wij verbonden met waanzinnige ondernemers. Zo kunnen we ook mensen bewust maken van duurzaamheid en de omgang met materialen. Van overgebleven resthout maken wij een schilderij of we handletteren er een gedicht op. Seizoensgebonden kleding uit de modewinkel gebruiken we voor […]

Filosoferen over kunst

Een filosofische groepsdialoog over kunst. De leerlingen maken kennis met het filosoferen en onderzoeken samen het wonderlijke fenomeen kunst. Tijdens de workshop ontdekken de leerlingen verschillende (nieuwe) kunstwerken en kunstvormen. We sluiten af met een creatieve verwerking.

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Informatie en aanmelding via educatie@museumhw.nl CKV: In beide […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

De bekendheid van een groot deel van de Nederlandse bevolking met de herkomst van hun voedsel is grotendeels verloren gegaan. Doel van het museum is deze bekendheid te hernieuwen: Op diverse manieren ervaren hoe in de Hoeksche Waard voedsel wordt geproduceerd. De voornaamste producten zijn graan, suikerbieten en aardappelen. De teelt van deze drie producten […]

Jouw silhouet

In deze workshop gaan we het silhouet, de schaduw, van het kinderen omtrekken met licht en een potlood. Dit maakt de activiteit extra persoonlijk. De invulling van het gezicht mogen de kinderen zelf bepalen. Dit kunnen lijnen, vormen of verschillende kleuren zijn. Uiteindelijk knippen we dit uit en plakken we dit op een zwart papier.

De boekeling – Theatergroep Knars

Mevrouw Boekeling is gek is op boeken. Ze heeft een bijzondere stapel boeken, die ze met alle kinderen wil delen. Geen boek is hetzelfde. In haar handen komen de boeken tot leven. Ze veranderen in een auto, een trein, in een appel of een zee vol vissen. Maar er zijn ook eigenwijze boeken die dansen, […]

Het Pratende Toverboekje

Lokatie Op aanvraag
Duur 30 minuten
Aantal deelnemers max 25
Prijs 100
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 1 en 2
  • Groep 3 en 4
Disciplines
  • Theater
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
Beschrijving

Het Pratende Toverboekje is een theatervoorstelling voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud.

In een heel gewoon dorp, staat een heel gewoon huis. En in dat hele gewone huis, woont een heel gewoon gezin. Een heel gewoon meisje met twee hele gewone ouders.

Dit verhaal gaat over dat hele gewone meisje. Nou ja, gewoon? Ja, het meisje is een heel gewoon meisje, maar wat zij meemaakt, dat.. Nou ja, dat is niet zo gewoon. Wat maakt zij dan mee dat niet zo gewoon is?

Aanbieder
Theater
Je eigen creativiteit ontwikkelen