Lessenserie: Filosoferen met kunst en cultuur

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. In de serie ‘Filosoferen met kunst en cultuur’ laten we ons verbazen en verwonderen door schilderijen, muziek, architectuur […]

Experimenteren met houtskool

In deze les ligt experimenteren centraal. Houtskool is een superleuk en interessant materiaal om met kinderen te onderzoeken. Dit doen we eerst door middel van een test papier. Met tape, wattenstaafjes, papier, gummen en andere materialen experimenteren de kinderen om vervolgens een tekening te maken op a3 formaat met de geoefende technieken.

Droedelen

1 tot 2 uur
Droedelen is een begeleide tekenoefening met veel individuele vrijheid. Met droedelen stimuleert Arne van der Ree het creatief denken en doen van de deelnemer. Het is een goede, vrolijke oefening voor het zelfvertrouwen van zowel kind als volwassene. Tijdens de workshop geeft Arne een korte presentatie van zijn illustratiewerk. Een mooie start om de creativiteit […]

Gastles Animeer je klas

90 minuten
Hoe krijgt een gewone lamp een hoofdrol en hoe laat je een ei lachen en bewegen? Met kijk- en doe-opdrachten bij oude en nieuwe films uit de collectie van Eye ontdekken leerlingen de onbegrensde mogelijkheden van animatie. Spelenderwijs leren ze over belangrijke ontwikkelingen in de filmgeschiedenis, zoals kleur en geluid. Ze verzamelen tips en trucs […]

Doelab Doewaa! – But What About

Professor Pom wilt onderzoek doen naar muziek, maar hij heeft daarbij nodig! Hij wil graag zelf muziek maken, en onderzoekt daarom samen met het publiek en een musicus met allerlei natuurkundige experimenten waar muziek eigenlijk uit bestaat. Wat is een trilling in de lucht? Wanneer wordt geluid muziek? Door deze interactieve muziekvoorstelling ontdek je waar […]

Mensfiguren geinspireerd op Keith Haring

2 lessen van 1 uur
Met verschillende technieken zoals ijzerdraad en klei gaan we aan de slag met het maken van mensfiguren. De leerlingen worden geïnspireerd door Keith Haring en zijn kunst. De leerlingen worden fysiek ook betrokken bij de lessen waardoor hun kunstwerk echt een persoonlijke schat is.

Verteller in de klas

45 tot 60 min.
De leerlingen luisteren en kijken naar een theatraal verteld verhaal, bijvoorbeeld een volksverhaal, een bewerking van een sprookje, een mythe of een legende. Al luisterend gaan kinderen mee op avontuur. Ze beleven het avontuur en maken er in hun hoofd zelf de beelden bij. De verbeeldingskracht en de fantasie worden daarmee ontwikkeld. Daarnaast is het […]

Speksteen bewerken

Speksteen is een zachte steensoort, die gemakkelijk met raspen en vijlen bewerkt kan worden. De kinderen mogen zelf een mooie steen uitzoeken. Deze kunnen ze omtoveren tot een gladde geluksteen, een hanger of een mooi beeldje.

Lessenserie: Beter leren filosoferen

Wil je dat je leerlingen ervaring opdoen met filosoferen onder deskundige gespreksleiding en met een uitgekiend inhoudelijk programma? Filosoferen op School biedt vier schoolbrede programma’s van drie lessen per groep die bijdragen aan burgerschapsvaardigheden en diverse kerndoelen. De serie ‘Beter leren filosoferen’ is bedoeld voor scholen die al enigszins bekend zijn met filosoferen en nieuwe […]

Poppenkastvoorstelling Marienepien

Poppenkastvoorstellingen die aansluiten op de belevingswereld van de kinderen. Tijdens de voorstellingen komen verschillende thema’s aan bod. Denk aan vriendschap, samenwerken, afscheid, sinterklaas en feest. Specifieke thema’s kunnen naar wens en in overleg worden verwerkt in bestaande voorstellingen. Poppentheater is een vorm van volkstheater die dicht bij de belevingswereld van kinderen ligt: een klein beetje […]

Communiceren door middel van muziek

Niets is mooier dan samen muziek maken. Door het gebruik van je eigen stemgeluid in combinatie met alledaagse voorwerpen kunnen we ritmes en melodieën creëren die samen tot een mooi resultaat leiden. Een bestaand lied of juist improviseren. Verbaas jezelf over wat er samen tot stand wordt gebracht door zonder woorden te communiceren. Voor iedereen […]

Gastles Film voor de toekomst

Lokatie in de klas
Duur 120 minuten
Aantal deelnemers 1 klas
Prijs € 155,- inclusief btw en reiskosten
Aantal lessen 1
Culturele Kieswijzer
Doelgroepen
  • Groep 7 en 8
Disciplines
  • Erfgoed
  • Fotografie en media
Competenties
  • Beleven
  • Sociaal-emotionele vaardigheden
  • Reflecteren
  • Context
Beschrijving

Wat wil jij van jouw school bewaren voor over 100 jaar?

Eye Filmmuseum bewaart heel veel films in de collectie, maar waarom bewaren we films? En waarom is dat belangrijk? In deze gastles denken de leerlingen na over filmisch erfgoed en onderzoeken het aan de hand van hun eigen school en klas. Want wat willen zij dat kinderen over 100 jaar van hun school zien; wat moet er op film bewaard blijven? De leerlingen kijken samen naar oude en nieuwe korte films uit de collectie. Ze leren over camera en montage, ze maken een storyboard én filmen korte scènes over hun eigen school en klas: film voor de toekomst.

Voor meer informatie over deze en andere gastlessen zie https://www.eyefilm.nl/gastlespo

Aanbieder
Filmeducatie
"Nu weet ik wat ik wil worden. Filmmaker!" - leerlinge uit groep 5 van Brede School Noorderpolder Theo Thijssen in Zierikzee.