Pretpark

De kinderen krijgen allemaal een langgerekt stuk zwart karton om op te werken. We starten de activiteit met het tekenen op muziek van de Efteling en bootsten de bewegingen van een achtbaan na. Hierna bouwen de kinderen wagentjes van rechthoekjes en circeltjes die ze in de achtbaan plakken en tekenen ze mensen op losse stukjes […]

Schoollidmaatschap Filosoferen op School

Jaarabonnement voor scholen voor de materialen en documentatie van filosoferenopschool.nl. Je hebt daarmee toegang tot alle les- en gespreksmaterialen en kunt daarmee optimaal gebruik maken van de maandelijkse themakalender en de leerlijnen. Daarnaast kun zelf zoeken naar passende materialen bij eigen gespreksonderwerpen, projecten of thematisch onderwijs. Je hebt eveneens toegang tot de cursusdocumentatie met achtergrondinformatie […]

Bouwen met piepschuim

Als voorbereiding op de activiteit beginnen we met een voorleesverhaaltje, eventueel aansluitend bij een thema dat speelt in de klas. Vervolgens laten we zien hoe je met grote en kleine prikkers en piepschuimvlokken een mooi bouwwerk kunt maken. Daarna gaan de kinderen lekker zelf aan de slag. Niets moet, alles mag! Kleuters die erg snel […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Het Vieze Vingers Onderzoeksteam

Kan er uit viezigheid ook iets moois ontstaan? Vanuit het Speurteam voor Preventie en Opsporing van Nationale Smerigheid (SPONS) krijgt de klas de opdracht om op zoek te gaan naar de vieste plekken op school. Gekleed als onderzoekers zullen de leerlingen (het Vieze Vingers Onderzoeksteam) de ruimtes op school onder de loep nemen. De leerlingen […]

Bezoek Landbouwmuseum Tiengemeten

De bekendheid van een groot deel van de Nederlandse bevolking met de herkomst van hun voedsel is grotendeels verloren gegaan. Doel van het museum is deze bekendheid te hernieuwen: Op diverse manieren ervaren hoe in de Hoeksche Waard voedsel wordt geproduceerd. De voornaamste producten zijn graan, suikerbieten en aardappelen. De teelt van deze drie producten […]

Boekenzoekspel Ganzenbord

Het boekenzoekspel wordt gespeeld als een soort ganzenbord waarbij de leerlingen ook allerlei opdrachten moeten uitvoeren en op zoek moeten gaan naar verschillende soorten boeken in de bibliotheek. Het spel wordt gespeeld in kleine groepjes. De allerleukste boeken mogen ze lenen en mee naar school nemen. Het bibliotheekbezoek duurt maximaal 60 minuten.

Workshop verhalen vertellen

1 tot 1,5 uur
De leerlingen luisteren naar een kort verhaal. Vervolgens benoemen ze wat ze gezien hebben: hoe is er verteld, wat doet de verteller met zijn lichaam, gezicht, stem, blik en bewegingen? Dan wordt gekeken naar de opbouw van een verhaal. In een korte versie van de workshop oefenen kinderen in tweetallen verschillende verteltechnieken en kunnen een […]

Inspiratieworkshop Werken met textiel

Tijdens deze inspiratieworkshop geeft Ankie uitleg over het werken met textiel. Hoe ga je te werk met textiel, wat kun je ermee, hoe kun je op een andere manier kijken en werken? Ankie geeft tips en informatie voor vernieuwende activiteiten met kinderen en collega’s, die gericht zijn op passie in plaats van prestaties.

Aanbod op aanvraag/thema

In overleg
In dit kopje aanbod op aanvraag wil ik graag samen met de desbetreffende school in gesprek gaan over actuele thema’s en onderwerpen die op dat moment spelen in de school. Hierdoor is mijn doel om beter aan te sluiten bij het lesprogramma, maar ook de beeldende lessen inclusiever en vakoverstijgend te maken. Een echte beleving […]

Gastles Film voor de toekomst

Lokatie in de klas
Duur 120 minuten
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs € 155,- inclusief btw en reiskosten
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Erfgoed
  • Fotografie en media
Competenties
  • Beleven
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Wat wil jij van jouw school bewaren voor over 100 jaar?

Eye Filmmuseum bewaart heel veel films in de collectie, maar waarom bewaren we films? En waarom is dat belangrijk? In deze gastles denken de leerlingen na over filmisch erfgoed en onderzoeken het aan de hand van hun eigen school en klas. Want wat willen zij dat kinderen over 100 jaar van hun school zien; wat moet er op film bewaard blijven? De leerlingen kijken samen naar oude en nieuwe korte films uit de collectie. Ze leren over camera en montage, ze maken een storyboard én filmen korte scènes over hun eigen school en klas: film voor de toekomst.

Voor meer informatie over deze en andere gastlessen zie https://www.eyefilm.nl/gastlespo

Aanbieder
Filmeducatie
"Nu weet ik wat ik wil worden. Filmmaker!" - leerlinge uit groep 5 van Brede School Noorderpolder Theo Thijssen in Zierikzee.