Ik in een grote wereld

Ik in een grote wereld. Welke kleur heeft die wereld? Hoe ziet die wereld eruit? Met mixed media gaan de leerlingen aan de slag met het maken van hun eigen wereld.

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Moodboard maken

In deze workshop gaan de kinderen aan de slag met het maken van collages. Dit doen ze door in verschillende tijdschriften te kijken en foto’s/tekeningen of teksten die hen aanspreken eruit te halen. Ook kunnen de kinderen hier zelf een tekening of tekst aan toevoegen. Het doel van deze les is dat de kinderen bezig […]

Max Letterman en de Woordenschat

Maak kennis met Max Letterman, een slimme speurneus die dol is op taal! Hij staat voor zijn grootste avontuur ooit: het oplossen van een geheimzinnig raadsel dat diep verstopt zit in de wereld van taal. Samen met het publiek gaat Max op speurtocht door een grote stad, op zoek naar grappige woorden, verstopte boodschappen en […]

De visualisatie

In de les van de visualisatie is het doel dat de fantasie van de leerlingen loskomt door middel van een aantal verschillende verhalen. Deze gaan de kinderen tekenen op hun eigen manier met het materiaal wat in die les meegenomen wordt. Denk hierbij aan verschillende soorten krijt, kleurpotloden en stiften.

Poppentheatercabaret – Poppentheater Jacobus Wieman

Handje de handschoen, Bout Big en Klier de gier, ze spelen allemaal hun eigen(zinnige) rol in deze cabareteske poppentheatervoorstelling. Op humoristische en onderhoudende manier laat poppenspeler Koos Wieman iedere pop als typetje tot leven komen en laat daarmee zien welke poppenspel technieken er bestaan. De marionet Heks sluit de rij in deze fantasierijke voorstelling. Het […]

Record Your Song

Bart-Jan gaat aan de slag met een groep om een lied te maken van eigen tekst. Tijdens de workshop wordt gekeken hoe het moderne opnameproces werkt. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met zelfgeschreven teksten en zullen zij de opname van hun eigen stemmen gaan ervaren. Opbrengsten De deelnemers leren naar elkaar te luisteren, […]

Workshop Graffiti Sketch

60 minuten
Deze workshop is erop gericht kinderen te leren schetsen. De basis van graffiti letters komen aan bod maar ook technieken als 3d en achtergronden. Het begint met een uitleg over graffiti en hoe ik begonnen ben, daarna gaan we over op de kennis achter graffiti schetsen maken en het bijbehorende beeldmateriaal. Vervolgens gaan zij daar […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Hoe zie jij eruit als je een boom was?

in blokjes duren deze lessen per stuk 1 uur (anders rond de 2.5 uur achter elkaar, voor jonge kinderen wel langer)
Hoe zie jij eruit als je een boom was? Dat is de vraag die ik aan de kinderen stel nadat ik ze verschillende bomen heb laten zien. Heb jij een dikke stam? Heb jij grote takken? Zo stel ik een aantal vragen aan de kinderen. (ik ga het liefst nog naar een groene omgeving met […]

Dans in Thema

3 kwartier tot 1 uur
Met dansante bewegingen ontdekken hoe je kunt verplaatsen in de ruimte. Ruimte van het lichaam en de ruimte om je heen.

The Battle – theaterworkshop

60 minuten
In de workshop “The Battle” ga je vooral aan de slag. Uit met het hoofd, aan met het lijf! Leerlingen en docenten krijgen inzicht in het theater maken met elkaar, met de klas. Zo ontdek je een ander talent!

Eendagsvliegendinner

Lokatie Op school
Duur 60 tot 120 min
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs €65,- / excl. materiaalkosten.
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 3 en 4
  • Groep 5 en 6
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Beeldende kunst en illustratie
Competenties
  • Beleven
  • Creatief denken
  • Kind als kunstenaar
  • Presenteren
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Stel je voor: je bent een eendagsvlieg. Je bent er net, je kijkt om je heen, alles is nieuw. Maar aan het einde van de dag ben je alweer verdwenen. Wat zou jij doen als je wist dat dit je laatste maaltijd was? Hoe zou je die vormgeven? Waar zou je de ingrediënten vandaan halen?

Tijdens het Eendagsvliegendiner stappen de leerlingen in de wereld van de eendagsvlieg. Verkleed als kleine vliegende wezens gaan ze op zoek naar materialen om hun laatste maaltijd te bouwen, bestaand uit restmateriaal. Net als echte vliegen onderzoeken ze hun vondsten door ze tussen hun vingers te wrijven, keihard te zoemen, eraan te ruiken, te observeren en langzaam te verpulveren.

Door te vijlen, knippen en smelten transformeren ze deze materialen tot bijzondere, kunstzinnige gerechten. Op deze manier ontstaat een tijdelijk, fantasierijk diner waarin afval een tweede leven krijgt en vergankelijkheid een creatieve vorm krijgt.

Een speelse en inspirerende workshop waarin leerlingen anders leren kijken naar materialen, transformatie en de kunst van hergebruik.

Aanbieder
Beeldende kunst
“De leerlingen écht als kunstenaars, ontwerpers en avonturiers benaderen.”