Picasso Portret

Deze les duurt max 1.5 uur.
Geïnspireerd op de kunstenaar Pablo Picasso gaan we aan de slag met verschillende materialen zals karton, tijdschriften, stiften en meer! Met deze materialen kunnen de kinderen zelf hun gezicht samenstellen en invullen met patronen, kleuren en vormen uit tijdschriften of eigen fantasie. Deze les kan verlengd worden door met klei aan de slag te gaan […]

Zoeken en vinden

Wat zag je in een buitenhuis van vroeger? In kleine groepjes zoeken de leerlingen met een foto in de hand naar een voorwerp. Bij dat voorwerp worden vragen gesteld om zo interessante, grappige of mooie dingen van vroeger te ontdekken. Aanvraag en informatie via educatie@museumhw.nl minimaal drie weken van te voren. Opbrengsten Beleven door zelf doen […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Als tak geen thuis is – Theater Lapstok

Sammie ontdekt dat hij er een vreemde gast in zijn boom hangt. Het is Tuur, een wandelend blad. Tuur is op de vlucht voor de brand in zijn bos. Sammie besluit het bibberende blad binnen te laten, maakt een bedje voor hem klaar en zet een extra bord op tafel. Maar dan ontdekt Sammie dat […]

Bezoek Rien Poortvlietmuseum

Voor kinderen vanaf 7 jaar is er veel te beleven bij het Rien Poortvlietmuseum. Een rondleiding door het museum om kennis te nemen van het leven en werken van de vertellende schilder Rien Poortvliet. Een gids geeft waar nodig toelichting. Een ontdekkingstocht (voor twee leeftijdsgroepen). Het maken van een crea-opdracht, bijv. schilderen op canvas (vanaf […]

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Dans in Thema

3 kwartier tot 1 uur
Met dansante bewegingen ontdekken hoe je kunt verplaatsen in de ruimte. Ruimte van het lichaam en de ruimte om je heen.

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Cultuurdate

Voor deze leuke middag, waar we de scholen verbinden met de cultuuraanbieders, bedenken we weer een leuk, verrassend programma. Maak kennis met alle disciplines en ook vooral elkaar. Woensdag 13 maart 2024 14.00 – 17.00 uur Locatie: SBO de Mozaïek, Graaf van Egmondstraat, Oud-Beijerland In 2025 valt de cultuurdate op woensdag 12 maart. Zet hem […]

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]
Contact Info
Telefoon:
Ira en Nina

Ira en Nina. Een jong en creatief duo die samen 1 doel hebben. Kinderen kennis laten maken met verschillende kunstvormen. Beeld, muziek en tekst.

Ira, afgestudeerd creatief therapeute en vormgever geeft al 2 jaar les in de cultuureducatie sector en werkt mee aan community-artprojecten om eenzaamheid te verminderen en richt zich ook op de gezondheidsaspecten van creativiteit. Haar passie is om fantasie te implementeren in het dagelijks leven en kinderen hun eigen ik te laten ervaren door beeldende oefeningen.

Nina is bijna 3 jaar werkzaam als muziekdocent in het primair onderwijs en geeft ook les op muziekscholen. Op het conservatorium heeft zij geleerd over interdisciplinair werken en in haar lessen neemt Nina dan ook graag een uitstap naar een andere kunstdiscipline om deze vervolgens te combineren met muziek. Plezier maken en met elkaar kunst ervaren is het aller belangrijkste!

In de lessen van Ira en Nina is hun doel om kinderen kennis te laten maken met verschillende kunstvormen. Beeld, muziek en tekst. Het uitvinden, onderzoeken, verzinnen, verbeelden en betekenis geven aan een werk staat centraal. Dit uit zich in spelen met instrumenten, verschillende kunsttechnieken en werken met tekst.

In 2024/2025 maken ze onderdeel uit van de Cultuurmix.

Kijk snel op hun aanbod voor leuke, mooie en inspirerende workshops!