Tekenen met de natuur

1,5 uur
Van een klein blad, gevonden op straat, een groots kunstwerk maken? Ja, dat kan! In deze workshop kijken we naar de vorm en structuur van bladeren en vergroten we deze uit tot een onnatuurlijk groot formaat. Met fantasie kleuren we de bladeren, zo benadrukken we de schoonheid van de natuur. Er wordt gewerkt met potlood, houtskool […]

Museumbezoek voor Voortgezet Onderwijs

De thema’s van Museum Hoeksche Waard lenen zich goed voor lesprogramma’s voor middelbare scholieren. Het ontstaan van de Hoeksche Waard, rangen en standen, wonen/leven/werken in de Hoeksche Waard. Scholenbezoek vindt alleen op afspraak plaats, minimaal vier weken van tevoren. In overleg kunnen doel en werkwijze afgesproken worden. Informatie en aanmelding via educatie@museumhw.nl CKV: In beide […]

Planeten in pastel

Na een korte inleiding over planeten en over het gebruik van lichte en donkere kleuren gaan de kinderen aan de slag met pastelkrijt. Ze kleuren cirkels op een gekleurde ondergrond. Deze knippen we uit en plakken we op een groot, donker vel papier.

Educatieve musicalprojecten op maat

De Dutch Junior Musical Academy kan ingezet worden voor diverse (cultuur)educatieve projecten op maat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan workshops of schoolmusicals. De Dutch Junior Musical Academy biedt kinderen lessen in musical, waarbij de focus ligt op kwaliteit en individualiteit. Dans, drama en zang vormen samen het geheel waarin kinderen zich onder professionele begeleiding op hun […]

Boekje maken

De kinderen maken in 3 lessen een boekje. Ze verzinnen, tekenen en schrijven het zelf aan de hand van drie woorden die ze trekken: een hoofdpersoon, een plaats en een actie. Aan de hand van deze drie woorden wordt een verhaal in drie a vijf scenes bedacht. Tijdens deze eerste les tekenen de kinderen alvast […]

Losse ICC-module: over financiën en draagvlak voor cultuureducatie

Wil je meer weten over de mogelijkheden om je cultuurplannen op school te financieren? Of geïnspireerd raken hoe je draagvlak voor cultuureducatie bewerkstelligt op school? Doe dan mee met deze losse ICC-module. De module wordt gegeven door Josje de Regt. Doe je meerdere losse modules? Dan kun je ervoor kiezen om op een later moment […]

Actie in Oost-Leeuwenstein

Museum Hoeksche Waard biedt voor de groepen 7 en 8 een afwisselend programma. De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de Hoeksche Waard en de personages van het museum, zoals de boer en de boerin, de arbeider, de dokter en het schoolkind. Naast de vaste opstelling in Oost-Leeuwenstein zijn er meerdere keren per jaar […]

Picasso’s portret

Tijdens deze les bekijken we kunstwerken van schilder en beeldhouwer Pablo Picasso en laten we zien dat hij veel inspiratie haalde uit de Afrikaanse kunst. Natuurlijk gaan de kinderen ook zelf aan de slag. Van verschillende soorten en kleuren papier bouwen we al tekenend, knippend en plakkend een portret op in de stijl van Pablo […]

Individueel lidmaatschap Filosoferen op School

Individueel abonnement voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl, bestemd voor zzp’ers in onderwijs, cultuureducatie, kinderfilosofie en kindercoaching. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens […]

Rekendans

Jonge kinderen zijn in essentie beweging. Beweging, met name dans, biedt volgens wetenschappelijk onderzoek onnoemelijk veel voordelen. Zowel voor de kinderen als voor de jonge-kindprofessionals zelf. Bewegen en leren wordt in de neurowetenschap dus als een florissante combinatie bestempeld. Professor Scherder sprak over de essentie van beweging, muziek en denksport op school. Ik vroeg hem […]

Gastles Net als in de film

Lokatie in de klas
Duur 90 minuten
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs € 155,- inclusief btw en reiskosten
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 5 en 6
Disciplines
  • Erfgoed
  • Fotografie en media
Competenties
  • Beleven
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Reis je mee naar de tijd waar je als acteur niet kon praten, films geen muziek hadden en waar green screens niet bestonden?

In deze gastles reizen de leerlingen in de tijd. Met films uit de collectie van Eye en door kijk- en doe-opdrachten ontdekken ze slimme trucs die filmmakers vroeger gebruikten. De klas werkt vervolgens aan drie challenges: Hoe maak je live een soundtrack voor een stille film? Hoe acteer je zonder geluid? Hoe laat je iemand verdwijnen zonder een green screen? Leerlingen gaan aan de slag en ontdekken hoe film geworden is zoals zij het nu kennen.

Voor meer informatie over deze en andere gastlessen zie https://www.eyefilm.nl/gastlespo

Aanbieder
Filmeducatie
"Nu weet ik wat ik wil worden. Filmmaker!" - leerlinge uit groep 5 van Brede School Noorderpolder Theo Thijssen in Zierikzee.