Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Dans in Thema

3 kwartier tot 1 uur
Met dansante bewegingen ontdekken hoe je kunt verplaatsen in de ruimte. Ruimte van het lichaam en de ruimte om je heen.

herfstbladeren schilderen

Wij brengen heel veel verschillende gedroogde bladeren mee in de klas. De kinderen maken gaandeweg een mooie compositie door steeds een ander blad om te trekken met oliepastel. Er is aandacht voor vorm, overlapping en bladverdeling. Vervolgens wordt de ontstane compositie ingeschilderd met waterverf.

Het Vieze Vingers Onderzoeksteam

Kan er uit viezigheid ook iets moois ontstaan? Vanuit het Speurteam voor Preventie en Opsporing van Nationale Smerigheid (SPONS) krijgt de klas de opdracht om op zoek te gaan naar de vieste plekken op school. Gekleed als onderzoekers zullen de leerlingen (het Vieze Vingers Onderzoeksteam) de ruimtes op school onder de loep nemen. De leerlingen […]

Songwriting

Door middel van handige tips en tricks maak je een start als songwriter. Je leert je eerste idee uit te werken tot een volwaardige tekst. Het schrijven van een eigen tekst aan de hand van je gevoel en ideeën draagt bij aan zelfontplooiing en -ontwikkeling van leerlingen. Samenwerken aan een tekst om een maatschappelijke kwestie […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Droedelen

1 tot 2 uur
Droedelen is een begeleide tekenoefening met veel individuele vrijheid. Met droedelen stimuleert Arne van der Ree het creatief denken en doen van de deelnemer. Het is een goede, vrolijke oefening voor het zelfvertrouwen van zowel kind als volwassene. Tijdens de workshop geeft Arne een korte presentatie van zijn illustratiewerk. Een mooie start om de creativiteit […]

Circus op school – Kijk eens wat ik kan!

Voor jong en oud blijft het leuk om iets nieuws te leren en te ontdekken wat je kunt. Bij het circus ligt het succes letterlijk voor het oprapen. Alle kleine stapjes zijn de moeite waard om gevierd te worden. Leren is een feest! Tijdens een serie circuslessen valt er veel te leren. Het circus zit […]

Eendagsvliegendinner

Lokatie Op school
Duur 60 tot 120 min
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs €65,- / excl. materiaalkosten.
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Presenteren
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Stel je voor: je bent een eendagsvlieg. Je bent er net, je kijkt om je heen, alles is nieuw. Maar aan het einde van de dag ben je alweer verdwenen. Wat zou jij doen als je wist dat dit je laatste maaltijd was? Hoe zou je die vormgeven? Waar zou je de ingrediënten vandaan halen?

Tijdens het Eendagsvliegendiner stappen de leerlingen in de wereld van de eendagsvlieg. Verkleed als kleine vliegende wezens gaan ze op zoek naar materialen om hun laatste maaltijd te bouwen, bestaand uit restmateriaal. Net als echte vliegen onderzoeken ze hun vondsten door ze tussen hun vingers te wrijven, keihard te zoemen, eraan te ruiken, te observeren en langzaam te verpulveren.

Door te vijlen, knippen en smelten transformeren ze deze materialen tot bijzondere, kunstzinnige gerechten. Op deze manier ontstaat een tijdelijk, fantasierijk diner waarin afval een tweede leven krijgt en vergankelijkheid een creatieve vorm krijgt.

Een speelse en inspirerende workshop waarin leerlingen anders leren kijken naar materialen, transformatie en de kunst van hergebruik.

Aanbieder
Beeldende kunst
“De leerlingen écht als kunstenaars, ontwerpers en avonturiers benaderen.”